شناسه خبر:69070
1402/2/24 01:56:15
نویسنده «بادهای سرکش هندوکُش»:

تکه‌ای از وجودم را در کتاب جا گذاشته‌ام

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: نویسنده «بادهای سرکش هندوکُش» گفت: برای این اثر به سوریه و محل رزم و شهادت ابوحامد رفتم، احساس می‌تکه‌ای از وجودم را در این کتاب جا گذاشته‌ام.

آیین رونمایی و معرفی کتاب «بادهای سرکش هندوکُش» با حضور نویسنده اثر جواد افهمی و منتقدان اثر علی‌محمد مودب و محمدعلی آقامیرزایی در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد. «بادهای سرکش هندوکُش» روایتگر زندگی علیرضا توسلی(ابوحامد)، نخستین فرمانده یگان فاطمیون در سوریه است.

این کتاب که نخستین کتاب از مجموعه فرماندهان مقاومت انتشارات خط مقدم است، در 48 فصل، زندگی شهید توسلی را از ابتدای تولد در روستایی از افغانستان تا شهادت او در تپه‌های سوریه و به دست گروه‌های تکفیری را به تصویر کشیده است. نویسنده برای روایت زندگی شهید ابوحامد به شهرهای متعدد و البته کشور سوریه سفر کرده و افراد مختلفی را دیده و با ساعت‌ها مصاحبه، ابوحامد را به عنوان یک وطن‌دوست واقعی می‌شناساند.

  کتاب، تکه‌ای از وجود نویسنده است

جواد افهمی نویسنده اثر گفت: نویسنده وقتی متن را می‌نویسد، شاید متوجه نشود اما برای همیشه یک تکه از وجودش را درون کتاب جا می‌گذارد و این تکه هرگز بر‌نمی‌گردد و در طی سالیان اگر از اثر نویسنده تقدیر نشود، دیگر چیزی از نویسنده باقی نخواهد ماند.

وی به وجود نواقص کتاب خود اقرار کرد و افزود: در نشریه افراد با تجربه کتاب را خوانده و از صافی‌های بسیاری رد کردند که هم اکنون کتاب در دست شماست، در حقیقت چیزی که به کتاب روح می‌دهد و باعث می‌شود کتاب ارزشمند و خواندنی شود، همان تکه‌ باقی مانده از نویسنده در داخل اثر است.

  در متن پدیده‌های انسانی و شخصیت انسان را حفظ کنیم

مودب در ادامه کتاب را اینگونه نقد می‌کند: از دل بچه‌هایی در یک محله با موقعیت اجتماعی پایین جریانی پیش می‌آید که تصمیم می‌گیرند برای عقاید خود بجنگند. ما در متن باید پدیده‌های انسانی و انسان‌ها را حفظ کنیم، متأسفانه پدیده‌های اجتماعی باعث شده است گفت‌وگوهای بی‌حاصل ایجاد شود و آدم‌های شاخص در حوزه ادبیات را از دست بدهیم.

وی ضرورت وجود تشکر از نویسنده را مهم‌تر از نقد آثار او دانست و گفت: در کشور ما تا کتابی به دست کارشناسان می‌رسد، آن را بدون مطالعه، خواندن دقیق و با تأمل نقد و بررسی می‌کنند. مگر ما چند نویسنده شاخص و تراز داریم که برای ثبت یک اثر چندین ماه پژوهش و تحقیق در یک کشور غریب را به جان بخرند.

  کتاب‌های جدید که به میدان نمایشگاه رسیدند

آقامیرزایی در بخشی از نشست گفت: کتاب‌های دل‌آشوب، سرباز قاسم سلیمانی، نامزدگلوله‌ها، ماه‌رخ، شبح، از جمله کتاب‌هایی هستند که وارد نمایشگاه بین‌المللی کتاب شده‌اند و برخی از آنان چاپ اولی هستند.

وی به توضیح برخی از کتاب‌ها پرداخت و گفت: کتاب شبح روایتی از زندانی آزاد شده از زندان داعش است، کتاب ماه‌رخ روایت قصه خانمی ایرانی است که در شهری از سوریه از دست داعش فرار می‌کند و داستانی نفس گیر و جذاب دارد.

شناسه خبر 69070