شناسه خبر:83797
1403/3/29 17:53:06
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر:

سرانه فضای سبز ملایر به 22 متر مربع رسید

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر با تأکید بر اینکه هیچ درختی بدون گرفتن مجوزهای لازم از کمیسیون ماده هفت و بررسی توسط کارشناسان خبره حذف نمی‌شود، از افزایش سرانه فضای سبز این شهر خبر داد و گفت: سرانه فضای سبز شهری ملایر از 18.9 متر مربع در سال 1397 به 22 متر مربع در پایان سال 1402 افزایش یافته است.

 

مهدی بهرامی به کاشت گسترده گل‌های فصلی و دائمی و غرس بیش از 6 هزار اصله درخت و درختچه از ابتدای سال‌ جاری در فضای سبز شهری اشاره و اظهار کرد: درختان به‌عنوان مهم‌ترین شـاخص فضای سـبز شـهری، علاوه‌بر مزیت‌های فراوان، گـاهی می‌توانند خطرآفرین باشند؛ بنابراین جمع‌آوری درختان خشک و خطرآفرین بوستان‌ها و معابر عمومی به‌منظور حفظ جان مردم و پیشگیری از حوادث تلخ جانی و مالی برای شهروندان، افزایش ایمنی تردد وسایل نقلیه و عابران پیاده در خیابان‌ها و جلوگیری از شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی، امری اجتناب‌ناپذیر است.

این مقام مسئول ادامه داد: متأسفانه هرساله شاهد گزارش‌های متعددی مبنی بر وقوع حوادث تلخ ناشی از سقوط و شکستگی درختان پوسیده و خشک در تفرج‌گاه‌ها و معابر شهری اقصی نقاط کشور هستیم که در جریان این حوادث علاوه‌بر آسیب دیدن تعدادی از هم‌وطنان، خسارت جدی به مستحدثات، تأسیسات شهری و خودروهای پارک‌شده در معابر و بوستان‌ها وارد می‌شود.

وی پایش مستمر درختان، رفع خطر از فضای شهری و حفظ ایمنی شهروندان را از وظایف ذاتی این سازمان دانست و تصریح کرد: عوامل متعددی ازجمله تغییرات اقلیمی، افزایش دما، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، خشک‌سالی‌های پیاپی، انواع تنش‌های زیستی و غیر زیستی، آفات و بیماری‌های گیاهی، آلودگی‌های شهری و غیره، ازجمله عوامل خشکی درختان در سطح شهر هستند و نیروهای متخصص این سازمان با تلاش شبانه‌روزی د صدد کاهش تنش‌های وارده به فضای سبز شهری هستند.

وی خاطرنشان کرد: مردم مطمئن باشند که ما از هیچ تلاشی برای حفظ و نگهداری از عرصه‌های سبز شهری و گنجینه‌های سبز جهان شهر ملایر فروگذار نخواهیم کرد.

بهرامی توسعه فضای سبز را سبب افزایش نشاط اجتماعی و زیست‌پذیری شهرها دانست و اظهار کرد: حفظ و توسعه فضای سبز پایدار و هم‌سو با تغییرات اقلیمی طی سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری جهان‌شهر ملایر تبدیل شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ملایر با بیان اینکه با توجه به بحران کم‌آبی در سال‌های اخیر نگهداشت فضای سبز بیش‌ازپیش حائز اهمیت است، افزود: علاوه‌بر موضوع صیانت از فضای سبز، رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار شهر، توزیع همگون فضاهای سبز، بهسازی، بازپیرایی و احداث بوستان‌های محله‌ای ازجمله بوستان‌های شهیدزرینی، شهیدفراهانی، نوبهار، شبنم، امین، باغ گل، هنر و شقایق انجام شده است.

بهرامی جداسازی کامل آب شرب از آب خام، گسترش شبکه آبیاری تحت فشار در بلوارها و بوستان‌های جدیدالاحداث ازجمله مجموعه گردشگری جهان کوچک، بلوارهای شهیدبهشتی، سیف‌الدوله، سادات، مبل و منبت شهیدمطهری و افزایش استفاده از گونه‌های بومی، کم‌آب‌بر و سازگار با اقلیم شهر را از دیگر اقدامات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین احداث جنگل پیامبر اعظم (ص) با مساحتی بیش از 42 هکتار، کاشت درخت در 15 هکتار از اراضی مجموعه تفریحی بام و غرس سالانه 10 هزار اصله درخت و درختچه در جنگل‌ها، بوستان‌ها و بلوارهای سطح شهر با هدف ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان و توزیع عادلانه امکانات انجام شده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 83797