رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان:
آموزش مجازی کمکیفیت، یادگیری دانشجویان را مختل میکند
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان ابراز کرد: عواملی مانند آموزش مجازی کمکیفیت، با مختل کردن حضور منظم در کلاس درس، کیفیت تجربه آموزشی دانشجویان را پایین آورده است.
غلامحسین مجذوبی روز شنبه بهمناسبت روز دانشجو، بر لزوم پرهیز از قضاوت عجولانه درباره نسل z تأکید کرد و گفت: نسل z، زاده عصر دیجیتال است و برخلاف تصور عموم، تنبل نیست.
مجذوبی ابراز کرد: این نسل با وجودی که ممکن است نسبت به درس اهمیت کمتری نشان دهد، اما تنبل نیست؛ آنها زاده فضاهای مجازی و عصر اینترنت هستند و به همین دلیل، تمایل کمتری به حضور طولانیمدت در کلاسهای سنتی دارند.
وی با اشاره به چالشهای پیچیدهای که بهتازگی کیفیت آموزش عالی در کشور را تحتالشعاع قرار داده است، ادامه داد: آموزش مجازی کمکیفیت ناشی از دوران بحران کرونا، آلودگی هوا، ناترازی انرژی و تعطیلات مکرر بهدلیل شیوع بیماریهایی نظیر آنفلوآنزا، مجموعهای از فشارهای خارجی و داخلی هستند که بهطور مستقیم بر اثربخشی کلاسهای درس، تأثیر منفی گذاشتهاند.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان بیان کرد: آلودگی هوا بهعنوان یک معضل مزمن در بسیاری از کلانشهرها و شهرهای بزرگ، نهتنها سلامت دانشجویان و اعضای هیئت علمی را تهدید میکند، بلکه با ایجاد اختلال در روند منظم حضور فیزیکی در دانشگاه، پیوستگی آموزش را از بین میبرد.
وی با بیان اینکه این ناترازی انرژی و تبعات آن ازجمله قطعیهای احتمالی برق یا محدودیتهای مصرف بهطور مستقیم برنامهریزیهای آموزشی و پژوهشی را با چالش مواجه میکند، افزود: افزایش ناگهانی و مکرر تعطیلات ناشی از موجهای آنفلوآنزا و سایر بیماریهای تنفسی، باعث شده است که بخشی از زمان مؤثر تدریس از دست برود و این امر اساتید را مجبور به فشردهسازی مطالب یا حذف بخشهایی از سرفصلهای درسی میکند که درنهایت منجر به کاهش عمق یادگیری خواهد شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بازگرداندن سطح کیفی آموزش به مسیر اصلی، نیازمند همت جمعی مسئولان شهری، محیط زیستی و وزارتخانههای مرتبط با انرژی و بهداشت است تا دانشگاهها بتوانند با ثبات بیشتری به رسالت اصلی خود یعنی تربیت نیروی متخصص، بپردازند.
مجذوبی افزود: عواملی مانند آموزش مجازی کمکیفیت، با مختل کردن حضور منظم در کلاس درس، کیفیت تجربه آموزشی دانشجویان را پایین آورده است.
وی به فرآیند پیچیده جذب اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعات موجود، ساختار جذب فعلی بهگونهای طراحی شده که فرآیندهای آن با پیچیدگیهای همراه است تا از اساتید مجرب در سطح دانشگاه استفاده شود.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان درخصوص اشتغال دانشآموختگان دانشگاه نیز اذعان کرد: در مقطع کارشناسی، به نظر میرسد ارتباط دانشگاه با نیازهای فوری بازار کار بهبود یافته است، زیرا نرخ بیکاری فارغالتحصیلان این مقطع پایینتر گزارش شده و این امر نشاندهنده آن است که مهارتهای پایهای کسبشده در این سطح، مورد تقاضای صنایع و مشاغل قرار دارد.
مجذوبی گفت: اما در سطوح عالی، بهویژه در میان دارندگان دکترای تخصصی، وضعیت متفاوت است و بخش قابل توجهی از این افراد با مدارک عالی، با پدیده بیکاری مزمن مواجه هستند که علت اصلی این امر، عدم توسعهیافتگی ساختار جذب نیرو در بخشهای علمی، دولتی و حتی خصوصی برای بهکارگیری این سطح از دانش تخصصی عمیق است.
وی افزود: این شکاف نخبگی و بازار کار نهتنها اتلاف سرمایههای انسانی است، بلکه میتواند منجر به مهاجرت نخبگان یا دلسردی آنان از ادامه فعالیتهای پژوهشی شود.
