شناسه خبر:56446
1401/3/22 08:35:04
استاندار مرکزی به مدیریت مصرف برق در دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد

مرکزی به بخش مدیریت هوشمند نانوایی‌ها ملحق شده است

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی به مدیریت مصرف برق در دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و گفت: گذر از نقطه اوج مصرف برق با مشارکت همگانی محقق می‌شود.

«فرزاد مخلص‌الائمه» روز شنبه در نشست شورای اداری استان مرکزی ابراز کرد: تأمین آب و برق در تابستان موضوعی ریشه‌دار است که قدمت طولانی دارد و در سال‌های اخیر پُررنگ‌تر شده و برای رفع مشکلات این بخش همه باید مشارکت کنند.

وی بیان کرد: سال گذشته حدود 15 هزار مگاوات کسری برق در کشور وجود داشت و گلایه‌مندی‌های زیادی از سوی مردم به‌واسطه قطع برق خانگی صورت گرفت و این مهم به‌دلیل اینکه پیش‌بینی‌های لازم و برنامه‌ریزی اصولی صورت نگرفته بود، رخ داد.

استاندار مرکزی ادامه داد: امسال کسری برق کشور در تابستان 19 هزار مگاوات پیش‌بینی شده که دولت در یک اقدام جهادی و بی سابقه در تاریخ کشور، 6 هزار مگاوات از کسری برق را جبران کرده که بخشی از آن تأمین شده و بخش دیگر نیز به‌زودی وارد مدار می‌شود.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: کسری برق تابستان امسال کشور 13 هزار مگاوات است و شرایط نسبت به سال گذشته، دو هزار مگاوات مطلوب‌تر است و دولت امسال در راستای مدیریت مصرف برق تصمیمی بر قطع برق خانگی ندارد و مشارکت مردم در این بخش تنها با صرفه‌جویی است که انتظار می‌رود مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: مدیریت مصرف برق در حوزه‌های صنعت، تجاری، کشاورزی و سایر بخش‌ها است و جبران سهمی از کمبود برق 13 هزار مگاواتی کشور برعهده استان مرکزی بوده و این استان به‌عنوان قطب بزرگ صنعت ایران و استقرار صنایع مختلف و بخش کشاورزی فعال، سهم زیادی را عهده‌دار است.

استاندار مرکزی افزود: فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت مصرف باید به‌صورت جدی و مستمر دنبال شود و برای عبور از این بحران همه باید پای کار باشند.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: براساس مصوبه هیئت وزیران تغییر ساعات کار ادارات از روز 21 خردادماه جاری تا سوم شهریورماه از ساعت هفت صبح تا 13 و نیم ظهر تغییر کرده و همه ادارات استان مرکزی مکلف هستند به‌جز مواقع ضروری، در ساعت تعیین‌شده تعطیل باشند و تمام سیستم‌های خود به‌ویژه سرمایشی را خاموش کنند و هیچ برق غیر ضروری روشن نباشد.

وی بیان کرد: ادارات استان مرکزی مکلف هستند در ساعات اداری 30 درصد نسبت به سال قبل و در ساعات غیر اداری 60 درصد نسبت به قبل مصرف برق خود را کاهش دهند و یکی از کارشناسان فعال خود را به‌عنوان مدیر مصرف انرژی یا ممیز مصرف انرژی منصوب و معرفی کنند تا این فرد در طول روز نظارت ویژه بر بخش‌های مختلف در راستای کاهش مصرف برق داشته باشد.

استاندار مرکزی ادامه داد: حتی اگر نیاز است که میزان کار این فرد کاهش یابد، مدیر همکاری لازم را داشته باشد تا صرفه‌جویی مطلوبی از سوی ادارات محقق شود.

مخلص‌الائمه تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی استان که دارای دستگاه مولد هستند، باید دستگاه‌ها را وارد مدار کنند، سوخت آن‌ها تأمین می‌شود و حتی اگر به مدار آوردن نیازمند هزینه باشد، باید هزینه کنند؛ زیرا جزء هزینه‌های مجاز است.

وی گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی در زمینه مدیریت مصرف برق استان باید از فضای مجازی نیز نهایت بهره‌گیری را داشته باشند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: حوزه صنعت، کشاورزی، تجاری و اصناف نیز باید همکاری لازم را داشته باشند و در برنامه مدیریت مصرف مشارکت کنند.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: مقرر شده بود اصناف فعالیت خود را از چند روز گذشته از ساعت 13 تا 17 تعطیل کنند، اما به‌واقع این اتفاق مشاهده نمی‌شود و فعالیت‌ها برقرار است؛ فعالان این بخش بدانند خسارت ناشی از تعطیلی این ساعات در روزها و ساعات دیگر جبران می‌شود، زیرا خرید مردم پابرجا است.

وی گفت: تاکنون بخش صنعت همکاری خوبی داشته و امید است با توجه به اینکه ذخایر تولید برق آبی کشور هم از سال گذشته کمتر است، همه و به‌ویژه صنایع همکاری بیشتری داشته باشند.

