شناسه خبر:85029
1403/5/1 13:32:21
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد:

استان همدان میزبان دوازدهمین رویداد بین‌المللی فرهنگی و هنری نظام سلامت سیمرغ

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: دوازدهمین رویداد بین‌المللی فرهنگی و هنری نظام سلامت سیمرغ از دوم مردادماه به مدت سه روز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار خواهد شد.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

اسماعیل عجم پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری دوازدهمین رویداد بین‌المللی فرهنگی و هنری نظام سلامت سیمرغ که در سالن جلسات غدیر دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به عملکرد بسیار خوب دانشگاه علوم پزشکی همدان در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی، مقرر شد مراسم اختتامیه این رویداد در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین و با حضور مسئولان کشوری به‌ویژه وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود.
عجم خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص بحران کاهش جمعیت در ایران، قرارگاه ملی جمعیت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه‌اندازی و در این قرارگاه نیز مقرر شد که مسئولیت کمیته فرهنگی با معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت باشد.

وی گفتمان‌سازی در حوزه جوانی جمعیت را یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های این معاونت دانست و ادامه داد: به همین منظور دوازدهمین رویداد بین‌المللی فرهنگی و هنری نظام سلامت سیمرغ با موضوع جوانی جمعیت و تبیین آثار آن از سال گذشته آغاز شد و علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد در 6 بخش دانشجویان، اساتید، فارغ‌التحصیلان، کارکنان، دانشجویان بین‌الملل و بهیاران، بهورزان و مراقبان سلامت آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ثبت‌نام هفت هزار و 547 نفر در این رویداد خبر داد و افزود: بیش از 9 هزار و 785 اثر نیز برای شرکت در این رویداد در رشته‌های نمایشنامه‌نویسی، تحقیق و پژوهش، سرود، فیلم کوتاه و مستند، فیلم‌نامه‌نویسی، شعر، ادبیات طنز، خاطره‌نویسی، شعار و پیام کوتاه، نقاشی دیجیتال، کاریکاتور، پوستر، عکاسی، اینفوگرافی، پادکست، کتاب‌خوانی و نگارش کتاب به دبیرخانه مربوطه ارسال شد.

عجم از حضور هنرمندان مشهور و نخبه برای داوری آثار و شرکت در مراسم اختتامیه خبر داد و گفت: در این رویداد از هنرمندانی همچون استاد مسعود نجابتی در حوزه هنر‌های تجسمی، آقای محمدحسین لطیفی کارگردان و تهیه‌کننده سینما، آقای فرهاد قائمیان از بازیگران سینمای ایران، آقای حامد عسگری به‌عنوان دبیر بخش ادبی و آقای دانیال فرخ در حوزه هنر‌های دیجتال به‌عنوان داور دعوت به عمل آمد و این عزیزان در مراسم اختتامیه رویداد نیز در استان همدان حضور خواهند داشت.

وی از ثبت‌نام سه هزار و 794 نفر برای شرکت در بخش مسابقه کتاب‌خوانی این رویداد خبر و ادامه داد: قوانین شرکت در مسابقه کتاب‌خوانی این رویداد با سایر مسابقه‌های کتاب‌خوانی که تاکنون برگزار شده است، متفاوت بوده و شرکت‌کنندگان ضمن مطالعه کتاب ایران! جوان بمان از آثار آقای عباسی ولدی، در پایان باید چکیده‌ای از برداشت‌های خود از این کتاب ارزشمند را در قالب یک فیلم یا فایل صوتی به دبیرخانه رویداد ارسال می‌کردند که 219 اثر نیز در این بخش تحویل دبیرخانه جشنواره شد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تاکنون 10 دوره از این رویداد در تهران به‌عنوان پایتخت ایران و یک دوره از آن نیز در شهر مشهد مقدس به‌عنوان پایتخت معنوی ایران برگزار شده است، خاطرنشان کرد: دوازدهمین دوره این رویداد نیز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین و با حضور 350 نفر از منتخبان دوره نخست برگزار خواهد شد و نکته قابل توجه این است که در برخی از رشته‌های این رویداد، داوری آثار در روزهای پایانی منتهی به مراسم اختتامیه توسط داوران و با حضور صاحبان آثار انجام می‌شود.