گفتنی است، دانشگاه بوعلی سینا همدان بیش از 11 هزار دانشجو در 160 رشته مقطع و گرایش دارد که از این تعداد سه هزار و 800 نفر ورودی امسال هستند.
غلامحسین مجذوبی روز شنبه بهمناسبت روز دانشجو، بر لزوم پرهیز از قضاوت عجولانه درباره نسل z تأکید کرد و گفت: نسل z، زاده عصر دیجیتال است و برخلاف تصور عموم، تنبل نیست.
مجذوبی ابراز کرد: این نسل با وجودی که ممکن است نسبت به درس اهمیت کمتری نشان دهد، اما تنبل نیست؛ آنها زاده فضاهای مجازی و عصر اینترنت هستند و به همین دلیل، تمایل کمتری به حضور طولانیمدت در کلاسهای سنتی دارند.
وی با اشاره به چالشهای پیچیدهای که بهتازگی کیفیت آموزش عالی در کشور را تحتالشعاع قرار داده است، ادامه داد: آموزش مجازی کمکیفیت ناشی از دوران بحران کرونا، آلودگی هوا، ناترازی انرژی و تعطیلات مکرر بهدلیل شیوع بیماریهایی نظیر آنفلوآنزا، مجموعهای از فشارهای خارجی و داخلی هستند که بهطور مستقیم بر اثربخشی کلاسهای درس، تأثیر منفی گذاشتهاند.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان بیان کرد: آلودگی هوا بهعنوان یک معضل مزمن در بسیاری از کلانشهرها و شهرهای بزرگ، نهتنها سلامت دانشجویان و اعضای هیئت علمی را تهدید میکند، بلکه با ایجاد اختلال در روند منظم حضور فیزیکی در دانشگاه، پیوستگی آموزش را از بین میبرد.
وی با بیان اینکه این ناترازی انرژی و تبعات آن ازجمله قطعیهای احتمالی برق یا محدودیتهای مصرف بهطور مستقیم برنامهریزیهای آموزشی و پژوهشی را با چالش مواجه میکند، افزود: افزایش ناگهانی و مکرر تعطیلات ناشی از موجهای آنفلوآنزا و سایر بیماریهای تنفسی، باعث شده است که بخشی از زمان مؤثر تدریس از دست برود و این امر اساتید را مجبور به فشردهسازی مطالب یا حذف بخشهایی از سرفصلهای درسی میکند که درنهایت منجر به کاهش عمق یادگیری خواهد شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بازگرداندن سطح کیفی آموزش به مسیر اصلی، نیازمند همت جمعی مسئولان شهری، محیط زیستی و وزارتخانههای مرتبط با انرژی و بهداشت است تا دانشگاهها بتوانند با ثبات بیشتری به رسالت اصلی خود یعنی تربیت نیروی متخصص، بپردازند.
مجذوبی افزود: عواملی مانند آموزش مجازی کمکیفیت، با مختل کردن حضور منظم در کلاس درس، کیفیت تجربه آموزشی دانشجویان را پایین آورده است.
وی به فرآیند پیچیده جذب اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعات موجود، ساختار جذب فعلی بهگونهای طراحی شده که فرآیندهای آن با پیچیدگیهای همراه است تا از اساتید مجرب در سطح دانشگاه استفاده شود.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان درخصوص اشتغال دانشآموختگان دانشگاه نیز اذعان کرد: در مقطع کارشناسی، به نظر میرسد ارتباط دانشگاه با نیازهای فوری بازار کار بهبود یافته است، زیرا نرخ بیکاری فارغالتحصیلان این مقطع پایینتر گزارش شده و این امر نشاندهنده آن است که مهارتهای پایهای کسبشده در این سطح، مورد تقاضای صنایع و مشاغل قرار دارد.
مجذوبی گفت: اما در سطوح عالی، بهویژه در میان دارندگان دکترای تخصصی، وضعیت متفاوت است و بخش قابل توجهی از این افراد با مدارک عالی، با پدیده بیکاری مزمن مواجه هستند که علت اصلی این امر، عدم توسعهیافتگی ساختار جذب نیرو در بخشهای علمی، دولتی و حتی خصوصی برای بهکارگیری این سطح از دانش تخصصی عمیق است.
وی افزود: این شکاف نخبگی و بازار کار نهتنها اتلاف سرمایههای انسانی است، بلکه میتواند منجر به مهاجرت نخبگان یا دلسردی آنان از ادامه فعالیتهای پژوهشی شود.
گفتنی است، دانشگاه بوعلی سینا همدان بیش از 11 هزار دانشجو در 160 رشته مقطع و گرایش دارد که از این تعداد سه هزار و 800 نفر ورودی امسال هستند.
ارسال
نظر
*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد
نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین
(فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر
شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای
نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.