شناسه خبر:41638
1400/3/17 10:36:57

سپهرغرب، گروه شهر: یک دکترای شهرسازی گفت: استفاده از رنگ‌ها در فضاهای شهری باید با انجام مطالعات دقیق و برنامه از پیش تعیین شده باشد تا بتواند نقش مؤثر خود را در کیفیت بخشی به فضاهای شهری ایفا کرده و زمینه را برای رونق گردشگری شهری فراهم کند.

حامد اخگر با بیان این که رنگ‌ها جزو مؤلفه‌های هویت‌بخش هر شهر است، اظهار کرد: با وجود این که رنگ‌آمیزی‌های بدون برنامه و طرح قبلی، عامل بی‌هویتی شهر است برنامه و طرح مشخصی برای استفاده از رنگ در محیط‌ها و فضاهای شهری ما وجود ندارد.

وی افزود: متأسفانه انتخاب رنگ در شهرهای ما به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود در حالی که استفاده صحیح از رنگ‌ها در فضاهای شهری علاوه بر ایجاد نشاط در بین شهروندان، می‌تواند در برندینگ شهری نیز مؤثر باشد.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: انجام مطالعات تخصصی و دقیق در زمینه رنگ‌ها به منظور کیفیت‌بخشی به سیما و منظر شهر موجب شده تا انتخاب رنگ‌ها برای فضاها و نمادهای شهری دقیق‌تر باشد.

اخگر افزود: استفاده از رنگ‌های مشخص و بومی در محیط شهر علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی می‌تواند در برندسازی شهری نیز کمک کرده و شهر را در سطح ملی و حتی بین‌المللی مطرح کند.

وی به نقش رنگ‌ها در توسعه و رونق گردشگری اشاره و تأکید کرد: سیمای شهر وجهی از شهر است که مربوط به تصویر ذهنی شهروندان یا گردشگران می‌شود هرچه تصویر ذهنی شهروندان از شهر مطلوب‌تر باشد کیفیت زندگی شهری بالاتر خواهد بود.

این دکترای شهرسازی ادامه داد: شهری می‌تواند در حوزه گردشگری موفق باشد که علاوه بر ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم ورود گردشگر، در برخی زمینه‌ها نیز برند باشد و رنگ‌ها به واسطه ایجاد ارتباط مؤثر میان گردشگران و فضاهای شهری، نقش بسیار مهمی در رونق و توسعه گردشگری دارند و می‌تواند حس خوبی به گردشگران ارائه دهند.

شناسه خبر 41638