شناسه خبر:82288
1403/2/19 14:43:07
مدیرکل هواشناسی استان همدان خبر داد:

ثبت 731 میلی‌متر بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون

مدیرکل هواشناسی استان همدان ابراز کرد: از ابتدای سال زراعی تاکنون بیشترین بارش ایستگاهی در ایستگاه‌های پایش هواشناسی استان 731 میلی‌متر در ایستگاه باران‌سنجی تاریک‌دره نهاوند و کمترین آن در قهورد شهرستان کبودراهنگ ثبت شده است.

حسین عابد گفت: بیشتر شهرهای استان همدان دارای آب‌وهوایی سرد و نیمه‌خشک، تابستانی معتدل، زمستانی سرد و دارای فصول کوتاه در بهار و پاییز هستند و ازنظر بارش به دو فصل خشک و تر تقسیم می‌شوند.

وی ابراز کرد: به‌طور میانگین بارش‌های ایستگاه هواشناسی فرودگاهی همدان از نیمه آبان‌ماه شروع شده و تا نیمه اردیبهشت‌ماه ادامه می‌یابد؛ به‌عبارتی می‌توان گفت که در پنج‌ماهه خرداد لغایت مهر حدود هشت درصد و در هفت‌ماهه آبان لغایت اردیبهشت 92 درصد بارش خود را دریافت می‌کند.

این مقام مسئول افزود: میانگین بارش بلندمدت سال زراعی (ابتدای مهرماه لغایت 31 شهریورماه) استان همدان برابر با 340 میلی‌متر و برای ایستگاه هواشناسی فرودگاهی همدان این عدد برابر با 312 میلی‌متر است؛ از ابتدای سال زراعی 1403-1402 تاکنون بارش استان به مقدار 335 میلی‌متر رسید که 23 میلی‌متر بیشتر از بلندمدت و 117 میلی‌متر بیشتر از سال زراعی قبل ثبت شده است.

عابد اذعان کرد: این شرایط برای شهرستان همدان 66 میلی‌متر بیشتر از بلندمدت و 158 میلی‌متر مشاهده شده؛ 28 میلی‌متر از افزایش بارش، در بازه زمانی مربوط به 50 روز اخیر بوده است.

وی گفت: بین شهرستان‌های استان همدان بیشترین افزایش بارش در نهاوند، همدان، ملایر و تویسرکان است؛ هرچند شهرستان‌های رزن، درگزین و اسدآباد هنوز به بارش نرمال نرسیده‌اند.

* میانگین بارش بلندمدت ایستگاه هواشناسی فرودگاهی همدان

مدیرکل هواشناسی استان همدان ابراز کرد: نکته بسیار با اهمیت مربوط به موج‌های بارشی است که از اواخر دی‌ماه 1402 تا نیمه اردیبهشت‌ماه استان همدان را تحت تأثیر قرار دادند؛ برای نمونه در 28 و 29 اسفندماه میانگین بارش استان 40 میلی‌متر، میانگین بارش‌های منتهی به 6 فروردین‌ماه 24 میلی‌‎متر، بارش 48 ساعته منتهی به 23 فروردین‌ماه 25 میلی‌متر و میانگین بارش استان منتهی به 15 اردیبهشت‌ماه 30 میلی‌متر ثبت شده است. در چهار موج مذکور تمامی بارش‌ها فراتر از بارش مؤثر در استان بوده؛ این بارش‌ها برای محصولات باغی و زراعی و به‌خصوص دیم‌زار‌ها شدید مفید بوده است.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی تاکنون بیشترین بارش ایستگاهی در ایستگاه‌های پایش هواشناسی استان 731 میلی‌متر در ایستگاه باران‌سنجی تاریک‌دره نهاوند و کمترین آن در قهورد شهرستان کبودراهنگ ثبت شده است.

شناسه خبر 82288