شناسه خبر:12101
1398/6/31 09:14:46

سپهرغرب، گروه خبر: گویی داستان معضل کمبود مرغ در استان ایلام پایانی ندارد و این پرنده خانگی و البته پرمصرف قصد نشستن بر سر سفره مردمان این سامان را ندارد و باید با خون دل و اندکی شانس آن را بیابی.

طی ماه‌های گذشته تاکنون، موضوع مرغ به یکی از پرچالش‎ترین مباحث صنفی استان ایلام بدل شده به‌گونه‌ای که در مقاطعی پای مسؤولان ارشد استان ازجمله استاندار و دادستان نیز به این موضوع باز شد.

هرچند تمام تلاش متصدیان مرغ، ایجاد آرامشی در بازار سودازده این پرنده زبان‌بسته است اما بازهم ناملایمات روزگار، کارشکنی‌های برخی سودجویان داخل استان و عدم رعایت رسم همسایگی در تعیین قیمت یکسان و کشوری توسط استان‌های همسایه باعث شده که مرغ در استان ایلام به‌جایی پرواز کند که دست کمتر خریداری به آن برسد.

نایاب یا کمیاب بودن مرغ و در پاره‌ای از ایام گرانی قیمت آن باعث ملول شدن مصرف‌کنندگان و حتی سردرگمی مسؤولان برای چاره‌اندیشی در خصوص حال ناخوش وضعیت آن شده‎است.

با توجه به قیمت فزاینده و سر به فلک کشیده گوشت قرمز، مردم از کمبود مرغ به‌عنوان ماده خوراکی جایگزین گوشت قرمز نالان و معترض هستند و مسؤولان نیز از قاچاق مرغ به استان‌های همسایه و کارشکنی همسایگان در تحریف قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار مرغ گلایه دارند.

در ماه‌های اخیر، مرغ استان حال‌وروز خوشی ندارد و گرفتار ناملایماتی شده به‌گونه‌ای که اقشار ضعیف جامعه که امکان خرید مرغ به‌جای گوشت قرمز برایشان مهیا بود توان تهیه این ماده خوراکی را ازدست‌داده‌اند.

مدت‌هاست که مرغ ایلام پرواز کرده، بر لب بام همسایگان نشسته و سفره ساکنان خانه همسایه‌ها را رنگین و خوش‌طعم می‌کند و در پاره‌ای از اوقات ماجرای مرغ ایلام هم تکرار حکایت دست ما کوتاه و خرما بر نخیل می‌شود.

البته مسؤولان و متصدیان مرغ در تلاش مضاعف هستند تا این مشکل را با همراهی و مشارکت همدیگر حل‌وفصل کنند تا بازار مصرف مرغ استان تأمین و مازاد آن صادر شود.

     خروج مرغ زنده و کشتار شده از ایلام ممنوع است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: در راستای تأمین گوشت مرغ مورد نیاز مردم استان خروج مرغ زنده و کشتار روز از استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

حیدر نعمتی چندی پیش در نشست تنظیم بازار استان، اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی از مرغداران به دلیل اختلاف و همچنین افزایش قیمت مرغ از عرضه گوشت مرغ به بازار استان امتناع می‌کنند، به همین دلیل خروج مرغ کشتار روز و مرغ زنده از استان ممنوع است.

وی ادامه داد: فعلاً مصوبه ستاد تنظیم بازار در راستای افزایش قیمت مرغ به استان ابلاغ نشده و تا زمانی که این مصوبه اعلام نشود، هرگونه افزایش قیمت مرغ غیرقانونی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام عنوان کرد: افزایش قیمت مرغ تا اعلام صورت‌جلسه تنظیم بازار کشور مبنی بر افزایش و درصد آن منتفی است.

نعمتی خاطرنشان کرد: ستاد تنظیم بازار کشور در راستای تثبیت قیمت و هماهنگی درزمینهٔ تعیین قیمت مرغ، مصوبه‌ای داشته که به‌زودی به همه استان‌ها ابلاغ می‌شود و این مصوبه در راستای افزایش قیمت دارای مبنای قانونی است.

وی از مرغداران استان خواست تا ابلاغ این مصوبه از افزایش قیمت مرغ خودداری کنند و افزود: لیست مرغدارانی که مرغ آن‌ها آماده کشتار است به قاضی دادگستری، نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، فرمانداران، دستگاه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اعلام‌شده و امروز گروهی متشکل از نماینده این دستگاه‌ها برای بررسی وضعیت مرغداری‌ها به بازدید می‌روند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام تأکید کرد: هدف از این بازدید برخورد نیست اما با توجه به اینکه مرغداران از یارانه‌های دولتی و نهاده‌های دامی استفاده کرده‌اند اگر حاضر به همکاری برای تأمین مرغ مردم استان در بازار نشوند در صورت عدم عرضه با آن‌ها برخورد قانونی و تعزیری انجام خواهد شد.

