شناسه خبر:65012
1401/10/27 09:17:38

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام گفت: 99 درصد صنایع استان گازسوز هستند و هیچ‌گونه مازوتی در این صنایع استفاده نمی‌شود.

علیرضا محمدی روز دوشنبه به مناسبت هفته هوای پاک اظهار کرد: صنایع و شهرک‌های صنعتی به همت شرکت گاز استان دارای سوخت گاز هستند و در این زمینه استان مشکلی ندارد.
وی افزود: اما پرونده واحدهای آلاینده‌ای چون پتروشیمی و پالایشگاه ایلام به علت عدم تکمیل چرخه فعالیت به‌عنوان صنایع آلاینده در دست اقدام و در مراجع ذی‌صلاح مفتوح است.
سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام تأکید کرد: تصفیه‌خانه شرکت پتروشیمی مورد تأیید کارشناسان محیط زیست نیست و همچنان این شرکت به عنوان یک واحد آلاینده شناخته می‌شود.
محمدی ادامه داد: باتوجه به عدم تکمیل زنجیره تولید شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه، حجم زیادی از فلر توسط پالایشگاه سوزانده می‌شود، در صورتی‌که این فلر باید به‌عنوان خوراک پتروشیمی مصرف شود.
وی یادآور شد: در شهرستان دهلران هرچند هنوز طرح ان‌جی‌ال پالایشگاه احداث نشده است اما به‌عنوان پایلوت یک شرکت کوچک حدود 30 درصد از فلر پالایشگاه دهلران را گرفته و به خوراک پتروشیمی تبدیل می‌کند.
سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام تأکید کرد: تمام روند فعالیت واحدهای صنعتی به‌ویژه صنایع آلاینده‌ای چون پتروشیمی، پالایشگاه و سیمان به صورت لحظه ای پایش می‌شود، اما نکته حائز اهمیت اینکه در زمان احداث این واحدهای بزرگ در نزدیکی مناطق مسکونی ارزیابی زیست محیطی نشده و اکنون به معضل مهم زیستی برای این مناطق تبدیل شده‌اند.
محمدی اضافه کرد: هنگام مطالعه و طراحی ایجاد یک طرح صنعتی باید تمام پیوست‌ها و ملاحظات زیست محیطی پروژه رعایت شود تا در همچون صنایعی چون پتروشیمی و پالایشگاه به یک صنعت چالش‌زای زیستی تبدیل نشوند.
وی اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست مانع توسعه و پیشرفت سرزمینی نیست، بلکه به‌عنوان مشاور و ناظر زیست محیطی پروژه‌هاست و به پروژه‌های فاقد پیوست‌های زیست محیطی مجوز فعالیت داده نمی‌شود، طرح‌ها باید بر اساس سند آمایش سرزمین و رعایت جامع ملاحظات زیستی بررسی و طراحی شوند.
سرپرست حفاظت محیط زیست ادامه داد: اکنون سامانه جامع محیط زیست طراحی شده است که دارندگان پروژه‌ها و متقاضیان اجرای طرح‌ها برای دریافت مجوز فعالیت با رجوع به این سامانه اطلاعات خواسته شده را بارگزاری می‌کنند.

شناسه خبر 65012