شناسه خبر:89071
1403/9/3 11:40:00
عاقبت‌به‌خیری میدان تره‌بار همدان پس از 11سال

فاز نخست میدان تره‌بار 25 هکتاری است

در پی گفت‌وگو با رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان و رئیس اتحادیه بارفروشان همدان مشخص شد؛ با پای کارآمدن شرکت شهرک صنعتی پس از 11 سال بلاتکلیفی بالأخره این پروژه در قامت شهرک صنفی- صنعتی عاقبت‌به‌خیر می‌شود.

اردیبهشت‌ماه سال 1392 بود که سید مسعود عسگریان؛ شهردار وقت همدان با بیان اینکه عملیات اجرایی بزرگترین میدان میوه و تره‌بار غرب کشور به‌زودی در همدان آغاز می‌شود‌ و 55 هکتار زمین برای احداث این پروژه توسط شهرداری همدان خریداری شده، گفت: محل احداث طرح در کیلومتر سه جاده همدان- تهران واقع شده، سایت جامعی برای میدان بار جدید همدان پیش‌بینی و تمامی موارد و شاخصه‌های مورد نیاز برای احداث این پروژه در این سایت در نظر گرفته شده است. سایت میدان بار جدید همدان در مجاورت راه آهن تهران- همدان و سنندج و در نزدیکی فرودگاه قرار گرفته و به کنارگذرهای شرقی و غربی دسترسی دارد، افزود: مجاورت خط ریلی با این میدان بار در سطح کشور منحصر به‌فرد خواهد بود. لازم به ذکر است که عملیات زیرسازی و دیوارکشی کل مجموعه به طول چهار کیلومتر در حال انجام است؛ همچنین دسترسی میدان میوه و تره‌بار جدید به مراکز تولید از دیگر ویژگی‌های این سایت بوده و تأکید شده که مشاور نظرات و تجربیات صنف میوه و تره‌بار را نیز در طراحی لحاظ کند. مشکل میدان میوه و تره‌بار همدان که در حال حاضر در بلوار آیت‌الله نجفی همدان واقع شده تنها ترافیکی نیست بلکه مشکلاتی در بخش‌های بهداشتی و انتظامی دارد که این موارد معضلات این مکان را به چندین برابر افزایش داده، سایت میدانِ‌ بار جدید با توجه به طرح آمایش سرزمین و کلان‌شهر بودن همدان انتخاب شده است.
درست دو سال بعد یعنی شهریورماه سال 1394 پیام رفتاری؛ مدیر سازمان میادین میوه و تره‌بار همدان از کلنگ‌زنی این مجموعه همزمان با هفته دولت و حضور کاروان تدبیر و امید در شهرستان خبر داد و گفت: این مجموعه شامل غرفه‌های عرضه انواع میوه در فصول مختلف، اقامتگاه، جایگاه سوخت، ‌صنایع سورتینگ و تبدیلی و سایر امکانات رفاهی است که دسترسی‌های جاده‌ای و تأسیسات آب و برق موقت برای آن تأمین شده؛ این طرح با مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد شد به طوری که از حدود 170 میلیارد تومان هزینه‌های پیش‌بینی‌شده 122 میلیارد تومان آن از سوی سرمایه‌گذار به بخش خصوصی (کنسرسیوم تبریزی) تأمین شده و مابقی به‌عنوان آورده شهرداری تأمین اعتبار می‌شود.
اما امروز با گذشت بیش از 10 سال از انتشار این خبرها این پروژه پیشرفت کمتر از پنج درصد را تجربه کرده و حتی باوجود اعطای امتیازات فراوان به طرف سرمایه‌گذار بازهم شاهد پیشرفتی در پروژه نبودیم به نحوی که ازسوی مدیریت شهری پیگیری برای خلع ید این سرمایه‌گذار در دستور کار قرار نگرفته است.
