شناسه خبر:84139
1403/4/10 08:57:45

انتخابات ریاست جمهوری چهاردم در دور نخست برگزار شد و با اعلام نتایج شمارش آرا، انتخاب رئیس‌جمهور به دور دوم کشیده شد و هیچ‌کدام از داوطلبین ریاست جمهوری نتوانستند حائز اکثریت آرا شوند.

ازجمله نتایج قابل تأمل این دوره، کاهش محسوس تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات است که به حدود 40 درصد رسید؛ از سوی دیگر نتایج نظرسنجی‌هایی که توسط نهاد‌های مختلف طی چند روز منتهی به انتخابات منتشر می‌شد، نشان می‌داد حداقل بین 48 تا 53 درصد از واجدین شرایط رأی دادن در انتخابات شرکت می‌کنند. حال سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که چه عاملی باعث شد که بیش از 13 درصد از کسانی که در نظرسنجی‌ها اعلام آمادگی برای شرکت در انتخابات کرده بودند، در انتخابات شرکت نکنند؟ یعنی این 13 درصد به احتمال زیاد طی ایام تبلیغات کاندیداها تصمیم بر عدم شرکت در انتخابات گرفتند.

باید دید که در این ایام تبلیغات اثربخش‌ترین رویداد چه بوده است؟ همان‌طور که همه می‌دانند، برگزاری مناظره‌ها مهم‌ترین کنش و رویداد بود که به نظر نگارنده نه‌تنها اثر مثبتی بر روند انتخابات نگذاشت، بلکه متأسفانه بر 13 درصد از رأی‌دهندگان اثر منفی برجای گذاشت و آن‌ها را از شرکت در انتخابات منصرف کرد.

فرصت ناکافی و موسع برای اعلام طرح‌ها و برنامه‌های کاندیداها و استرسی که داوطلبین ریاست جمهوری از ذیغ وقت داشتند و عدم توان ارتباط‌گیری با مخاطبین از یک‌سو و سیاه‌نمایی کلی که بر بیان نظرات و برنامه‌ها حاکم بود، متأسفانه خیلی از رأی‌دهندگان را دلسرد و ناامید کرد.

متأسفانه برخی داوطلبین ریاست جمهوری برای کسب رأی بیشتر دست روی نقاط ضعف رقبا و کم و کاستی‌ها می‌گذاشتند و حتی اتهاماتی به رقبا و نظام اسلامی می‌زدند که نه‌تنها اثبات‌شده نبود، بلکه حتی درصورت صحت نیز تأثیر مثبتی بر باور عمومی مردم از نظام نمی‌گذاشت؛ غافل از اینکه چند روز دوران ریاست، ارزش دلسرد کردن مردم از نظامی که خون‌بهای صد‌ها هزار شهید و جانباز و ایثار پدران و مادران شهدا است را ندارد.

البته برخی داوطلبین با عزت هم به دور از ترس از اتهامات، دفاع‌های کم‌رمقی از نظام اسلامی و دستاورد‌های آن می‌کردند که لازم بود، اما کافی نبود. در اینجا باید یاد رئیس‌جمهور شهیدرئیسی را گرامی بداریم که چقدر جانانه از دستاورد‌های نظام و رهبری دفاع می‌کرد و برنامه‌های خود را برای تقویت بیشتر دستاوردها و پوشش نقاط ضعف، به مردم ارائه می‌کرد.

موضوع فوق امری مسلم است که مناظرات به‌خاطر جنبه‌های انتقادی، افشاگری‌های بی‌مورد، سیاه‌نمایی از وضعیت کشور و تلاش برای حذف رقیب به هر قیمت، نه‌تنها تأثیر مثبتی بر جذب آرای خاکستری نداشت، بلکه اثر کوتاه‌مدت آن دلسرد کردن مردم و رأی‌دهندگان بود و اثر منفی بر جذب آرای خاکستری و حتی رأی‌دهندگان سنتی داشت و از همه مهم‌تر ظلمی بود که به جمهوری اسلامی روا داشت.

همان‌طور که عرض شد، برخی داوطلبین خیلی تلاش کردند که از دستاوردهای نظام و دولت دفاع کنند، اما انگار برخی دیگر سیاه‌نمایی و اتهام‌زنی را برای کسب اکثریت آرا، مؤثرتر می‌دانستند؛ اما مگر سرمایه اجتماعی ما متاع کم‌ارزشی است که به‌راحتی و برای کسب قدرت آن را به تاراج می‌دهیم؟ ظرف 10 روز 13 درصد از رأی‌دهندگان ریزش می‌کنند، چراکه سیاه‌نمایی چیره است بر تبلیغات صحیح و اخلاقی و بدون ظلم به ساحت مقدس نظام جمهوری اسلامی.

این معضل فرهنگی و سیاسی را هرچه زودتر باید حل کرد، وگرنه دشمن به اهداف خود از آنچه در آینه می‌بینیم، به ما نزدیکتر است. امروز مناظرات تمام شده است و دو نفر از داوطلبین برای دور دوم انتخابات آماده می‌شوند؛ اما چه کسی پاسخ‌گوی ناامیدی برخی مردم شریف از آینده است و چه کسی می‌تواند باور غلط ناکارآمدی نظام توانمند اسلامی ناشی از برخی مباحث مناظرات را تغییر دهد؟ اگرچه مردم ما فهیم و دارای هوش سیاسی و بلوغ فکری بالایی هستند، اما نمی‌توان منکر تأثیر منفی مناظرات بر ریزش تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات اخیر شد.

شناسه خبر 84139