استاندار مرکزی افزود: سیاست‌های تشویقی خوبی برای بخش خانگی نیز درنظر گرفته شده که مردم می‌توانند با صرفه‌جویی از مزایای آن و حتی رایگان شدن برق خود بهره‌گیری کنند.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: دولت تولید چهار هزار مگاوات برق خورشیدی را در برنامه امسال خود دارد و در این راستا تفاهم‌نامه‌های متعددی منعقد شده؛ استان مرکزی نیز بسترهای خوبی در این بخش داشته و تولید 700 مگاوات برق خورشیدی را در برنامه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مهلت جذب اعتبارات عمرانی تا پایان تیرماه امسال است و پذیرفته نیست دستگاهی در این راستا بی‌انگیزه باشد و یا تعلل کند و باید تلاش شود تا در فرصت باقی‌مانده اعتبارات جذب شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: شرایط استان به‌گونه‌ای نیست که اعتباراتی که برای تخصیص آن‌ها زحمات زیادی کشیده شده، برگردانده شود و تلاش در جذب اعتبارات امری ضروری است.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: مرکزی در حوزه بازار و در بخش تولید و توزیع مشکل خاصی ندارد و این استان به بخش مدیریت هوشمند نانوایی‌ها نیز ملحق شده و تاکنون 800 دستگاه در نانوایی‌های استان مرکزی نصب شده و 800 دستگاه دیگر نیز باید نصب شود.

وی تأکید کرد: در مدیریت هوشمند نانوایی‌های کشور قیمت نان برای مصرف‌کنندگان تفاوتی ندارد و براساس مصوب قبل است، اما اتفاقات زیادی در بحث داشبورد مدیریتی استان و جلوگیری از برخی تخلفات در حوزه قاچاق آرد رخ می‌دهد و دستگاه‌های نصب‌شده به‌گونه‌ای طراحی شده که مردم با سهولت بتوانند نان خود را خریداری کنند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: بحث خرید تضمینی گندم در استان مرکزی فعال است و مشکل خاصی وجود ندارد و 15 درصد نیز مشوق و پاداش برای نانوایی‌هایی که به این شبکه متصل شده‌اند، درنظر گرفته شده است.

مخلص‌الائمه با اشاره به سفر هیئت دولت به استان مرکزی، گفت: نشستی در این راستا با روابط عمومی‌های دستگاه‌های مختلف برگزار شده و نیاز است دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی هماهنگی‌های لازم را در راستای برگزاری این سفر با روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری مرکزی داشته باشند و به هیچ عنوان پروژه جدید پیشنهاد ندهند.

وی بیان کرد: مدیر انتقال خون استان مرکزی در این نشست مشکلاتی را بیان کردند که نیاز است دستگاه‌های اجرایی هر کمکی که می‌توانند به این دستگاه داشته باشند و حداقل کمک به این دستگاه، بحث اهدای خون مدیران و کارکنان است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

استاندار مرکزی افزود: گزارشی از وضعیت زائرسرای استان در مشهد نیز در این جلسه بیان شد؛ این زائرسرا ویژه افراد کم‌توان مالی بوده و نیاز است برای تکمیل آن همه مشارکت کنند. پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های اجرایی پویشی در ادارات سطح استان شکل دهند تا کارکنان در هزینه تکمیل این طرح مشارکت داشته باشند.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: بانک‌های استان مرکزی در حوزه تسهیلات بانکی باید سرعت عمل خود را بیشتر کنند.

وی گفت: مدیران استان مرکزی که در سِمت سرپرستی یا دائم فعالیت دارند بدانند عملکرد آن‌ها به‌صورت ویژه رصد می‌شود و باید مدیران نمایشی از تحول در دستگاه خود ارائه دهند.

استاندار مرکزی ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی که تحرک کافی نداشته باشند و یا تحرک آن‌ها مانند گذشته باشد، به هیچ عنوان قابل قبول نیستند.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: طرح رایحه خدمت در استانداری مرکزی تدوین و ابلاغ شده که جزئیات و اجزای مفصلی دارد و مدیران باید آن را که در راستای ارتباط گسترده، مفید و باکیفیت با مردم است، با دقت مطالعه کنند.

وی بیان کرد: حضور مدیران استان مرکزی در شهرستان‌های مختلف یک ضرورت است و این سفرها باید به‌صورت منظم و پُررنگ و با هماهنگی کامل با فرمانداران هر شهرستان صورت گیرد.

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کشور در دوونیم سال گذشته درگیر ویروس کرونا بود و مردم در این راستا هزینه و خسارت‌های زیادی به‌لحاظ معنوی و از دست دادن عزیزان و مشکلات اقتصادی متحمل شدند و فعالیت‌ها به‌ویژه در دولت سیزدهم متمرکز بر مقابله با این ویروس شد.

این مقام مسئول بیان کرد: مهم‌ترین کاری که در سال جدید آغاز شده، اصلاح نظام یارانه‌ها به‌عنوان یکی از اصلاحات بنیادی نظام اقتصادی است و همه باید در آن مشارکت گسترده داشته باشند.

وی یادآور شد: از سال 1397 که قیمت ارز تغییر کرد و دچار نوساناتی شد و در اردیبهشت‌ماه 97، ارز چهار هزار و 200 تومانی بدون هیچگونه پایه و اساس کارشناسی تصویب و اجرا شد؛ تا پایان سال 1400، 72 میلیارد دلار ارز چهار هزار و 200 تومانی در کشور توزیع شد که در سال‌های اول و مقارن تصمیم برنامه، بخش‌های زیادی از این امر بهره بردند و مفاسد گسترده‌ای در پی آن در ماه‌های نخست این طرح شکل گرفت.

استاندار مرکزی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم بحث یارانه‌ها در اقتصاد جهان و اقتصاد ملی پایه‌گذاری شد و این موضوع تاکنون ادامه‌دار بوده و در اکثر کشورهای جهان و حتی کشورهای پیشرفته و کشورهای درحال توسعه موضوع یارانه به جهت حمایت از برخی بخش‌ها یا اقشار، اجرا می‌شود.

شناسه خبر 56446