گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:98668
قائم‌مقام دانشگاه مطرح کرد:

حل مسائل بومی و تربیت دانشجویان فناور، مأموریت دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: توسعه مدارس سما در مسیر تعالی همدان
حل مسائل بومی و تربیت دانشجویان فناور، مأموریت دانشگاه آزاد

علی سروری‌مجد یکشنبه دوم آذرماه در آیین افتتاحیه دهکده مهارتی سما غرب کشور (هنرستان فنی پسرانه) ابراز کرد: شهید دکتر طهرانچی نگاه متفاوتی به دانشگاه آزاد داشت و این دانشگاه را از یک مرکز صرفاً آموزشی، به دانشگاهی فناور و مسئله‌محور تبدیل کرد.
وی افزود: دانشگاه آزاد به استان‌ها مأموریت داده تا مسائل بومی خود را شناسایی کنند و متناسب با آن رشته‌های دانشگاهی را توسعه دهند؛ مسائل استان‌های مختلف مانند بوشهر، سیستان و بلوچستان، همدان و آذربایجان شرقی متفاوت است و باید رشته‌های متناسب با هر استان ایجاد شود تا دانشگاه در عرصه فناوری و حل مسائل، نقش فعال داشته باشد.
سروری‌مجد با اشاره به حضور نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم، گفت: هنرستانی که امروز تأسیس شد، دهکده‌ای است که در جوار دانشگاه قرار دارد؛ کارگاه‌ها در روزها در اختیار هنرستان و بعدازظهرها در اختیار دانشگاه خواهند بود و این تعامل می‌تواند به تولید برند و نقش‌آفرینی جدی منجر شود.
وی ضمن قدردانی از همکاران برای طراحی و اجرای این مجموعه، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد در کنار دولت بار سنگینی در عرصه آموزش و تربیت بر دوش دارد؛ موضوعی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست.
این مقام مسئول افزود: توسعه مدارس سما و ارتباط آن‌ها با دانشگاه، مدلی هدفمند برای تقویت مهارت، اخلاق و دانش دانش‌آموزان فراهم می‌کند و آینده‌ای روشن برای آنان رقم خواهد زد.
* لزوم بازنگری در رشته‌ها و همسویی با نیاز بازار کار
معاون وزیر آموزش‌وپرورش نیز بر لزوم بازنگری در رشته‌ها و همسویی با نیاز بازار کار تأکید کرد و گفت: توسعه مهارت‌آموزی و رفع خلأ نیروی متخصص در خدمات شهری، نیاز کشور است.
احمد محمودزاده با اشاره به اهمیت نقش شهدای اقتدار در حفظ امنیت و پیشرفت کشور، اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، قدرت علمی موتور محرک دیگر قدرت‌ها است؛ قدرتی که می‌تواند پشتوانه اقتدار نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور باشد.
وی گفت: امروز دشمنان از پیشرفت علمی ایران در حوزه‌های مختلف، ازجمله داشتن دانشمندان هسته‌ای و مراکز تحقیقاتی، بیم دارند و درصدد ضربه‌ زدن به آن هستند.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش افزود: تجربه هشت سال دفاع مقدس به ما آموخت که توازن قدرت در جهان امروز مبتنی بر علم و فناوری است و بنیان این پیشرفت‌ها در آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد؛ جایی که هم علم تولید می‌شود و هم انسان‌های توانمند پرورش می‌یابند.
وی با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش مهم‌ترین نهاد فرهنگی و آینده‌ساز کشور است، گفت: بزرگ‌ترین سرمایه ایران، نیروی انسانی آن است و آینده کشور در مدرسه و توسط معلمان و دانش‌آموزان معماری می‌شود؛ اگر طراحی و برنامه‌ریزی صحیح در تعلیم‌وتربیت انجام شود، همه پیشرفت‌های کشور از مسیر آموزش‌وپرورش تحقق پیدا می‌کند.
محمودزاده با اشاره به اهمیت گسترش آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای، افزود: در کشورهای توسعه‌یافته آموزش‌های فنی و حرفه‌ای علاوه‌بر تربیت نیروی ماهر، بستر اشتغال پایدار را فراهم کرده و نرخ بیکاری را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در ایران نیز لازم است این مسیر با جدیت دنبال شود.
