«اکران سیار» موفق بود؟
ما با راهاندازی این فرآیند توانستیم نسبت به سال گذشته که مخاطبانمان 300 هزار نفر بودند، بیش از یک میلیون مخاطب را در 750 اکران سیار پای تماشای فیلمها بیاوریم.
سالنهای سینمای ایران در سال 1403 به فروش بیش از 1920 میلیارد تومان و 34 میلیون مخاطب رسیدند که نسبت به سال گذشته رشد 21.5 درصدی داشته است. اگر چه این تعداد مخاطب به نسبت سالهای ورشکستگی سینما عدد قابل توجهی است اما هنوز در نسبت با ظرفیت واقعی سینمای ایران فاصله دارد،در ارزیابی چالشهای پیش روی سینمای 1404 هادی اسماعیلی، مدیرعامل بهمن سبز نکاتی را مطرح کرد که در ادامه میخوانید:
سوال اساسی که درمورد میزان فروش آثار سینمایی سالهای اخیر مطرح میشود غلبه نوع بخصوصی از کمدی بر گیشه است. این مدیر سینمایی در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: به طور واضح اگر شرایط برای پذیرش تنوع ژانر در گیشه فراهم نباشد شاهد غلبه یک جنس سینما خواهیم بود. رویه اکران فقط به نمایش فیلم بر پرده سینما خلاصه نمیشود بلکه سازوکارهای تبلیغاتی، شیوههای پخش و چینش آثار سینمایی در دورههای اکران عمومی نقش مهمی در ذائقهسازی مخاطبان دارد. بیش از 75 درصد فروش سینماهای کشور به فیلمهای کمدی تعلق دارد، اما این نسبت در سینماهای بهمن سبز کمتر از میانگین است و سعی کردیم در سانسدهی از ژانرهای متنوع سینمایی حمایت کنیم.
هادی اسماعیلی ادامه داد: در حالی که فیلمهای کمدی 69 درصد از سانسهای کل کشور را اشغال کردهاند، مجموعه سینماهای بهمن سبز 58 درصد از سانسهای خود را به آثار کمدی اختصاص دادند؛ با این حال شیوه سانس دهی تاثیر منفی روی فروش ما نداشت. به دلیل پراکندگی جغرافیایی سالنهای سینمایی بهمن سبز، اتفاقا با تنوع ژانر توانستیم از ضرر سالنهایمان جلوگیری کنیم. مثلا 41 درصد از فروش و 47 درصد از مخاطبین سینمای کودک در سال 1403 متعلق به موسسه بهمن سبز است. این درصد از فروش در حالیست که فیلمهای کودک 18 درصد از سانسهای ما را به خود اختصاص دادند اما این میانگین در کل کشور 12 درصد بوده است. ما در شیوه سانسدهی به سینمای کودک و نوجوان توجه ویژهای داشتیم و تأکیدمان بر این رویکرد، باعث جذب خانوادهها و مخاطبان نوجوان به سینماها شده است. فروش خوب فیلمهایی مانند «باغ کیانوش» و انیمیشن «ببعی قهرمان»، که به ترتیب فروشهای 28 میلیاردی و 68 میلیاردی را تجربه کردهاند، گواه این توجه ویژه هستند.
این مدیر سینمایی در ادامه با اشاره به اینکه سینمای ایران نیازمند توسعه مخاطب است، گفت: «اکران سیار» یکی از روشهای خلاقانه برای جذب مخاطبان خاموش سینمای ایران است. ما با راهاندازی این فرآیند توانستیم نسبت به سال گذشته که مخاطبانمان 300 هزار نفر بودند، بیش از یک میلیون مخاطب را در 750 اکران سیار پای تماشای فیلمها بیاوریم. این جریان در سال 1403 به نسبت سال گذشته بیش از سه برابر رشد داشته است.
اسماعیلی در پایان با اشاره به برنامههای پیشروی بهمن سبز برای آینده سینمای ایران تأکید کرد: گسترش سینماهای بهمن سبز در سراسر کشور و توجه به نیازها و سلیقههای مختلف مخاطبان باعث خواهد شد که این سینماها همچنان به عنوان مقصد اصلی تماشاگران سینما در کشور باقی بمانند. در سال 1403، دو سینمای مدرن پردیس سینمایی دزفول با پنج سالن سینما و ظرفیت 480 صندلی و پردیس سینمایی امین تارخ شیراز با 800 صندلی و شش سالن، به شبکه سینمایی کشور اضافه شدند. در سال پیشرو هم علاوه بر تقویت سازوکار اکران سیار برنامه داریم که سالنهای جدیدی را به ناوگان سینمایی کشور اضافه کنیم. در فروردین ماه 1404 پردیس سینمایی مهر هماگ و تا پایان بهار 1404، بازسازی و افتتاح سینما ساحل اهواز را در برنامه خود داریم.
