شناسه خبر:79933
1402/12/8 12:49:04

تفاهم نامه همکاری دانشگاه‌های کردستان و حلبچه عراق که سال 98 منعقد شده بود، برای پنج سال دیگر تمدید شد.

تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و پژوهشی بین دو دانشگاه کردستان و حلبچه در راستای توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی به پایان رسیده بود که با امضای حامد قادرزاده؛ رئیس دانشگاه کردستان و آکو ابراهیم به‌عنوان نماینده رئیس دانشگاه حلبچه به مدت پنج سال تمدید شد.

پس از امضای تفاهم‌نامه و در نخستین قدم برای اجرایی کردن تفاهم‌نامه، دانشگاه کردستان و دانشگاه حلبچه جلسه‌ای در دانشکده علوم پایه با حضور معاونان و مدیران گروه‌های ریاضی، آمار، و علوم زیستی برگزار شد.

بر اساس بخش‌هایی از این تفاهم‌نامه، مقرر شد دانشگاه کردستان برای توانمندسازی دانشگاه حلبچه در زمینه انجام پژوهش، برگزاری کنفرانس مشترک و المپیاد ریاضی سراسری با این دانشگاه همکاری کند.

المپیاد ریاضی دانشگاهی به‌صورت سراسری در اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود که در این جلسه مقرر شد اساتید دانشگاه کردستان برای برگزاری آن همکاری لازم را با دانشگاه حلبچه داشته باشند. علاوه بر آن مقرر شد دانشجویان منتخب دانشگاه کردستان نیز در این المپیاد شرکت داشته باشند.

همچنین مقرر شد هر ماه یکبار چند استاد با حضور در دانشگاه حلبچه در حوزه‌های مورد اشاره به اساتید این دانشگاه برای تألیف مقاله مشترک همکاری کنند که البته دانشگاه حلبچه زمینه‌های سفر همکاران را بر عهده خواهد داشت.

مدیریت بین الملل دانشگاه کردستان فراهم کردن شرایط مشابه برای دیگر همکاران دانشگاه کردستان را در سایر دانشگاه‌های اقلیم کردستان برای انجام کار پژوهشی مشترک در برنامه دارد.

دانشگاه کردستان در سال 1353 کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به‌عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال 1370 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم‌اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر 11 هزار و 200 دانشجو در 56 رشته کارشناسی، 114 رشته کارشناسی ارشد و 30 رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با پذیرش 492 دانشجوی خارجی توانسته در بعد بین‌المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

 

شناسه خبر 79933