شناسه خبر:57652
1401/4/23 08:22:32

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار ملایر از اجرایی شدن عملیات گسترده حذف علف‌های هرز در بوستان‌ها و جنگل‌های شهر توسط سبزبانان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در فصل تابستان و به‌منظور جلوگیری از بروز سوانح ناشی از آتش‌سوزی خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شهرداری ملایر، مجید فرجی وجود فضای سبز شهری و جنگل‌ها را حاصل زحمات چندین‌ساله و امانتی در اختیار مدیریت شهری دانست و گفت: آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع چه منشأ طبیعی و چه انسانی داشته باشد، یک خطر اکولوژیکی محسوب و منجر به خسارات جبران‌ناپذیری می‌شود.

وی تصریح کرد: با هدف پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی، عملیات علف‌تراشی، حذف تنه‌جوش و پاجوش‌های درختان، پاک‌سازی عرصه‌های بحرانی و حذف سرشاخه‌های خشک درختان در کلیه بوستان‌ها و ‏جنگل‌های میرزاکوچک‌خان، خلبان، کوثر، کوهسار و شمس‌آباد از اردیبهشت‌ماه آغاز شده و همچنان درحال انجام است.

فرجی با تأکید بر افزایش گشت‌های سیار مراقبت، شناسایی، کشف و اطفای حریق و بازدیدهای مداوم از محدوده جنگل‌ها، افزود: علاوه‌بر نصب بنرهای هشداردهنده در بوستان‌ها و عرصه‌های جنگلی مستعد آتش‌‎سوزی، افزایش تعداد دستگاه‌های علف‌تراش به‌منظور حذف پوشش گیاهی قابل اشتعال، خرید آتش‌کوب برای اطفای حریق احتمالی، پاک‌سازی و جمع‌آوری کلیه مواد قابل اشتعال، شاخه‌های شکسته درختان و بقایای گیاهی از سطح جنگل‌ها و محوطه فضای سبز عمومی شهر در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: افزایش نظارت بر انجام به‌موقع آبیاری جنگل‌ها، پیگیری سریع گزارش‌های مردمی در مورد حوادث آتش‌سوزی، آماده‌باش کلیه نیروهای مستقر در تفرجگاه‌ها و مناطق جنگلی، ایجاد خطوط آتش‌بر در نقاط حساس و پُرخطر، لوله‌کشی و انتقال آب در مسیرهای مختلف با هدف خاموش کردن سریع آتش، ایجاد مسیر دسترسی در جنگل‌ها به‌منظور سهولت در رفت‌وآمد ماشین‌های آتش‌‌نشانی توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری انجام شده است.

شهردار ملایر با بیان اینکه آتش رهاشده در بخش کوچکی از طبیعت می‌تواند زمینه‌ساز نابودی چندین هکتار جنگل شود، توصیه کرد: شهروندان با رعایت نکات ایمنی و خودداری از روشن کردن آتش در بوستان‌ها و یا خاموش کردن آتش‌هایی که در مناطق خطرناک و قابل اشتعال مشاهده می‌کنند، یاری‌گر مدیریت شهری در حفظ فضاهای سبز باشند.

شناسه خبر 57652