شناسه خبر:63011
1401/9/6 10:42:14
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان:

اتوبوس‌ها در همدان عادلانه توزیع شود

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت: شهرداری باید برنامه عملیاتی خود مبنی بر عادلانه کردن توزیع اتوبوس‌ها در کل شهر را ارائه کند.

مهدی حیدری روز شنبه در جلسه کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از اتوبوس‌های فرسوده و مستعمل به مناطق محروم، کم‌برخوردار و پُرتردد شهر ارسال شده است، گفت: این موضوع برای شهروندان قابل پذیرش نیست و شهرداری باید برنامه عملیاتی خود مبنی بر عادلانه کردن توزیع اتوبوس‌های مطلوب‌تر در کل شهر را ارائه کند.
وی با بیان اینکه حمل‌ونقل عمومی یکی از بزرگ‌ترین ملاحظات در بحث توسعه جوامع است، اظهار کرد: توسعه پایدار مبتنی بر حمل‌ونقل بوده که در بسیاری از جوامع علمی پذیرفته شده است.
حیدری با تأکید بر اینکه تا زمانی که توسعه پایدار مبتنی بر حمل‌ونقل محقق نشود توسعه جوامع ممکن نیست، گفت: مشکلات ترافیکی در کنار بحران آب، جمعیت، ریزگردها و غیره یکی از بحران‌ها است.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: در ساعاتی از شبانه‌روز برخی محورهای مواصلاتی شهر همدان با ترافیک سخت مواجه بوده و یا مسدود است.
حیدری بازیگران حوزه ترافیک را متعدد دانست و افزود: در این حوزه بخش‌های مختلف از راهداری تا شهرداری نقش دارند، اما هیچیک به اندازه شهرداری‌ها نمی‌توانند این حوزه را پشتیبانی کنند.
وی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها مراجع کیفی‌سازی و مطلوب‌سازی حمل‌ونقل عمومی هستند، تصریح کرد: تا زمانی که سیستم اتوبوسرانی مطلوب نباشد، شهروند با خودروی شخصی تردد می‌کند و این موضوع باعث ایجاد ترافیک می‌شود.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: در بحث کیفی‌سازی حمل‌ونقل عمومی و به‌ویژه اتوبوس باید چندین مؤلفه ارتقا داده شود.
حیدری با بیان اینکه باید اتوبوس‌های درون‌شهری به‌لحاظ ظاهری، نظافت و امکانات داخلی جذاب باشند، تصریح کرد: در این باب وظایفی برعهده معاونت حمل‌ونقل شهری و سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر است.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه در کشورهای نسبتاً توسعه‌یافته اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها دارای ساعت حضور هستند، یادآور شد: این امر بزرگ‌ترین عامل ایجاد مطلوبیت در ناوگان بوده و شهروند می‌تواند برای انجام سفر درون‌شهری خود برنامه‌ریزی داشته باشد.
وی راه‌اندازی یک اپلیکیشن به‌منظور ارائه موقعیت مکانی اتوبوس و حتی پرداخت کرایه و نظارت بر اتوبوسرانی را از راهکارهایی به‌منظور ارائه خدمت بهتر در این حوزه برشمرد و اظهار کرد: هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی از چند جهت ازجمله ارائه موقعیت مکانی و ویژگی‌های ناوبری در اپلیکیشن دارای مزیت است.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت: ایجاد مسیرهای ویژه بدون مزاحم برای اتوبوس از الزامات توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس درون شهرداری است که در این خصوص نخستین گام در شورای هماهنگ ترافیک برداشته شده است و درصورت تحقق، افزایش استفاده از ناوگان اتوبوسرانی فراهم خواهد شد.
حیدری جداسازی مسیر اتوبوس در مسیرهای پُرتردد را از مباحث ترافیکی شهری برشمرد و بیان کرد: درصورت عملیاتی شدن این امر در گام‌های بعدی می‌توانیم خطوط اتوبوس بی‌آرتی و قطار شهری را نیز محقق کنیم.
وی با بیان اینکه اکنون سرانه استفاده از حمل‌ونقل عمومی هشت درصد است، افزود: این رقم بسیار پایین است، درصورتی که یکی از شاخصه‌های رضایت‌مندی مردم بحث اتوبوس‌های درون‌شهری است.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: طرح کمیسیون با موضوع افزایش کیفی مطلوبیت ناوگان اتوبوسرانی در شهر همدان حول سه محور توزیع عادلانه اتوبوس‌های مطلوب در سطح شهر، هوشمندسازی و پیگیری مسیرهای مخصوص بدون مزاحم اتوبوس به صحن شورا ارائه خواهد شد.
حیدری در پایان یادآور شد: شهرداری نیز باید برنامه عملیاتی خود درخصوص محورهای بیان‌شده را به شورا ارائه کند.

شناسه خبر 63011