سالنهای سینمای ایران در سال 1403 به فروش بیش از 1920 میلیارد تومان و 34 میلیون مخاطب رسیدند که نسبت به سال گذشته رشد 21.5 درصدی داشته است. اگر چه این تعداد مخاطب به نسبت سالهای ورشکستگی سینما عدد قابل توجهی است اما هنوز در نسبت با ظرفیت واقعی سینمای ایران فاصله دارد،در ارزیابی چالشهای پیش روی سینمای 1404 هادی اسماعیلی، مدیرعامل بهمن سبز نکاتی را مطرح کرد که در ادامه میخوانید:
سوال اساسی که درمورد میزان فروش آثار سینمایی سالهای اخیر مطرح میشود غلبه نوع بخصوصی از کمدی بر گیشه است. این مدیر سینمایی در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: به طور واضح اگر شرایط برای پذیرش تنوع ژانر در گیشه فراهم نباشد شاهد غلبه یک جنس سینما خواهیم بود. رویه اکران فقط به نمایش فیلم بر پرده سینما خلاصه نمیشود بلکه سازوکارهای تبلیغاتی، شیوههای پخش و چینش آثار سینمایی در دورههای اکران عمومی نقش مهمی در ذائقهسازی مخاطبان دارد. بیش از 75 درصد فروش سینماهای کشور به فیلمهای کمدی تعلق دارد، اما این نسبت در سینماهای بهمن سبز کمتر از میانگین است و سعی کردیم در سانسدهی از ژانرهای متنوع سینمایی حمایت کنیم.
هادی اسماعیلی ادامه داد: در حالی که فیلمهای کمدی 69 درصد از سانسهای کل کشور را اشغال کردهاند، مجموعه سینماهای بهمن سبز 58 درصد از سانسهای خود را به آثار کمدی اختصاص دادند؛ با این حال شیوه سانس دهی تاثیر منفی روی فروش ما نداشت. به دلیل پراکندگی جغرافیایی سالنهای سینمایی بهمن سبز، اتفاقا با تنوع ژانر توانستیم از ضرر سالنهایمان جلوگیری کنیم. مثلا 41 درصد از فروش و 47 درصد از مخاطبین سینمای کودک در سال 1403 متعلق به موسسه بهمن سبز است. این درصد از فروش در حالیست که فیلمهای کودک 18 درصد از سانسهای ما را به خود اختصاص دادند اما این میانگین در کل کشور 12 درصد بوده است. ما در شیوه سانسدهی به سینمای کودک و نوجوان توجه ویژهای داشتیم و تأکیدمان بر این رویکرد، باعث جذب خانوادهها و مخاطبان نوجوان به سینماها شده است. فروش خوب فیلمهایی مانند «باغ کیانوش» و انیمیشن «ببعی قهرمان»، که به ترتیب فروشهای 28 میلیاردی و 68 میلیاردی را تجربه کردهاند، گواه این توجه ویژه هستند.
این مدیر سینمایی در ادامه با اشاره به اینکه سینمای ایران نیازمند توسعه مخاطب است، گفت: «اکران سیار» یکی از روشهای خلاقانه برای جذب مخاطبان خاموش سینمای ایران است. ما با راهاندازی این فرآیند توانستیم نسبت به سال گذشته که مخاطبانمان 300 هزار نفر بودند، بیش از یک میلیون مخاطب را در 750 اکران سیار پای تماشای فیلمها بیاوریم. این جریان در سال 1403 به نسبت سال گذشته بیش از سه برابر رشد داشته است.
اسماعیلی در پایان با اشاره به برنامههای پیشروی بهمن سبز برای آینده سینمای ایران تأکید کرد: گسترش سینماهای بهمن سبز در سراسر کشور و توجه به نیازها و سلیقههای مختلف مخاطبان باعث خواهد شد که این سینماها همچنان به عنوان مقصد اصلی تماشاگران سینما در کشور باقی بمانند. در سال 1403، دو سینمای مدرن پردیس سینمایی دزفول با پنج سالن سینما و ظرفیت 480 صندلی و پردیس سینمایی امین تارخ شیراز با 800 صندلی و شش سالن، به شبکه سینمایی کشور اضافه شدند. در سال پیشرو هم علاوه بر تقویت سازوکار اکران سیار برنامه داریم که سالنهای جدیدی را به ناوگان سینمایی کشور اضافه کنیم. در فروردین ماه 1404 پردیس سینمایی مهر هماگ و تا پایان بهار 1404، بازسازی و افتتاح سینما ساحل اهواز را در برنامه خود داریم.
ارسال
نظر
*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد
نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین
(فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر
شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای
نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.