شناسه خبر:73255
1402/6/11 16:31:08

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: عشایر عرب در شرق سوریه توانستند طی درگیری شدید با شبه‌نظامیان کُرد که متحد اشغالگران آمریکایی هستند، کنترل یک روستا را پس بگیرند.

چند روستا و مناطق شرق استان دیرالزور در شمال شرق سوریه، از روز پنجشنبه هفته گذشته شاهد درگیری و تنش میان عشایر منطقه و شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) است؛ شبه‌نظامیان کُردی که از حمایت ائتلاف آمریکایی برخوردارند.

به نوشته وبگاه شبکه الجزیره، نیروهای عشایر عرب توانسته‌اند کنترل روستای «الصبحه» در اطراف شهر «البصیره» را در دست بگیرند. شبه‌نظامیان کُرد نیز با توپخانه اطراف روستای «ذیبان» در شرق دیرالزور را هدف قرار داده و روستای «جدید بَقاره» که تحت کنترل عشایر قرار دارد را تحت محاصره در آورده‌اند.

در این راستا «محمد طیانه» از فرماندهان عشایر به خبرگزاری آلمان گفته است که شبه‌نظامیان کُرد، تجهیزات و ادوات جنگی گسترده‌ای را وارد اطراف روستاهای «ذیبان» و «الشحیل» کرده‌اند. او تأکید کرد که عناصر کُرد در تغییر روند درگیری‌ها شکست خورده‌اند.

 تجمع نیروهای عشایر عرب در روستای الصبحه

«ابوشادی العکیدی» از دیگر فرماندهان عشایر نیز به شبکه الجزیره گفت که نیروهای قبیله «العکیدات» از دیگر مناطق غرب فرات نیز وارد منطقه شده‌اند تا در درگیری‌ علیه کردهای سوریه مشارکت کنند.

قبیله بزرگ «العکیدات» طی سال‌های گذشته بارها به اشغالگری آمریکا و اقدامات شبه‌نظامیان کُرد در مناطق تحت نفوذ این قبیله اعتراض کرده‌ و بسیاری از بزرگان این قبیله نیز طی این‌ سال‌ها بازداشت یا کشته شده‌اند.

در 23 دی ماه 1399 نیز ترور شیخ «اطلیوش شتات» از شیوخ نامدار این عشیره در خانه‌اش منطقه را برای چند هفته وارد درگیری‌های شدیدی کرد. او از مخالفان مطرح اشغالگری آمریکا در استان دیرالزور بود.

در یکم و دوم ماه تیر گذشته نیز صدها نفر از قبایل شرق سوریه در استان دیرالزور در مرکز شهر البصیره، تظاهرات کردند و خواستار اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی و مزدوران آنان شدند.

منع آمد و شد

در این میان شبه‌نظامیان کُرد از صبح روز گذشته در مناطق تحت سیطره خود در شرق دیرالزور به مدت 48 ساعت اعلام قوانین منع رفت و آمد اعلام کرده‌اند.

در این راستا خبرگزاری رویترز نیز به نقل از افراد محلی گزارش داد که طی درگیری‌های پراکنده از یکشنبه هفته گذشته تاکنون 40 نفر از نیروهای دو طرف و 15 غیر نظامی کشته شده‌اند.

این درگیری‌ها پس از آن برای بار دیگر شعله‌ور شد که شبه‌نظامیان کُرد، «احمد الخبیل» معروف به «ابی خوله» از فرماندهان عربی شورای نظامی دیرالزور را دستگیر کردند.

سفارت غیر مقیم آمریکا در سوریه نیز شب گذشته در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) در خصوص این درگیری‌های به شدت ابراز نگرانی کرد و از همه طرف‌ها خواست تا دست از درگیری بکشند.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز روز پنج شنبه گفته بود که از نزدیک حوادث جاری را زیر نظر دارد. سنتکام تأکید کرد که به همکاری با شبه‌نظامیان کُرد ادامه می‌دهد.

یک منبع آگاه در قبیله «العکیدات» نیز به الجزیره گفت که ائتلاف آمریکایی تلاش دارد مانع از گسترش درگیری‌ها شود و با توجه به حساسیت و اهمیت منطقه، سعی دارد طرفین را به آرامش بخواند.

حساسیت آمریکا از آن‌جایی نشأت می‌گیرد که این درگیری‌ها در اطراف میدان نفتی و گازی «کونیکو» در جریان است، نفتی که یکی از اصلی‌ترین دلایل اشغالگری آمریکا در سوریه است. یکی از پایگاههای نظامی آمریکا نیز در مجاورت این میدان گازی قرار دارد.

اشغالگران آمریکایی که مناطق نفت‌خیز سوریه را تحت اشغال دارند، به صورت روزانه، هزاران بشکه نفت خام این کشور را از طریق گذرگاه‌هایی غیرقانونی به کردستان عراق و ترکیه قاچاق می‌کنند. دمشق بارها به این دزدی آمریکا اعتراض کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور، در تاریخ 20 سپتامبر 2020 (30 شهریور 1399) در یک تجمع انتخاباتی صراحتا گفت که هدف از حضور نظامی در سوریه دست‌یابی به نفت این کشور است؛ حال آنکه مسئولان و رسانه‌های آمریکا مدعی مبارزه با داعش هستند.

شناسه خبر 73255