نعمتی از اتحادیه مرغداران و همه مرغداران استان خواست که برای پیشگیری از کمبود مرغ در بازار تا اعلام نهایی قیمت تصویب‌شده قیمت مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار کشور همچنان مرغ مورد نیاز مردم را با قیمت قبل به مردم عرضه کنند.

     اولویت مرغداران و توزیع‌کنندگان رفع نیاز بازار استان است

در این راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز گفت: به همه مرغداران و توزیع‌کنندگان ابلاغ‌شده درصورتی‌که نیاز مصرف داخلی استان تأمین نشود اجازه هرگونه صادرات مرغ به دیگر نقاط کشور به آن‌ها داده نمی‌شود.

یاراله نصیری عنوان کرد: مرغداران حق عدول از نرخ‌های مصوب ستاد تنظیم بازار کشور و افزایش خودسرانه قیمت یا عدم تحویل مرغ به کشتارگاه را ندارند.

وی تأکید کرد: آخرین نرخ تمام‌شده مصوب برای خریدار، 12 هزار و 900 تومان است که در این قیمت نهایی سود و هزینه‌های چرخه تولید مرغ اعم از مرغدار، کشتارگاه، توزیع‌کننده‌های کل و جزء و خریدار لحاظ شده‎است.

نصیری اضافه کرد: این قیمت مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار کشور کارشناسی و همراه با بررسی وضعیت تولید و هزینه‌های مصرفی این حوزه انتخاب‌شده و مورد تأیید نهایی دستگاه‌های عضو ستاد قرار گرفته‎است.

     نابسامانی وضعیت مرغ ایلام حاصل نرخ‎شکنی مرغداران استان‌های همسایه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز گفت: نابسامانی‌های ایجادشده در بازار مرغ استان ایلام در ماه‌های اخیر به علت نرخ‎شکنی‌های موجود در بازار مرغ استان‌های هم‌جوار است.

سید محمدتراب میری تشریح کرد: با توجه به اینکه میزان تقاضا و عرضه مرغ در استان‌های هم‌جوار کرمانشاه، لرستان و خوزستان بیش از استان ایلام است این استان‌ها برابر با تقاضای بازار اقدام به فروش مرغ بالاتر از نرخ دولتی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: همین عوامل باعث شده که مرغداران استان ایلام تمایلی به عرضه مرغ با قیمت مصوب به کشتارگاه نکنند و مرغ استان از مبادی مختلف رسمی و غیررسمی به استان‌های دیگر ارسال شود.

به گفته میری تفاوت قیمت در بازار مرغ استان ایلام با استان‌های هم‌جوار سه هزار تومان در هر کیلوگرم بوده که با توجه به مقادیر بالای عرضه مرغ، این رقم برای مرغداران بسیار بالا است.

     مبارزه با قاچاق کالاهای ضروری از اولویت‌های پلیس‌راه است

فرمانده پلیس‌راه استان ایلام نیز اظهار کرد: تمام مبادی خروج و ورود استان ایلام برای قاچاق سوخت و هرگونه کالا یا محصول دیگر که فاقد مجوز و بارنامه قانونی باشد به‌شدت کنترل و بازرسی می‌شود.

سرهنگ رضا همتی‎زاده یادآوری کرد: مبارزه با قاچاق از اولویت‌های کار نیروهای پلیس‌راه است و در راستای جلوگیری از خروج دام و مرغ از استان تاکنون مقادیر زیادی مرغ زنده از قاچاقچیان کشف و ضبط شده‎است.

وی بر نظارت بیشتر راه‌های مواصلاتی برای ممانعت از خروج مرغ زنده یا کشتارشده به خارج از استان ایلام تأکید کرد و افزود: مجوز بارنامه همه خودروهای مجهز به یخچال و سردخانه به‌شدت کنترل می‌شود.

     امتناع از عرضه مرغ مشمول 70 درصد جریمه می‌شود

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام نیز از برخورد قاطع با اخلالگران بازار مرغ در ایلام خبر داد و گفت: هرگونه امتناع مرغداران از عرضه مرغ به کشتارگاه به‌مثابه احتکار بوده و با افراد خاطی برخورد می‌شود.

نعمت اله بیرانوند پیش‌تر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: بر اساس ماده 11 قانون تعزیرات حکومتی، عدم عرضه مشمول احتکار و اخلال در نظام اقتصادی کشور بوده و با برخورد قانونی تعزیرات حکومتی مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به نیاز بازار و اینکه ضرورت عرضه مرغ به بازار محسوس است بنابراین نگهداری کالا به‌صورت عمده و امتناع از عرضه آن مشمول 70 درصد جریمه قیمت کالا خواهد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام از مرغداران خواست که مرغ را با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در اختیار اتحادیه و کشتارگاه قرار دهند و از افزایش قیمت به‌صورت خودسرانه امتناع کنند زیرا تخلف بوده و مشمول برخورد قانونی خواهد شد.

بیرانوند افزود: اتحادیه لیست مرغدارانی که از عرضه مرغ به کشتارگاه امتناع می‌کنند را در اختیار دستگاه قضا قرار داده و به‌محض مشاهده هرگونه تخلف، تعزیرات حکومتی نیز برای افراد خاطی جریمه اعمال می‌کند.

وی هدف اصلی را حفظ ثبات و آرامش بازار و پیشگیری از افزایش قیمت و تعدی به حقوق مصرف‌کنندگان و مردم اعلام و یادآوری کرد: از فروردین‌ماه سال جاری تاکنون با واحدهای مرغداری که خلاف قانون و مصوبه ستاد تنظیم بازار عمل کرده‌اند برخوردهای قانونی صورت گرفته‎است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام بدون اشاره به پرونده‌های متشکله از متخلفان بازار مرغ در ایلام، اظهار کرد: هدف اصلی ما تشکیل پرونده و زدوبند نیست بلکه هدف نظم و آرامش و ثبات بازار و جلوگیری از هرج‌ومرج در بازار است.

بیرانوند اضافه کرد: افزایش قیمت به‌صورت خودسرانه ممنوع است و عدم عرضه نیز مشمول احتکار بوده و تا اعلام قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار فعلاً اتحادیه و تولیدکنندگان حق افزایش قیمت ندارند.

وی ادامه داد: ملاک قیمت مرغ اعلام رسمی قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار کشور است و بازرسان تعزیرات با هرگونه افزایش خودسرانه برخورد قانونی انجام خواهند داد.

     تقاضا برای خرید مرغ بیشتر از گذشته شده‎است

معاون امور بازرگانی و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه قیمت گوشت قرمز سیر صعودی و روندی افزایشی داشته، تقاضا برای خرید مرغ بیشتر از گذشته نمود پیدا کرده‎است.

سعید شریفی افزود: به همین علت مرغداران باوجود نرخ‌های یکسان مصوب ستاد تنظیم بازار کشور اما به علت تقاضای زیاد بازار برای خرید مرغ، اقدام به افزایش خودسرانه قیمت این ماده خوراکی کرده‌اند.

وی یادآوری کرد: نرخ‎شکنی متصدیان صنعت مرغ در استان‌های هم‌جوار باعث ایجاد اختلال در بازار مرغ استان ایلام شده که البته دستگاه‌های نظارتی با کارشکنی‌ها و افراد متخلف در این حوزه به‌شدت برخورد می‌کنند کما اینکه برای حدود 40 مرغدار پرونده تخلف تشکیل شده‎است.

شریفی اذعان کرد: گروه‌های بازرسی و نظارت بر مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها، عاملان توزیع، توزیع‌کنندگان و فروشندگان خرد، همه‌روزه انجام می‌شود و بیش از 80 درصد این چرخه مورد پایش و نظارت کارشناسان و بازرسان سازمان صمت و دستگاه‌های همکار قرار دارد.

     عمده مرغ ایلام به خارج از استان قاچاق می‌شود

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران استان ایلام نیز عنوان کرد: روند توزیع مرغ در مرحله خروج از کشتارگاه و تحویل به توزیع‌کنندگان عامل باید مورد نظارت و کنکاش بیشتری قرار گیرد.

عزیز قیصوری تصریح کرد: تولید مرغ در استان ایلام کم نیست و با رفع نواقصی چون تحویل مرغ به کشتارگاه، عدم عرضه مرغ زنده به بازار، جلوگیری از خروج مرغ به خارج از استان، نظارت بر نحوه توزیع و فروش؛ مرغ تولیدی استان جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان خواهد بود.

وی ادامه داد: متأسفانه در ماه‌های اخیر به‌ویژه ماه‌های فصل تابستان، روند توزیع مرغ در سطح بازار با اختلال جدی مواجه شده به‌گونه‌ای که در پاره‌ای از ایام با کمبود و نایابی مرغ مواجه هستیم.

قیصوری ابراز کرد: با توجه به قیمت‌های نامتعارف مرغ در استان‌های هم‌جوار بعضاً مرغداران و توزیع‌کنندگان تمایل چندانی به عرضه مرغ به بازارهای استان ایلام ندارند و محصول خود را در دیگر بازارها با قیمت بیشتری به فروش می‌رسانند و این روند موجب نابسامانی در وضعیت مرغ ایلام شده‎است.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران استان ایلام اظهار کرد: باید نهادهای نظارتی بر روند توزیع و عرضه مرغ در سطح استان ایلام نظارت بیشتری داشته باشند.

شناسه خبر 12101