وی با استقبال از راه‌اندازی دهکده مهارتی سما، گفت: وزارت آموزش‌وپرورش آماده همکاری کامل برای توسعه چنین طرح‌هایی است تا بتوانیم از دوره پیش‌دبستانی تا پایان متوسطه، محیطی فراهم کنیم که دانش‌آموزان از تجهیزات، امکانات و نیروی متخصص بیشترین بهره را ببرند که این مسیر می‌تواند ما را به تحقق مفهوم حیات طیبه در تعلیم‌وتربیت نزدیک‌تر کند.
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود نیروی مهارتی در حوزه خدمات شهری و فنی، بیان کرد: امروز در بسیاری از بخش‌ها با کمبود نیروی کارآمد مواجهیم؛ به‌عنوان نمونه، در اغلب شهرها پیدا کردن یک تعمیرکار متخصص آسانسور کار ساده‌ای نیست و این نشان می‌دهد در تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای واقعی اقتصاد کشور، ضعف داریم و باید برای آن برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.
وی ایجاد فرصت‌های خوداشتغالی و مشاغل مولد را از کارکردهای مهم آموزش‌های مهارتی دانست و افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با پیوند حوزه نظری، علمی و عملی می‌توانند مسیر اشتغال پایدار را فراهم کنند، درحالی که مسیر تربیت دانشگاهی طولانی و بیشتر نظری است، هنرستان‌ها بازدهی سریع‌تری داشته و هرم شغلی کشور به مهارت‌های عملی نیاز بیشتری دارد.
محمودزاده با اشاره به برنامه‌های اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی رهبری، تصریح کرد: تا زمانی که آموزش‌ها به کارآیی و اثربخشی نرسند، نمی‌توان از دانش‌آموز انتظار داشت که وارد چرخه اشتغال شود و آموزش مهارتی زمانی موفق است که چهار مؤلفه اصلی در آن رعایت شود.
وی یکی از چهار مؤلفه را بازنگری و تقویت رشته‌ها متناسب با نیاز بازار کار دانست و افزود: امروز دانش‌آموز باید مهارت حرفه‌ای لازم برای رشته خود را داشته باشد؛ بدون بازنگری جدی در رشته‌ها و بدون محتواهای آموزشی به‌روز، نمی‌توان انتظار اشتغال یا کارآفرینی داشت.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش تأمین تجهیزات کارگاهی به‌روز را مهم برشمرد و گفت: در برخی هنرستان‌ها رشته تعریف شده، اما تجهیزات کارگاهی وجود ندارد و تجهیز هنرستان‌ها باید مستمر باشد.
وی ابراز کرد: همان‌طور که در گذشته نیز تأکید شده بود، باید ردیف بودجه ثابت و پایدار برای تجهیزات هنرستان‌ها درنظر گرفته شود.
محمودزاده با اشاره به اهمیت تربیت و تأمین مربیان متخصص و کارآمد، افزود: اگر مربی مهارت لازم را نداشته باشد، آموزش اثرگذار نخواهد بود و یک مکانیزم فنی را تنها مربی کاربلد و آموزش‌دیده می‌تواند منتقل کند.
وی با اشاره به اهمیت ورود هنرجویان براساس استعداد و علاقه واقعی، گفت: هدایت تحصیلی باید براساس توانایی، علاقه و انگیزه دانش‌آموز باشد و نه صرفاً بر پایه آزمون‌های نهایی. ورود دانش‌آموزی که علاقه و استعداد ندارد، موجب کاهش اثربخشی آموزش و افزایش ریزش تحصیلی می‌شود.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش از آمادگی سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی برای حمایت از مجموعه‌های مهارتی همچون سما، کوثر و مراکز وابسته به نهادهای حاکمیتی خبر داد و اذعان کرد: در کشور تلاش می‌کنیم صدور مجوزها و حمایت‌ها به‌موقع انجام شود تا دانش‌آموزان بیشتری وارد چرخه مهارت‌آموزی شوند و کشور از این مسیر به پیشرفت نزدیک‌تر شود.
