شناسه خبر:86667
1403/7/2 18:09:00

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان از حضور وزیر میراث فرهنگی و برنامه‌های بین‌المللی در استان خبر داد و گفت: در این هفته همایش بین‌المللی ادیان مختلف در همدان برگزار خواهد شد و برخی افتتاحیه‌ها در لالجین و ملایر با حضور وزیر گردشگری زا خواهیم داشت.


محسن معصوم‌علیزاده ظهر روز دوشنبه در نشست خبری که به‌مناسبت هفته گردشگری در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: 7 تا 15 مهرماه هم‌زمان با سراسر کشور، در استان همدان نیز برنامه‌های مختلفی برگزار خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه امسال شعار هفته «گردشگری و صلح» نام‌گذاری شده است، افزود: براساس رسم هرساله برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا ضمن گرامیداشت این هفته، بتوان جذب توریست داخلی و خارجی کرد.
این مقام مسئول تأکید کرد: همدان یکی از استان‌های خوب غرب کشور در بخش‌های مختلف و مخصوصاً در حوزه تاریخ و تمدن بوده که ثبت جهانی هگمتانه گواهی بر این امر است.
معصوم‌علیزاده در ادامه با اشاره به اینکه همدان دارای 17 هتل و چهار هتل‌آپارتمان و یک متل است، گفت: استان ما 11 واحد میهمان‌پذیر، 17 مجتمع خدماتی رفاهی، هشت مرکز سرگرمی، تفریحی و گردشکری، 17 سفره‌خانه و 17 واحد بین راهی منفرد است، گفت: همه این مراکز کار خدمات‌رسانی به گردشگران را در حوزه اقامت و پذیرایی برعهده دارند.
وی ضمن اشاره به اینکه با وجود این واحدها همدان در حوزه بوم‌گردی نیز فعالیت خوبی داشته است، اظهار کرد: 27 واحد بوم‌گردی در همدان دایر بوده که سه واحد از آن‌ها در سال جاری مجوز گرفته‌اند.
معصوم‌علیزاده در ادامه گفت: حدود 12 واحد گردشگری کشاورزی در استان وجود دارد که دو واحد از آن‌ها سال جاری مجوز گرفته‌اند و ظرفیت گردشگری ما در حوزه کشاورزی را نشان می‌دهد.
مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با بیان اینکه سال گذشته دستورالعملی برای افزایش رفاه گردشگری در استان مد نظر قرار گرفت تا رفاه ویژه گردشگران را داشته باشیم، گفت: نگاه ویژه‌ای در وزارت به وجود سرویس‌های بهداشتی جهت افزایش رضایت مسافران هست که ما نیز به این امر معتقدیم.
* تعمیر و تجهیز 36 چشمه سرویس بهداشتی در استان
وی ادامه داد: در این راستا 36 چشمه از سرویس‌های بهداشتی استان همدان با اعتباری یک میلیارد تومانی در محور غار و آزادراه تعمیر و تجهیز شدند.
معصوم‌علیزاده با عنوان اینکه در راستای اطلاع‌رسانی به گردشگران برای ارسال انتقادات در 150 نقطه مختلف بنر نصب شده است، اظهار کرد: شماره 09629 برای ارتباط مستقیم و عنوان شکایات این حوزه است که در دسترس همه مسافران قرار گرفت.
مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان از حضور وزیر میراث فرهنگی و برنامه‌های بین‌المللی در استان خبر داد و گفت: در این هفته همایش بین‌المللی ادیان مختلف در همدان برگزار خواهد شد و برخی افتتاحیه‌ها در لالجین و ملایر با حضور وزیر گردشگری خواهد بود.
این مقام مسئول افزود: شرکت در نمایشگاه‌های داخلی تهران و تبریز و حضور در دو نمایشگاه خارجی در عراق و ارمنستان، ازجمله فعالیت‌های ما در استان بوده است.
وی با اشاره به اینکه چهار آموزشگاه فعال در استان کار آموزش در این حوزه را برعهده دارند، تصریح کرد: 348 نفر در دوره‌های گردشگری و آشپزی، آموزش دیده‌اند و هشت دوره برای مدیران، راهنمایان و تأسیسات گردشگری برگزار شده است.
مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با اشاره به برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای هفته گردشگری، تصریح کرد: با توجه به شعار امسال، استان همدان انتخاب شد تا نمایندگان ادیان مختلف طی هفته گردشگری در تاریخ یازدهم و دوازدهم مهرماه در همایش هم‌زیستی صلح ادیان آن حضور داشته باشند و از آثاری که نشان از این هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در همدان دارد، بازدید کنند.‌
وی افزود: سفرای 10 کشور به همراه رایزن‌های فرهنگی آن‌‎ها به این همایش دعوت شده‌اند که تور گردشگری ادیان ویژه سفرا نیز برگزار خواهد شد تا از اماکن گردشگری استان همدان بازدید کنند.
معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه ازجمله برنامه‌های استانی ما نشست تخصصی گردشگری و صلح است که به‌عنوان سمینار هشتم مهرماه برگزار خواهد شد، اذعان کرد: همچنین در سطح شهرستان‌ها نیز برنامه‌های مختلف همچون جشنواره مبل و منبت ملایر، جشنواره برداشت انگور و خوشه برتر در روستای جوزان، جشنواره ملی فرش روستای کسب در ازندریان، جشنواره بادام و گردوی علی‌‌آباد، جشنواره شوریجات و ترشیجات سامن و جشنواره شیره‌پزی مانیزان درنظر گرفته شده‌اند که برخی از آن‌ها برگزار شده و برخی در آینده برگزار خواهند شد.
وی افزود: در کاروانسرای فرسفج تویسرکان ویژه‌برنامه گرامیداشت هفته‌ گردشگری با حضور همیاران و گردشگران شهرستان و جشنواره غذا با محوریت غذاهای میراث ناملموس شهرستان، برگزار خواهد شد.
معصوم‌علیزاده در ادامه تصریح کرد: در اسدآباد جشنواره آلو در روستای هدف گردشگری ملحمدره و برگزاری مسابقه عکاسی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان مد نظر است.
وی در ادامه اظهار کرد: در شهرستان بهار جشنواره آلو در حیدره قاضی‌خان برگزار خواهد شد؛ همچنین در شهرستان کبودراهنگ مسابقه عکاسی از جاذبه‌های گردشگری داریم و جشنواره غذا با محوریت میراث ناملموس برگزار خواهد شد.
مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان توضیح داد: در شهرستان رزن و درجزین نیز جشنواره شکرگزاری محصول در روستای سنقرآباد، جشنواره سیب در نهاوند و جشنواره غذاهای محلی در روستای قلعه جوق فامنین برگزار خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در هفته گردشگری با حضور وزیر میراث فرهنگی برخی از پروژه‌ها و جشنواره‌ها افتتاح خواهند شد، گفت: یادبود ثبت جهانی شهر لالجین و افتتاحیه‌های مختلف در شهر لالجین و ملایر نیز انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم همدان را به‌عنوان مقصدی در غرب کشور تبدیل کنیم که این مهم نیاز به همدلی دارد، افزود: البته ما تجربه همدلی را برای یک هدف بزرگ در ثبت جهانی، داشته‌ایم؛ افزایش سرانه جذب گردشگر نیاز به همکاری شهرداران و دستگاه‌های مختلف دارد، چراکه ما سیاست‌گذار بوده و شهرداری‌ها تسهیل‌گر حوزه گردشگری هستند.
مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان در بخش دیگر سخنان خود به برنامه‌‎های 6 ماهه دوم امسال پرداخت و گفت: برنامه رودشو که موضوع تخصصی برای گردشگری کشور عراق و اقلیم کردستان است، با حضور سه استان غربی کردستان، کرمانشاه و همدان، برگزار خواهد شد.
وی در پایان سخنانش افزود: شرکت در سومین نمایشگاه گردشگری تبریز، هجدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران، سومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو و برگزاری هفته فرهنگی همدان در تاجیکستان و ازبکستان، ازجمله برنامه‌‎های آینده ما است.
معاون گردشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه در طول 6 ماهه گذشته استان همدان میزبان 458 هزار مسافر در حوزه اقامتی بوده است، گفت: آمار نشان‌دهنده حضور 29 درصد از افراد در هتل‌های ما است که از حدود 100 هزار نفر در این ایام میزبانی کرده‌اند.
علی خاکسار با اشاره به اینکه در 6 ماهه گذشته دو میلیون و 800 هزار نفر از اماکن گردشگری ما بازدید داشته‌اند، اظهار کرد: چهار جاذبه پُربازدید استان به‌ترتیب غار علیصدر با 566 هزار بازدیدکننده و رتبه اول، آرامگاه بوعلی‌سینا با 195 هزار بازدیدکننده و رتبه دوم، آرامگاه باباطاهر با 167 هزار بازدیدکننده و رتبه سوم و هگمتانه بالغ‌بر 97 هزار بازدیدکننده و رتبه چهارم را دارند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه آمار بازدید 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است، به آمار بازدید این اماکن در سال گذشته پرداخت و گفت: طی یک‌سال گذشته از غار علیصدر 175 هزار نفر،از آرامگاه باباطاهر 159 هزار نفر، از آرامگاه بوعلی‌سینا 175 هزار نفر و از هگمتانه 78 هزار بازدید داشته‌اند که این آمار نشان می‌دهد میزان بازدید از این اماکن طی 6 ماه گذشته، افزایش 30 درصدی داشته است.
خاکسار با اشاره به حوزه گردشگران خارجی و اقامت آن‌ها در استان، توضیح داد: در سال گذشته 19 هزار گردشگر در همدان اقامت داشته‌اند که بازدید از جاذبه‌ها توسط آن‌ها، هفت هزار و 300 نفر بوده؛ این میزان در 6 ماهه نخست امسال، اقامت 17 هزار نفر و بازدید هشت هزار و 600 نفر بوده‌ است.

شناسه خبر 86667