ازطرفی بنا به آشفته‌بازار میدان تره‌باره فعلی و کمبودهای فاحش و عدم پاسخگویی این زیرساخت بنا به تقضای موجود و مباحث مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی اطراف این بافت فرسوده شهری، احداث میدان تره‌بار جدید جزو ضروریاتی است که برای فراهم کردن آن نمی‌توان منتظر تعیین تکلیف پروژه قبلی شد؛ بنابراین طی چندماه اخیر از سوی حمیدرضا حاجی‌بابایی؛ نماینده مردم همدان خبری مبنی بر احداث بزرگترین شهرک صنفی و صنعتی برای میوه و تره‌بار با مشارکت شرکت شهرک صنعتی استان همدان و حجره‌داران فعلی میدان تره‌بار منتشر شد.
در راستای شفاف‌سازی آنچه که در دست پیگیری است برآن شدیم تا درخصوص فرایندی که طی خواهد شد با حمید بادامی‌نجات؛ رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان و حسین قاسملو؛ رئیس اتحادیه بارفروشان همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه شهرداری برای احداث میدان تره‌بار جدید در حال توافق با شرکت شهرک‌های صنعتی است تا بتواند از ظرفیت شرکت شهرک‌ها در زمینه احداث این مجموعه استفاده کند، گفت: برابر قانون موضوعی همچون احداث میدان تره‌بار، بر عهده شهرداری است.
حمید بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه برابر این وظیفه قانونی بیش از دو دهه است که شهرداری همدان به‌دنبال پیدا کردن مکان جدیدی برای احداث این پروژه بوده و در پی آن در چند مکان نیز کار را آغاز کرده و ناموفق بوده اذعان کرد: آخرین تلاش شهرداری در این مورد به قراردادی بازمی‌گردد که سال‌ها پیش با کنسرسیوم تبریزی بسته شد و در پی آن باوجود فراهم بودن بستر این مجموعه متأسفانه به‌شدت بدقولی کرده و سال‌ها است سرمایه مردم همدان را گروگان گرفته و بنا به بهانه‌های مختلف، این پروژه‌ را در سیستم قضائی و دادگاه‌ها متوقف کرده است.
وی با ابراز اینکه طبق پیگیری‌های به‌عمل‌آمده و بررسی جوانب مختلف، آن پروژه کاملاً به شکست منتهی شده و شهرداری همدان به‌دنبال بازپس‌گیری زمین و استفاده از آن در حوزه‌های دیگر مورد نیاز شهر است.
این عضو شورای اسلامی شهر همدان در دوره ششم افزود: در این بین از چندماه پیش در راستای احداث این پروژه، شرکت شهرک‌ها بر سر زمینی با مشارکت حجره‌داران میدان بار فعلی توافقاتی کرد که این توافقات بنا به وظیفه‌مند بودن شهرداری مورد اعتراض این نهاد واقع شد.
بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه در پی این اعتراض شورای شهر نیز با توجه به مسئولیتی که بر عهده دارد در این قضیه ورود کرد تا از این طریق بتواند مشکل حجره‌داران در میدان بار فعلی را حل کند، افزود: مسئله این است که این عزیزان سال‌هاست که با کمبود و مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، حداقل انتظار آن‌ها این است که بالأخره یک مکان برای احداث میدان‌بار در نظر گرفته شود تا بتوانند به‌راحتی خدمات ارائه کرده و مراجعین با مشکلات عددیده فعلی مواجه نباشند.
وی با بیان اینکه در این طرح قرار است پروژه‌ای در قامت فرامنطقه‌ای ایجاد شود اذعان کرد: با توجه به ظرفیت استان در بارانداز محصولات کشاورزی این موضوع یک ضرورت انکارناپذیر در مسیر توسعه به‌شمار می‌رود؛ بنابران با توجه به مشکلاتی که امروز کسبه میدانِ بار فعلی با آن دست به گریبان‌ هستند، تکلیف همه ماست که هرچه سریع‌تر مشکلات را حل کنیم، بر این اساس خوشبختانه با آن توافقات صورت‌گرفته در پی پیگیری‌هایی که شورا و کمیسیون سرمایه‌گذاری و خود شهردار و زیرمجموعه آن با سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری داشته، انتظار می‌رود هرچه زودتر بین مجموعه شهرداری با شرکت شهرک‌ها و هیئت‌امنای میدان بار توافقی صورت گیرد.