* نایب‌رئیس مجلس: وحدت ملی در عبور از شرایط حساس، ضروری است
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت تحول در آموزش‌وپرورش، اهمیت هوش مصنوعی، اقتدار ملی، اقتصاد زیرساختی و شرایط ژئوپلیتیک ایران تأکید کرد و گفت: 90 میلیون ایرانی می‌توانند آمریکا و همراهان آن را سر جای خود بنشانند و وحدت ملی در عبور از شرایط حساس کشور، ضروری است.
حمیدرضا حاجی‌بابایی با قدردانی از زحمات مجموعه‌ها و نیروهای انقلابی، اظهار کرد: عزیزان شاهد و خانواده‌های شهدا مانند یک «قسمت اکسیژن» برای جامعه اسلامی هستند و یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی به‌ویژه شهدای دفاع مقدس و شهیدطهرانچی را گرامی می‌داریم؛ مردی که هم اهل اخلاق بود و هم اهل علم، عمل و مدیریت.
وی با اشاره به نقش مردم، گفت: من 90 میلیون ایرانی را بسیجی می‌دانم؛ 90 میلیون نفری که ایستادند و نشان دادند آمریکا و 40 کشور همراهش باید سر جای خود بنشینند. هرکس حتی به اندازه سر سوزنی به نظام جمهوری اسلامی کمک کند، ارزشمند است و هرکس به همان اندازه آن را تضعیف کند، ضد انقلاب محسوب می‌شود.
حاجی‌بابایی افزود: من خودم را مسئول رضایت مردم می‌دانم و هر کاری بتوانم در چارچوب اصول انجام خواهم داد. امروز دانشگاه آزاد حرکتی افتخارآفرین آغاز کرده و اگر بتواند در مسیر تحول قدم بردارد، این اقدامات خدمت به نظام محسوب می‌شود.
وی با اشاره به مدارس سما و نقش مدیریت در آن‌ها، گفت: تا زمانی که در دانشگاه آزاد مدارس سما داریم، مطمئنیم مدیریتی منسجم وجود دارد که در مسیر سند تحول بنیادین حرکت می‌کند؛ هر تعداد مدرسه سما که افزایش یابد، اطمینان ما نسبت به تربیت نسل آینده بیشتر می‌شود.
* تحول در آموزش و فناوری
نایب‌رئیس مجلس با یادآوری تجربه سال‌های 1390 و 1391، خاطرنشان کرد: زمانی گفتیم همه مدارس باید معاون اجرایی داشته باشند که یا کارشناس ارشد یا دکترای IT باشد. امروز 15 درصد از مباحث آموزش‌وپرورش هوشمند شده است؛ کرونا نشان داد آینده آموزش فقط با فناوری‌های برتر امکان‌پذیر است.
وی تأکید کرد: رابطه خانواده، دانش‌آموز، جامعه و فضای مجازی تغییر کرده است. امروز وارد عصر هوش مصنوعی شده‌ایم؛ ابزاری بسیار پیشرفته که اگر درست مدیریت شود، به‌شدت مفید است و اگر مدیریت نشود، می‌تواند انسان را تبدیل به ابزار کند.
حاجی‌بابایی در ادامه افزود: مجلس قانون تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی را تصویب کرد تا همه مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و مردم مجهز به این ابزار شوند و کشور در مسیر علمی ارتقا یابد.
وی با اشاره به دنیای برخط، گفت: مدیر موفق امروز، لزوماً مدیر موفق فردا نیست. اگر سیستم فکری و مدیریتی خود را به‌روز نکنیم، عقب می‌مانیم؛ همان‌طور که اگر رانندگی را مدتی کنار بگذاریم، از خاطرمان می‌رود.
این مقام مسئول با اشاره به تغییر نیازهای جامعه، اظهار کرد: امروز گرایش به سمت IT و برق افزایش یافته، چون جامعه آن را طلب می‌کند؛ طبق قانون برنامه هفتم، حداقل 50 درصد آموزش متوسطه باید هنرستان باشد. اگر 70 درصد هنرستانی باشند، کشور در بهترین وضعیت قرار می‌گیرد.
