مهجوریت قرآن یعنی عظمتی از آن در دلها نیست
این سخنرانی مذهبی در برنامه سحرنشینی با اشاره به مهجوریت قرآن کریم، گفت: قدم اول برای رفع این مهجوریت، کاشت عظمت قرآن در دلهای مردم است.
وی تأکید کرد: خشوع، نتیجه درک عظمت است و تا زمانی که انسان عظمتی در چیزی درک نکند، تواضع و خشوعی نسبت به آن نخواهد داشت.
حجتالاسلام رمضانی افزود: اگر عظمت قرآن در دلها نهادینه نشود، حریم و احترام لازم برای آن ایجاد نمیشود و این مسئله در رفتارهای روزمره ما نیز مشهود است.
وی با اشاره به رفتارهای نادرست در مواجهه با قرآن مانند دراز کشیدن هنگام تلاوت، گفت: این رفتارها نشان میدهد که ما عظمت قرآن را درک نکردهایم.
این سخنرانی مذهبی با تصریح بر اینکه عظمت حریم ایجاد میکند، مثالی از حرم امام رضا علیهالسلام زد و ابراز کرد: وقتی فردی در حرم مورد احترام قرار میگیرد، حتی اگر شناختی از او نداشته باشیم، بهدلیل عظمتی که برایش قائل هستیم، به او احترام میگذاریم.
حجتالاسلام رمضانی با تفکیک بین معرفی و مدح، توضیح داد: معرفی، هدفش رفع جهل است؛ اما مدح، هدفش ایجاد عظمت در دلها است. مدح باعث میشود فرد در مقابل چیزی که مورد ستایش قرار گرفته، احساس کوچکی کند و این احساس، زمینهساز تسلیم و خضوع است.
وی تأکید کرد: برای ایجاد عظمت قرآن در دلها، باید جلسات مداحی قرآن تشکیل شود، نه صرفاً جلسات معرفی قرآن.
* عظمت قرآن باید در دلها نهادینه شود
این سخنرانی مذهبی با اشاره به ضرورت تسلیم در برابر قرآن، گفت: عظمت قرآن باید در دلها نهادینه شود تا خضوع و تسلیم در برابر آن ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: این مسئله نیازمند تلاش و برنامهریزی جدی است تا قرآن جایگاه واقعی خود را در زندگی مردم پیدا کند.
حجتالاسلام رمضانی با تأکید بر اهمیت مدح در ایجاد عظمت قرآن، گفت: رکن اصلی عظمت، مدح است و مدح باعث میشود عظمت در دل انسان شکل بگیرد.
وی با رد این تصور که مدح برای معرفت است، تأکید کرد: مدح برای عظمت است و هدف از آن، کوچکی انسان در برابر عظمت قرآن است.
این کارشناس با تمایز قائل شدن بین معرفی و مدح، توضیح داد: در معرفی، هدف رفع جهل و روشن کردن تصویر است، اما در مدح، هدف ایجاد حقارت در برابر عظمت است.
حجتالاسلام رمضانی با اشاره به مثال فردی که در حرم مورد احترام قرار میگیرد، گفت: حتی بدون داشتن شناخت از آن فرد، مدح شنیدهشده، عظمت را در دل ما ایجاد میکند. جهت معرفت در مدح، القای عظمت و کوچکی انسان در برابر آن است.
این سخنران مذهبی با تأکید بر این نکته که مدح عظمت، خضوع و تسلیم را به دنبال دارد، افزود: ما قرار است تسلیم قرآن شویم و این تسلیم با مدح و بزرگداشت قرآن بهدست میآید.
حجتالاسلام رمضانی در ادامه سخنان خود با اشاره به مدح امیرالمؤمنین (ع)، تصریح کرد: در مدح ایشان نیز به دنبال اوصافی هستیم که عظمتشان را القا کند و فرد را به زانو درآورد.
این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه عظمت حریم ایجاد میکند، افزود: وقتی عظمت فردی در دلها جای گرفت، کسی نمیتواند بهسادگی به حریم او تعرض کند. این حریم، ناشی از عظمت ایشان در دلها است.
وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم حریمی حول قرآن ایجاد کنیم تا کسی جرأت بیاحترامی به آن را نداشته باشد.
حجتالاسلام رمضانی تأکید کرد: باید به عظمت قرآن توجه کنیم و با آن برخوردی شایسته داشته باشیم.
وی در ادامه مباحث مطرحشده پیرامون مهجوریت قرآن، به ارائه مثالی از مدح امیرالمؤمنین (ع) پرداخت و با تشریح روایاتی که عظمت و قدرت بیحدوحصر امیرالمؤمنین (ع) را نشان میدهد، بیان کرد: مدح برخلاف معرفی، هدف القای عظمت و ایجاد خضوع و خشوع در برابر آن شخصیت والا را دارد؛ در مدح امیرالمؤمنین هدف معرفی صرف نیست، بلکه به زانو درآوردن افراد در برابر عظمت او است و این همان رویکردی بوده که باید در مورد قرآن نیز در پیش گرفته شود.
این سخنران مذهبی سپس با طرح این سؤال که چرا با وجود آگاهی از عظمت امیرالمؤمنین (ع) واکنش به بیاحترامی به ایشان بسیار شدیدتر از بیاحترامی به قرآن است؟ پاسخ داد: زیرا همانطور که گفته شد، تفاوت میان معرفی و مدح وجود دارد که این مهم را سبب میشود.