وی در واکنش به اینکه در این فرایند گویا قرار است زمین توسط شرکت شهرک‌ها تأمین و ساخت و ساز توسط بخش خصوصی یعنی همان حجره‌داران میدان فعلی انجام شود، گفت: بله این فرایند مورد تأیید ماست زیرا یکی از عوامل مؤثر در موفقیت پروژه‌های این‌چنینی مشارکت افراد ذی‌نفع و درواقع کسبه در پروژه است چراکه وقتی بدون نظر کسبه و ذی‌نفعان کاری انجام دهیم طبیعتاً با شکست مواجه می‌شویم.
این عضو شورای سلامی شهر همدان با ابراز اینکه هنوز توافقات صورت‌گرفته به‌صورت مکتوب درنیامده که نتیجه آن انعقاد تفاهم‌نامه یا قرارداد باشد، عنوان کرد: بر این اساس تأکید ما در شورا و شهرداری این است که هرچه سریع‌تر این موضوع را تعیین تکلیف کنند که خوشبختانه فرایند در این مرحله قرار گرفته، یعنی این پروژه با نظر مثبت و تعامل بین‌دستگاهی در حال پیگیری است و در عین حال تمام تلاش مجموعه استان نیز در مسیر حمایت برای تحقق این امر و راه‌اندازی این مجموعه است.
در ادامه رئیس اتحادیه بارفروشان همدان نیز با ابراز اینکه با شرکت شهرک‌های صنعتی قرارداد و درواقع تفاهم‌نامه‌ای برای احداث میدان بار جدید منعقد کرده‌ایم گفت: طبق این تفاهم‌نامه قرار است زمین ازسوی شرکت شهرک‌ها تأمین و به ما فروخته شود و ما خود سازنده غرفه‌ها باشیم.
حسین قاسملو با تأکید بر اینکه زمین مورد نیاز برای اجرای این پروژه در چهار کیلومتری پلیس راه همدان در مسیر جاده تهران قرار گرفته عنوان کرد: امید می‌رود تا آخر هفته با حضور معاون یا شخص وزیر کلنگ‌ این پروژه در همدان زده و روند واگذاری قطعات آغاز شود.
وی در پاسخ به این پرسش که در مرحله نخست اجرای این شهرک صنفی، تعداد و مساحت هر حجره چقدر خواهد بود؟ عنوان کرد: در این مرحله 150 غرفه، هر یک به مساحت 300 متر در زمینی به مساحت 25 هکتار ساخته می‌شود.
رئیس اتحادیه بارفروشان همدان در واکنش به اینکه در عرصه تأمین منابع مالی جهت خرید زمین، هزینه ساخت، حمایت و اعطای تسهیلات چه توافقاتی صورت گرفته خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین افراد در عرصه حمایت از اجرای این پروژه آقایان حاجی‌بابایی و حقیقی بوده‌اند به طوری که مقدمات این امر را فراهم کرده و از هیچ تلاشی فروگذار نکردند به نحوی که امروز در بدو امر قرار است هر حجره‌دار تنها 20 درصد مبلغ زمین را پرداخت کرده و مابقی به‌صورت اقساطی از حجره‌داران دریافت می‌شود.
قاسم‌لو در پاسخ به این پرسش که آیا در تفاهم‌نامه بازه زمانی خاصی برای اتمام پروژه در نظر گرفته شده؟ گفت: طبق توافق صورت گرفته قرار است ازسوی شرکت شهرک‌های صنعتی، طی دو سال زمین تسطیح شده و جدول‌کشی و تأمین زیرساخت‌های خدماتی انجام و همزمان با آن ساخت و ساز نیز از سوی حجره‌داران طی دوسال به اتمام برسد.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد؛ به‌نظر می‌رسد پس از 20 سال بالأخره میدان تره‌بار همدان در یک مکان مناسب و در عین حال با دسترسی مناسب‌تر رختی نو بر تن کرده و گرد خستگی را از تن بی‌جان و فرسوده بزداید و عاقبت‌به‌خیر شود؛ بنابراین انتظار می‌رود این روند مثبت با جدیت بیشتر از سوی ارگان‌های متولی پیگیری شود.

شناسه خبر 89071