شناسه خبر:37355
1399/12/11 10:53:08

سپهرغرب، گروه فرهنگی: یک کارشناس حوزه مد و لباس گفت: ماهیت مُد و اینفلوئنسرهای فضای مجازی بر رفتار جوانان، به‌خصوص جوانانی که کاستی‌های روحی و روانی دارند، تأثیر بیشتر و آشکارتری دارد.

رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد یزد با اشاره به اثرات بلاگرها در فضای مجازی گفت: بلاگرها یا همان اینفلوئنسرها در جامعه تأثیرگذار و به‌نوعی رهبران فکری یک جامعه به‌حساب می‌آیند که البته در مواردی دارای ارزش و گاه فاقد ارزش اجتماعی هستند. اینفلوئنسرها همانند هنرپیشه‌ها و ورزشکاران که تنها به دلیل مشهور بودن محبوب شده‌اند گاه تأثیرگذاری ارزشی بر مردم جامعه ندارند.

ابوالفضل داودی افزود: در چنین شرایطی، غالباً افراد ضعیف از منظر خودپنداره، برای ابراز وجود و ایجاد هویت مطلوب، از افراد مشهور و اینفلوئنسرها پیروی و تقلید می‌کنند.

وی ادامه داد: در چنین وضعیتی، گفته می‌شود افراد از اینفلوئنسرهای زرد تقلید می‌کنند. بعضاً می‌بینیم که مردم ازاینفلوئنسرها تبعیت دارند. ماهیت مُد بر رفتار جوانان، به‌خصوص جوانانی که کاستی‌های روحی و روانی دارند، تأثیر بیشتر و آشکارتری دارد. در این خصوص، رسانه‌ای وجود ندارد که به‌طور مستقیم مخاطب خود را هدف قرار داده و بر آنان تأثیر گذارد. تاکنون، اقداماتی انجام شده است اما در شبکه‌ها مشاهده شده که برخی از اینفلوئنسرها با رفتار و کردار خود باعث شکست و یا توقف کامل چنین برنامه‌هایی شده‌اند.

کارشناس حوزه مد و لباس درباره اینکه مردم گاهی توده‌وار در نوع انتخاب پوشاک قدم برمی‌دارند، گفت: باید بگویم که مدگرایی با توده متفاوت است اما در برهه‌هایی دیده‌ایم که توده مردم را جوانانی تشکیل داده‌اند که دچار بحران فرهنگی بودند و توده و مد در این میان اختلاط پیدا می‌کنند.

داودی در پایان گفت: باید برای رفع مشکلات و آسیب‌ها و گسست‌های موجود از پیشینه اسلامی و ایرانی در مُد بهره ببریم و آن را با سلیقه جوانان سازگار کنیم، همچنین باید به فکر عرضه مناسب مُد مطلوب در بازار هدف بوده و با برنامه‌ریزی استراتژیک مخاطب هدف را با شیوه ارتباطی مناسب جذب کنیم. البته باید برنامه‌ریزی منسجم در زمینه اینفلوئنسرهای ارزش‌مدار داشته باشیم تا رفتار جوانان همراه با آگاهی‌بخشی رسانه‌ای باشد.

شناسه خبر 37355