معاون سوادآموزی اداره کل آموزشوپرورش استان همدان با بیان اینکه امسال سهمیه پیشنهادی همدان برای طرح نهضت سوادآموزی پنج هزار نفر است، گفت: سال گذشته هشت هزار و 400 نفر سهمیه پوشش سوادآموزی داشتیم که حدود نیمی از این میزان محقق شد.
منوچهر توسلیکیا اظهار کرد: 18 شهریورماه روز جهانی مبارزه با بیسوادی در جهان نامگذاری شده که این روز را گرامی میداریم؛ سوادآموزی از اولویتهای مهم در دنیا است و در کشور ما نیز ویژهتر به این موضوع نگاه میشود.
وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی در ایران ازنظر معنوی، سیاسی، قانونی و اجتماعی حائز اهمیت است، عنوان کرد: اهمیت علم و سوادآموزی در قرآن، اسلام و از منظر پیامبر و ائمه بر کسی پوشیده نیست، ضمن اینکه مقام معظم رهبری بر این امر تأکید دارند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزشوپرورش استان همدان بیان کرد: ازنظر اجتماعی اکثر جرایم، مشکلات، بزهکاریها و مشکلات اخلاقی بهنحوی با بیسوادی در ارتباط است و طبق بررسیها هر 11 درصد کاهش ترک تحصیل، برابر با پیشگیری از یکهزار فقره ترک جرم است و تقریباً هفت درصد از شیوع دخانیات و 6 درصد از شیوع مواد مخدر جلوگیری میکند.
توسلیکیا عنوان کرد: ازنظر سیاسی جایگاه کشور در دنیا بعد از انقلاب اسلامی بسیار تغییر یافته است؛ اما برخی کشورها 99 تا 100 درصد باسواد هستند و در ایران درصد باسوادی کمتر است که باید در این زمینه بیشتر تلاش شود.
وی افزود: درصد با سوادی از دو جنبه باید نگریسته شود؛ در بخش بیسوادان بالای 15 سال که استان 87 درصد باسوادی دارد و میانگین سواد در دنیا 86 درصد است. درصد باسوادی کلی در استان 98 درصد بوده که این میزان در کشور 97 درصد است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزشوپرورش استان همدان اعلام کرد: سال گذشته هشت هزار و 400 نفر سهمیه پوشش سوادآموزی در استان داشتیم و بخشی از آموزشدهندگان همکاری نداشتند و از طرفی بخشی هم از بیسوادان همکاری ندارند و با تلاش همکاران حدود 50 درصد این میزان سهمیه را پوشش دادیم.
توسلیکیا بیان کرد: امسال نیز سهمیه پیشنهادی ما به سازمان حدود پنج هزار نفر است و انتظار داریم با همه این زحماتی که دولت برای پیشبرد اهداف سوادآموزی انجام میدهد، جامعه هدف نیز از این فرصت آموزش، فضا و لوازمالتحریر رایگان استفاده کنند.
وی گفت: امسال سه طرح نهضت دانشآموزی که دانشآموزان هم به یاری سوادآموزی میآیند، نهضت ملی سواد قرآنی و طرح روستای باسواد را داریم؛ افرادی که سواد قرآنی دارند، اما فاقد مدرک هستند، سطحبندی میشوند و از طریق آزمونی به آنها مدرک اعطا میشود، اگر قبول نشدند، کلاسهایی را برای تقویت آنها تشکیل میدهیم، عدهای هم علاقهای به سواد کلاسیک ندارند و سواد قرآنی مد نظر دارند که میتوانند در جلسات قرآنی شرکت کنند و اگر سواد لازم را کسب کردند، از آنها آزمون گرفته و مدرک اعطا میشود.
شناسه خبر 86238