عجم از برگزاری بیش از یک‌هزار کارگاه ادبی و هنری در راستای دوازدهمین رویداد بین‌المللی سیمرغ از سال گذشته تاکنون و به همت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خبر و ادامه داد: گفتمان‌سازی در حوزه جوانی جمعیت از مهم‌ترین اهداف این رویداد بود و ویژگی آن نسبت به سال‌های گذشته این بود که به‌صورت موضوع محور برگزار شد؛ درصورتی که طی سال‌های گذشته این رویداد با محوریت آزاد برگزار می‌شد و موضوع سیزدهمین رویداد نیز با محوریت روایت پیشرفت، موفقیت و دستاورد‌های کشور خواهد بود که پوستر این رویداد هم در مراسم اختتامیه رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از هفت هزار دانشجوی خارجی نیز درحال تحصیل هستند، ابراز کرد: یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره مختص به دانشجویان غیر ایرانی بود که موضوع جوانی جمعیت برای این عزیزان نیز تشریح و آثار قابل توجهی در این بخش و در رشته‌های مختلف به دبیرخانه رویداد ارسال شد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برگزاری طرح هم‌گام با حکیمان ویژه اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در قالب طرح‌های تابستانی خبر داد و گفت: این طرح برای سومین سال متوالی با حضور سه هزار نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و به مدت سه روز در شهر مشهد مقدس تا پایان شهریورماه برگزار خواهد شد.

عجم همچنین از برگزاری طرح هم‌گام با ستارگان ویژه دانشجویان دختر دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خبر داد و افزود: این طرح نیز برای دومین سال متوالی با حضور هفت هزار نفر از دانشجویان دختر در قالب برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در شهر مشهد مقدس برگزار می‌شود که نخستین برنامه آن نیز در هفته گذشته اجرا شد و 200 نفر از دانشجویان استان همدان از تاریخ پنجم لغایت هشتم مردادماه در این طرح حضور خواهند داشت.

وی از برگزاری رویداد‌های آموزشی و فرهنگی ویژه دو هزار و 600 نفر از دبیران و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در قالب طرح مثبت آرمان دو و در هشت دوره آموزشی برای دومین سال متوالی در شهر مشهد مقدس خبر و ادامه داد: همچنین طرح سلام بر ابراهیم نیز به همت این معاونت ویژه دانشجویان پسر با هدف آشنایی با سیره و سبک زندگی شهدای دفاع مقدس و به‌ویژه شهید ابراهیم هادی در قالب برنامه‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و ورزشی برای دو هزار نفر از دانشجویان در تابستان امسال و در پایتخت معنوی ایران برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح کاروان امام به‌منظور اعزام دانشجویان و اساتید به زیارت کربلای معلی در ایام اربعین حسینی خبر داد و ابراز کرد: با اجرای این طرح در سال گذشته تعداد 10 هزار نفر از دانشجویان و اساتید به کشور عراق اعزام شدند و در سال جاری نیز این آمار به 15 هزار نفر خواهد رسید که به تمامی دانشجویان متقاضی اعزام از محل تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی، وام به مبلغ چهار میلیون تومان پرداخت خواهد شد و همچنین این معاونت در مسیر زائران اربعین حسینی و در شهر‌های نجف و کربلا مبادرت به راه‌اندازی سه موکب پذیرایی خواهد کرد.

عجم با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارای جامعه آماری 500 هزار نفری است، عنوان کرد: همواره برنامه‌ریزی معاونت به این شکل بوده است که تمامی افراد در برنامه‌های مختلف حضور داشته باشند و امید است که بتوانیم جشنواره بین‌المللی قرآن را نیز به میزبانی استان آذربایجان شرقی در مردادماه سال جاری برگزار کنیم.

* اسکان 3500 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خوابگاه‌های دولتی و خودگردان

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه اصحاب رسانه رسالت بزرگی را در این کشور برعهده دارند، عنوان کرد: هم‌اکنون بیش از سه هزار و 500 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی این استان در خوابگاه‌های دولتی و خودگردان اسکان داده شده‌اند.

مجتبی طیبی ضمن قدردانی از زحمات اصحاب رسانه استان همدان در راستای انعکاس اقدامات دانشگاه علوم پزشکی به‌ویژه معاونت فرهنگی و دانشجویی، خاطرنشان کرد: خبرنگاران در عصر حاضر علاوه‌بر اینکه نسبت به تولید اخبار در حوزه‌های مختلف اقدامات مؤثری دارند، در جریان‌سازی مسائل و موضوعات فرهنگی نیز نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه دانشجویان در این کشور نقش مهم و اساسی دارند و می‌توانند الگوی مردم نیز باشند، ابراز کرد: یکی از سیاست‌های مهم این معاونت در طول 19 ماه اخیر این بوده است که از ظرفیت و توانمندی دانشجویان در بخش‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی استفاده شود و این موضوع در صدور احکام مسئولیتی مدیران نیز به‌عنوان یکی از وظایف اصلی، ابلاغ شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان از ارائه 10 میلیارد و 700 میلیون تسهیلات به دانشجویان در سال گذشته خبر داد و افزود: خوابگاه ریحانه دو نیز در این مدت با ظرفیت 600 نفر در دانشگاه علوم پزشکی همدان به بهره‌برداری رسید و توانستیم در کنار آن یک مجموعه 30 واحدی را هم به مجموعه خوابگاه‌های موجود در دانشگاه اضافه کنیم.

طیبی از کسب رتبه نخست این دانشگاه از بین 64 دانشگاه فعال علوم پزشکی سراسر کشور در حوزه ایجاد خوابگاه دانشجویی خبر و ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات واحد دانشجویی این معاونت فعال‌سازی شورای صنفی دانشجویان است که در سال‌های گذشته به ‌طور کامل تعطیل شده بود و با برگزاری انتخابات، دانشجویان نمایندگان خود برای پیگیری مطالبات و دغدغه‌هایشان در شورای صنفی را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه در ماه جاری قرارداد جدید غذای دانشجویان نیز منعقد خواهد شد، اشاره کرد: به همین منظور نظرات دانشجویان را نیز درخصوص نوع غذای درخواستی و کیفیت آن جمع‌آوری کرده و بررسی‌های لازم در این خصوص را داشته‌ایم؛ هم‌اکنون روزانه تعداد چهار هزار و 500 الی پنج هزار پرس غذا پخت شده و در بین دانشجویان توزیع می‌شود و در سلف مرکزی نیز روزانه بین دو هزار و 500 الی سه هزار پرس غذا توزیع و به جهت رفاه حال دانشجویان گرامی توزیع غذا در محل خوابگاه‌های دانشجویی نیز انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان از کسب 18 رتبه کشوری در جشنواره قرآن و عترت توسط دانشجویان این دانشگاه طی سال جاری خبر داد و افزود: این آمار در سال گذشته 11 نفر بود که در سال جاری بیش از یک‌هزار و 100 نفر در این مسابقات حضور داشتند؛ درحالی که همین آمار در سال گذشته 360 نفر است.

طیبی از راه‌اندازی هیئت دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد و گفت: این هیئت با محوریت دانشجویان بوده و در دهه نخست محرم نیز برنامه‌های بسیار خوبی را برگزار کرد که تعداد نفرات شرکت‌کننده در هر شب از 800 الی دو هزار نفر است.

وی از خرید سامانه جامع فرهنگی برای دانشجویان این دانشگاه به‌عنوان نخستین استان در سطح کشور خبر داد و عنوان کرد: این سامانه قابلیت‌های بسیار فراوانی دارد که یک نمونه آن صدور کارنامه فرهنگی برای دانشجویان علاوه‌بر کارنامه درسی و علمی است؛ اطلاعات هفت هزار و 150 دانشجوی این دانشگاه نیز به‌طور کامل در این سامانه ثبت شده و ارزیابی دانشجویان براساس آن انجام می‌شود. ضمن اینکه دانشجویان می‌توانند با مراجعه به این سامانه وضعیت سایر دانشجوها، اساتید و حتی خودشان را نیز در حیطه‌های مختلف ارزیابی کرده و انتقادات و پیشنهادت خود را هم برای بررسی بیشتر از طریق این سامانه ارسال کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان از برگزاری رویداد راهگشا با حضور 100 نفر از دانشجویان این دانشگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: این رویداد در قالب 26 تیم سه‌نفره برگزار شد که از این تعداد 6 تیم منتخب به مرحله بعدی راه یافتند و داوری این رویداد با حضور رئیس دانشگاه، معاون آموزشی، معاون پژوهشی و سایر پژوهشگران مننتخب برگزار شد تا ایده‌های مناسب و قابل اجرا در راستای کاهش موانع موجود در دانشگاه با بررسی‌های انجام‌شده از سوی دانشجویان، انجام شود.

طیبی با بیان اینکه دانشگاه علاوه‌بر هفت هزار دانشجوی موجود دارای 10 هزار نیرو نیز هست، ابراز کرد: به همین منظور برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، آموزشی و ورزشی برای این عزیزان درنظر گرفته شده است تا بتوانند در ساعات مختلف شبانه‌روز از این خدمات بهره‌مند باشند.

وی از راه‌اندازی یک باشگاه بدنسازی به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون تومان در دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر و ادامه داد: تاکنون بیش از 70 اردوی درون‌استانی و برون‌استانی نیز برای دانشجویان این دانشگاه برگزار شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان از راه‌اندازی خانه‌های بازی‌ رایانه‌ای دانشجویان در این دانشگاه خبر داد و گفت: هم‌اکنون در بخش آقایان 16 رشته و در بخش بانوان 15 رشته ورزشی با حضور مربیان مجرب و توانمند درحال ارائه آموزش‌های ورزشی به افراد جامعه هدف خود هستند و همچنین 25 تیم فوتبال نیز از سراسر استان ذیل مجموعه این معاونت فعالیت دارند.

طیبی از کسب رتبه نخست کشوری در رشته ورزشی والیبال خبر داد و عنوان کرد: این معاونت در تمامی مسابقات برگزارشده از سوی وزارت بهداشت حضور چشمگیری داشته و توانسته است در این زمینه افتخارات بسیار خوبی را کسب کند.

شناسه خبر 85029