نایب‌رئیس مجلس تصریح کرد: ما دو اقتصاد داریم؛ اقتصاد زیرساخت و اقتصاد جاری مردم. زیرساخت‌های کشور با قدرت درحال ساخت است و دشمنان بهتر از دیگران می‌دانند که ایران در این حوزه پیشرفت کرده است.
وی با اشاره به نگاه آمریکا و تحولات سیاسی، گفت: برخی توطئه‌ها در دوره‌های مختلف آشکار شد. آمریکا رسماً اعلام کرد که به ایران حمله داشته است. آن‌ها می‌خواهند ایران را شهروند درجه دو یا سه کنند، اما ما پاسخ دادیم و خواهیم داد که غلط می‌کنید.
حاجی‌بابایی با ذکر مثال‌هایی از رفتار سیاسی داخلی، افزود: برخی نمی‌خواهند حقایق را بپذیرند، هرچند تعدادشان کم است. امروز نیاز اساسی کشور وحدت و اتحاد بوده؛ نقد اشکالی ندارد، اما اختلاف سم مهلک برای اقتصاد و جامعه است.
* ایران، یکی از قطب‌های آینده جهان
وی بیان کرد: دنیا از حالت تک‌قطبی خارج شده و به سمت چندقطبی شدن پیش می‌رود. ایران یکی از این قطب‌ها است. کسی در جهان شک ندارد که ایران به قدرت بزرگ تبدیل شده است و برای زنده ماندن و نفس کشیدن، باید قدرت داشت.
نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه هیچ‌کس در ایران دنبال جنگ نیست، یادآور شد: ما برای دفاع از مردم مجبوریم آماده باشیم؛ 40 کشور به ما حمله و ما را وادار کردند از خود دفاع کنیم و ما آن‌ها را عقب راندیم.
وی به نقش شهدا، ازجمله شهیدانی چون طهرانچی، سپهری و دانشمندان هسته‌ای اشاره کرد و گفت: آن‌ها نخبگان ما بودند و با خانواده‌هایشان شهید شدند تا مردم آسیب نبینند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز بر نقش دانشگاه آزاد در توسعه گردشگری، صنایع تبدیلی، گیاهان دارویی و مدارس سما تأکید کرد و این اقدامات را گامی مهم در مسیر تعالی استان دانست.
غلامرضا خاکساری اظهار کرد: براساس اسناد تحقیق، تعالی و آمایش، مسیر حرکت دانشگاه آزاد اسلامی مشخص شده و در استان همدان نیز سه محور اصلی شامل گردشگری، صنایع تبدیلی و توسعه مدارس سما دنبال می‌شود.
وی افزود: در حوزه گردشگری با همکاری استانداری و حمایت استاندار اقدامات مؤثری انجام و مرکز مطالعات تمدن غرب کشور نیز به دانشگاه آزاد اسلامی همدان واگذار شده است که ظرفیت ارزشمندی برای استان محسوب می‌شود.
خاکساری ادامه داد: در بخش صنایع تبدیلی و گیاهان دارویی نیز دانشگاه آزاد اسلامی همدان ورود جدی داشته است؛ استان همدان سهم زیادی در تولید گیاهانی مانند گشنیز و رازیانه دارد و دانشگاه در این زمینه نقش‌آفرینی می‌کند.
وی با اشاره به توسعه مدارس سما، گفت: ساختمان یکی از مدارس که سال‌ها بلااستفاده مانده بود، با پیگیری‌های شهید دکتر طهرانچی و تلاش همکاران دانشگاه آزاد اسلامی همدان، وارد چرخه بهره‌برداری شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان همچنین به پروژه زورخانه بین‌المللی همدان اشاره کرد و افزود: این پروژه با حمایت دکتر حاجی‌بابایی و مسئولان آغاز شده و تاکنون بیش از 70 درصد پیشرفت داشته است.
خاکساری ضمن قدردانی از مسئولان آموزش‌وپرورش و همکاران دانشگاه آزاد اسلامی همدان، گفت: امیدواریم این اقدامات منشأ خیر برای استان باشد و بتوانیم در مسیر توسعه و تعالی، گام‌های مؤثری برداریم.

ارسال نظر

سوال: آرامگاه حافظ در این شهر است؟ shiraz

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار