شناسه خبر:69494
1402/3/4 09:29:31

سپهرغرب، گروه سلامت: یک پزشک خانواده گفت: زائران خانه خدا با توجه به جمعیت زیاد امسال، باید حتماً به برخی نکات بهداشتی توجه کنند تا سفری سلامت را پشت سر بگذارند.

تشرف زائران حج تمتع امسال هم از سوم خردادماه به‌صورت رسمی آغاز شده و 87 هزار و 550 ایرانی به زیارت خانه خدا مشرف خواهند شد.
با توجه به اینکه سعودی‌ها امسال برای حج محدودیتی در زمینه سن زائران اعلام نکرده‌اند؛ زائران بالای 65 سال که سال گذشته نتوانستند عازم حج تمتع شوند، به این سفر معنوی مشرف خواهند شد که طبق آمارها، حدود 55 درصد زائران بالای 60 سال سن دارند و همچنین حدود 30 تا 33 درصد فشار خون و 20 تا 22 درصد دیابت دارند.
امسال 990 زائر کرمانشاهی که سال‌ها است در انتظار تشرف به سرزمین وحی هستند، در کنار بیش از دو میلیون زائر از حدود 60 کشور دنیا، حاجی خواهند شد.
زائران استان کرمانشاه به گفته سعید کریمی‌خو مدیر حج و زیارت استان کرمانشاه، امسال در قالب هفت کاروان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.
وی گفت: 544 نفر از تعداد زائران آقا و 446 نفر نیز بانوان هستند که کم‌سن‌ترین زائر 26 و مسن‌ترین 92 سال سن دارند.
زائرین کرمانشاهی اواسط خردادماه از طریق فرودگاه امام خمینی (ره)تهران به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.
قبل از اقدام به هر سفری رعایت نکاتی لازم است و برای سفر طولانی‌تر همچون حج باید نکات بیشتری مد نظر زائران برای داشتن سفری خوب و سالم مد نظر باشد، امسال تعداد زائران اعزامی از کرمانشاه به نسبت سال‌های قبل که کرونا شیوع داشت، بیشتر شده؛ بنابراین باید نکات بهداشتی هم بیشتر رعایت شود.
با توجه به شرایط آب‌وهوایی عربستان مقتضیات سفر و شرایط خاص تغذیه و زندگی در هتل‌ها، ضرورت حضور در تجمعات انسانی در زمان برگزاری مراسم و غیره، باید نکات بهداشتی خاصی مد نظر و توجه زائران بیت‌الحرام باشد، چراکه شرط انجام خیلی از اعمال داشتن جسم و روحی سالم است و زائران با رعایت ساده‌ترین دستورات بهداشتی سلامت خود و همسفرمان را در طول این سفر معنوی تأمین و تضمین خواهند کرد. در این راستا برای آشنایی بیشتر با نکات بهداشتی این سفر عظیم، به سراغ حمید زردویی پزشک خانواده رفته‌ایم.
این پزشک خانواده کرمانشاهی اظهار کرد: حج به‌عنوان یکی از شعائر دین اسلام، یکی از نمادهای بارز دین اسلام است. بسیاری از افراد سالانه برای مشرف شدن به این سفر مقدس انتظار کشیده‌اند که امسال خوشبختانه با تلاش جمعی مسئولان شرایط برای اعزام تعداد زیادی از زائران ایرانی به سرزمین وحی مهیا شده است.
وی با اشاره به سهم قابل توجهی از تعداد زائران خانه خدا به استان کرمانشاه، ادامه داد: سال گذشته به‌واسطه بیماری کرونا در اعزم تعداد زائران محدودیت وجود داشت که امسال در دوره پساکرونا با برداشتن این محدودیت‌ها، قطعاً ازدحام ویژه‌ای را در مراسمات حج در عربستان خواهیم داشت.
زردویی اضافه کرد: سال قبل عربستان برای اعزام محدویت سنی اعمال کرد و زائران زیر 65 سال به سفر حج رفتند، با توجه به آن زائران با سن بالا ماندند و امسال مشرف می‌شوند، تعدادی افراد کهنسال در کاروان‌ها خواهیم داشت.
وی با اشاره به گرم شدن هوا در سرزمین عرفات و منا در تیرماه، گفت: از آنجا که امسال فرودگاه کرمانشاه آمادگی انتقال زائران را ندارد، زائران باید برای اعزام به فرودگاه امام تهران بروند که موضوع انتقال زائران به تهران، معطلی در فرودگاه، پرواز سه ساعت، انتقال به هتل و بلافاصله به‌جا آوردن اعمال حج سبب خستگی آن‌ها می‌شود.
این پزشک خانواده خاطرنشان کرد: حجاج امسال باید دو دوز واکسن کرونا از واکسن‌های مورد تأیید عربستان (آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک) را تزریق کرده و کارت واکسن در بدو ورود به فرودگاه عربستان به همراه داشته باشند.
وی یادآور شد: زائران آمادگی سفر را به‌لحاظ جسمی و روانی از همین حالا کسب کنند، روزانه یک تا سه ساعت پیاده‌روی داشته باشند، چون در عربستان ساعت‌ها پیاده‌روی در گرما پیش‌ رو خواهند داشت.
زردویی اظهار کرد: درصورت داشتن بیماری، با مراجعه به پزشک، مصرف مرتب داروها و آزمایشات مکرر، بیماری خود را کنترل کنند و دارو را برای مصرف حداقل 40 روز همراه داشته باشند و ازلحاظ روانی باید تحمل هم‌کاروانی‌ها و هم‌اتاقی‌ها را نیز داشته باشند.
وی به تغذیه و آب‌وهوای متفاوت عربستان نسبت به ایران اشاره کرد و گفت: بعضی از نیازهای تغذیه‌ای مانند مغزهای گیاهی، انواع آجیل‌های بدون نمک و میوه‌های خشک را به همراه داشته باشند و حتماً در هتل‌ها از زیتون، سبزیجات، سالاد و میوه، دوغ کم‌نمک و آب‌ معدنی استفاده کنند و مصرف نوشابه و نمک را قطع و از میو‌ه‌هایی مانند موز به‌ویژه کال، کمتر استفاده کنند.
این پزشک خانواده نوشیدن آب و مایعات کافی را به‌عنوان عامل مهم در راستای جلوگیری از گرمازدگی عنوان کرد و افزود: عدم مصرف دخانیات و مواد مخدر از ضروریات است؛ به‌هرحال حجاج نماینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی اظهار کرد: تأیید بسیاری از زائران به‌واسطه سن بالا توسط پزشک با ویلچر بوده که باید با توجه به شرایط جسمانی این امر را بپذیرند و حتماً برای طواف ویلچر بگیرند.
زردویی ادامه داد: قبل از سفر موهای خود را اصلاح کنند تا از آرایشگاه‌های سطح شهر مکه و مدنیه استفاده نکنید، شستن دست‌ها به‌خصوص قبل از سرو غذا از ضروریات است، هرروز دوش بگیرید و اتاق‌ها تهویه مناسب و استراحت کافی برای انجام اعمال داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از کفش مناسب و راحت فراموش نشود؛ به‌خصوص بیماران دیابتی تا دچار زخم پای دیابتی نشوند، دمپایی نرم و جنس مناسب برای احرام استفاده کنند، دمپایی بازیافتی با جنس خشک در پیاده‌روی طولانی باعث زخم پا می‌شود.
زردویی در پایان گفت: شرایط امسال برای زائران ویژه است، زائران کرمانشاهی قبل از سفر استراحت کافی داشته باشند تا بتوانند ان‌شاءالله اعمال را به سلامت، تمام و کامل انجام دهند.

شناسه خبر 69494