شناسه خبر:84336
1403/4/13 17:08:50

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: جهت احداث تونل کبیرکوه از شروع پروژه تاکنون 1300 میلیارد تومان هزینه شده که 1100 میلیارد تومان آن در دو سال اخیر دولت سیزدهم انجام شده و پیشرفت فیزیکی آن 96 درصد است.

فرشاد دوستی در جلسه مدیران این شورا، گفت: استان ایلام ازجمله استان‌هایی است که همزمان پروژه‌های مهم راهسازی و مسکن را در سطح ملی عملیاتی کرد و این دو مقوله مهم را در دولت سیزدهم با جهش کم‌نظیری اجرایی کرد. به طوری که فقط در بخش راه 85 پروژه فعال در دست اجرا است که برخی از پروژه‌های عظیم در حال اتمام و بهره‌برداری هستند.

وی افزود: اعتبارات استان ایلام در دولت سیزدهم در حوزه راه (راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور) در مجموع ملی و استانی چهار هزار و 315 میلیارد تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان، ادامه داد: با عنایت و توجه ویژه دولت سیزدهم در حوزه راهسازی در استان ایلام می‌توان به پروژه‌های راهسازی محور ایلام- مهران اشاره کرد و در سایر مسیرهای استان نیز پروژه‌های کلانی در مراحل اجرا و بهره‌برداری هستند.

دوستی با اشاره به عملیات‌های انجام شده در 10 پروژه راهسازی محور ایلام- مهران در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: تونل اول محور ایلام- مهران (کیلومتر 5) که عملیات اجرایی آن سال 1398 آغاز شد، 844 متر است که 1200 متر عملیات راهسازی طرفین آن نیز به انجام رسید و زیر بار ترافیک قرار گرفت و نزدیک به 80 درصد اعتبار این پروژه در دولت سیزدهم هزینه شده است، 713 متر لاینینگ تونل دوم راه کربلا که به اتمام رسید و روکش آسفالت و روشنایی داخل تونل نیز تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: احداث و تکمیل چهار دهنه پل در راه‌های طرفین تونل دوم راه کربلا، شروع عملیات حفاری و بتن‌ریزی (شمع‌زنی) قطعه رانشی در محور ایلام- مهران که تاکنون 135 عدد شمع اجرا شده ضمناً پروژه چهارخطه کردن ایلام- صالح‌آباد به طول 18 کیلومتر به طور کامل به اتمام رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان، اضافه کرد: ادامه عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح صالح‌آباد (عملیات بتن‌ریزی و احداث دیوارهای بتونی و خاکریزی آغاز شده است)، ادامه عملیات تکمیلی اتصال پل‌های بزرگ کیلومتر 55 و 56 منطقه کنجانچم و شروع عملیات تعریض پل سه دهانه 15 متری بدوله در محور مهران مرز جهت 6 خطه کردن مسیر و همچنین شروع احداث ابنیه فنی قطعه دوم 6 خطه مهران– مرز و عملیات تکمیلی این طرح که در حال انجام است.

دوستی اظهار کرد: یکی دیگر از پروژه‌های راهسازی استان که می‌توان آن را مهم‌ترین پروژه راهسازی استان و حتی کشور قلمداد کرد پروژه تونل عظیم کبیرکوه است، تونل بزرگ کبیرکوه و راه‌های طرفین آن در حال حاضر در حال آخرین مراحل اجرایی است، تونل اصلی کبیرکوه به طول چهار هزار و 750 متر بزرگترین تونل جاده‌ای حال حاضر کشور است که عملیات لاینینگ آن نیز به پایان رسیده و اجرای روشنایی آن در جریان است و هفت رشته تونل منتهی به تونل اصلی نیز در مجموع به طول 2.5 کیلومتر که بیشتر آن‌ها به‌صورت سه خطه انجام شده‌اند، عملیات لاینینگ آن‌ها به پایان رسیده و عملیات آسفالت و روشنایی آن درحال انجام است و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

وی یادآور شد: با بهره‌برداری از تونل کبیرکوه پیچ‌های سخت‌گذر و گردنه برفگیر جاده قدیم کبیرکوه حذف خواهد شد و ارتباط استان‌های جنوبی و مرکز کشور به مرزهای عراق تسهیل خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان ایلام، تأکید کرد: جهت احداث تونل کبیرکوه از شروع پروژه (سال 1389) تاکنون 1300 میلیارد تومان هزینه شده که 1100 میلیارد این مبلغ در دو سال اخیر دولت سیزدهم انجام شده و پیشرفت فیزیکی 52 درصدی آن در حال حاضر 96 درصد است.

دوستی در ادامه گفت: در محور مهران- دهلران- اندیمشک اصلاح و چهار خطه کردن چهار کیلومتر منطقه نصریان، باپیشرفت فیزیکی بالای 55 درصد در حال اجرا است و چهار خطه کردن محور دهلران به اندیمشک در سه قطعه پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها تا پایان مهر 1400 در مجموع 12 درصد بود و هم‌اکنون این سه طرح در مجموع بالای 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی به محور ایلام- حمیل- کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در محور ایلام- سرابله- حمیل که 78 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان ایلام است، چهار پروژه راهسازی در حال اجرا است که مهم‌ترین این چهار پروژه تونل دوم آزادی است، این تونل به طول سه هزار و 300 متر در قالب دو قطعه از طرفین در حال حفاری است، از سمت ایلام از مهرماه 1400 تاکنون 900 متر حفاری صورت گرفته و از سمت مقابل نیز حفاری در حال انجام است. این محور 970 میلیارد تومان اعتبار داشته که 540 میلیارد تومان آن در دولت سیزدهم تحقق پیدا کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان ایلام، در ادامه از دیگر محورهای راهسازی استان به محور ایلام- دره‌شهر- پل گاومیشان اشاره کرد و افزود: طول این محور 146 کیلومتر است و در این محور دو پروژه راهسازی فعال است‌ در مجموع این پروژه‌ها 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. اعتبار این محور 185 میلیارد تومان است که در دولت سیزدهم 109 میلیارد تومان آن محقق شده است.

شناسه خبر 84336