شناسه خبر:72208
1402/5/16 09:03:27

سپهرغرب، گروه دُرهای دَری: مدیر مرکز حافظ‌شناسی همه هنرمندان، اندیشه‌وران، حافظ‌پژوهان و پژوهشگران را دعوت کرد تا چنانچه سخنی تازه در قلمرو موضوع «حافظ و نیاز امروز بشر» دارند، برای ارائه در یادروز حافظ ارائه کنند.

سعید حسام‌پور ابراز کرد: علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را برای ارائه در مراسم علمی یادروز حافظ در مهرماه 1402 حداکثر تا نیمه‌ شهریورماه، به‌ نشانی الکترونیکی مرکز حافظ‌شناسی به آدرس hafezstudies.center@gmail.com ارسال کنند.

وی با بیان اینکه مرکز حافظ‌شناسی هرسال موضوعی را به‌عنوان موضوع علمی یادروز حافظ اعلام و حافظ‌پژوهان را برای تحقیق و گفت‌وگو درباره‌ آن فرامی‌خواند، بیان کرد: به‌دلیل برگزار نشدن مراسم یادروز حافظ در مهرماه 1401، تصمیم بر آن شد تا همان موضوع علمی سال گذشته در امسال تجدید شود.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی ادامه داد: مرکز حافظ‌شناسی پژوهشگران، حافظ‌پژوهان و همه‌ علاقه‌مندان را به توجه و تمرکز بر موضوع نسبت شعر حافظ با نیازهای امروز انسان فرامی‌خواند تا در یادروز حافظ از یافته‌های علمی و پژوهشی خود برای مخاطبان سخن بگویند.

حسام‌پور اظهار کرد: بی‌تردید بشر در دوران معاصر با رشد و تحول علمی پُرسرعتی روبه‌رو شده که هر لحظه‌اش چهره‌ای دگرگون به خود می‌گیرد و زیست‌ جهان دیروز و امروز با یکدیگر تفاوت‌هایی بنیادین دارد و برای برقراری ارتباط با آن باید با شیوه، نگاه و زبانی متفاوت درنگریست تا راه تعامل و گفت‌وگو بسته نماند.

وی ادامه داد: جامعه‌ پویا و توانمند پیوسته نیاز فراوانی به بازنگری و بازبینی خود دارد و شکل‌گیری مفاهیمی مانند کشمکش میان نسل‌ها و جدال سنت و مدرنیته، نشانگر اهمیت و ضرورت به رسمیت‌ شناختن دنیای تازه و درک دقیق و همه‌جانبه‌تر آن است.

حسام‌پور گفت: بر این اساس ما با این پرسش بنیادین روبه‌رو هستیم که انسان امروز با زیست‌ جهانی دیگرگون چه نسبتی با شعر دیروز حافظ دارد، آیا شعر حافظ همچنان می‌تواند راهگشای مشکلات جامعه‌ امروز باشد، چگونه می‌توان از ظرفیت‌ها و گنجینه‌های ژرف شعر حافظ برای گفت‌وگو با انسان امروز بهره گرفت و چرا با وجود گذشت قرن‌های زیاد، اندیشمندان و مردم عادی هم‌چنان به حافظ عشق می‌ورزند و پژوهش‌های مرتبط با او پایانی ندارد.

دبیر علمی یادروز حافظ اظهار کرد: اکنون بیش از ربع قرن از تأسیس مرکز حافظ‌شناسی می‌گذرد و در طول این مدت تلاش شده تا درخشش و بالندگی این مرکز در سطح ملی و بین‌المللی، متناسب با نام و آوازه‌ حافظ بزرگ باشد.

حسام‌پور که به‌تازگی به‌عنوان مدیر مرکز حافظ‌شناسی منسوب شده، استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز است که پیش از این نیز در جایگاه مدرس و عضو شورای پژوهشی مرکز حافظ‌شناسی با این مرکز همکاری داشت.

شناسه خبر 72208