شناسه خبر:56651
1401/3/28 08:35:00

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس جهاد کشاورزی اسدآباد از توزیع هشت هزار و 250 تُن انواع کود شیمیایی در این شهرستان خبر داد.

محمدکرم مرادی اظهار کرد: با اجرایی شدن طرح ملی سیاک علاوه‌بر توزیع عادلانه کود شیمیایی در چرخه تولید، از سوء استفاده‌های احتمالی نیز جلوگیری می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی اسدآباد از ایجاد پنج مرکز خرید گندم در شهرستان خبر داد و گفت: مرکز خرید آرد زرین، سیلوی ظفری، تعاون روستایی موسی‌آباد، تعاون روستایی طویلان و تعاون روستایی حسن‌آباد امام آماده خرید محصول گندم کشاورزان اسدآبادی هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی و همچنین قطعی برق چاه‌های کشاورزی، امسال برداشت گندم از مزارع شهرستان با کاهش تولید مواجه می‌شود، اما براساس پیش‌بینی‌‌های صورت‌گرفته انتظار می‌رود بین 25 تا 30 هزار تُن گندم تولیدی توسط مراکز تعیین‌شده به‌صورت تضمینی خریداری شود.

مرادی درخصوص سطح زیر کشت سیب زمینی گفت: با توجه به هزینه‌های بالای این محصول، پیش‌بینی می‌شود امسال سطح زیر کشت سیب زمینی در شهرستان کاهش یابد.

رئیس جهاد کشاورزی اسدآباد در رابطه با میزان سطح زیر کشت چغندر قند اظهار کرد: کشاورزان اسدآبادی به‌دلیل افزایش قیمت چغندر قند بیش از دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کشت این محصول اختصاص داده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به سرشاخه‌کاری درختان گردوی شهرستان، گفت: تعهد امسال شهرستان در رابطه با سرشاخه‌کاری درختان گردو چهار هزار پیوندک بوده که 130 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی از افتتاح دو طرح گلخانه‌ای و آبیاری تحت فشار در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: این طرح‌ها با اعتباری افزون‌بر 18 هزار و 581 میلیون ریال در دو روستای موسی‌آباد و عزیزآباد شهرستان افتتاح شده و به بهره‌برداری خواهند رسید.

مرادی درخصوص راه‌های بین مزارع گفت: 12 کیلومتر راه بین مزارع شهرستان وجود دارد، اما 400 کیلومتر از آن نیازمند تسطح و عملیات زیرسازی بوده که امید است با تزریق اعتبارات بتوانیم مشکل رفت‌وآمد کشاورزان را مرتفع کنیم.

وی همچنین با اشاره به وضعیت سامانه‌های نوین آبیاری این شهرستان تا پایان سال گذشته، افزود: از 21 هزار هکتار اراضی مستعد اجرای سامانه‌های نوین، تاکنون بیش از 18 هزار هکتار از این اراضی مجهز به سامانه‌ آبیاری نوین شده است.

مرادی بیان کرد: پراکنش اراضی علاوه‌بر ایجاد اشکال فنی در بهره‌برداری صحیح از آب، به پایین بودن میزان بهره‌وری، بالا بودن هزینه‌های تولید، اتلاف منابع، تثبیت و گسترش الگوی نامناسب زراعی، غیر کارا کردن مدیریت مزرعه، عدم استفاده مؤثر از ماشین‌آلات، اختلاف میان کشـاورزان و تضعیف همبستگی‌های اجتماعی در جامعه‌ روستایی و سرانجام فقر و مهاجرت روستاییان می‌انجامد.

 

شناسه خبر 56651