شناسه خبر:84924
1403/4/30 17:55:32

سرپرست محیط‌زیست استان کرمانشاه گفت: حریق در منطقه حفاظت‌شده بیستون کرمانشاه با تلاش مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست بعد از دو روز اطفا شد اطفاء شد.

سعید دزفولی نژاد سرپرست محیط‌زیست استان کرمانشاه اظهار کرد: آتش‌سوزی در روز پنجشنبه 28 تیرماه در میش راه از منطقه حفاظت‌شده بیستون به وقوع پیوسته بود که سریعاً با اعزام مأمورین منطقه و یگان حفاظت اداره کل جهت پشتیبانی، با تلاش شبانه‌روزی مأموران یگان حفاظت، محیط‌بانی چالابه و بیستون همچنین همکاری کوهنوردان و نیروهای نظامی پادگان حاجی‌آباد، روز جمعه 29 تیرماه حریق مهار و از گسترش و سرایت آن به سایر بخش‌های منطقه و بروز خسارات جدی به زیست‌بوم منطقه جلوگیری به عمل آمد و بامداد امروز به طور کامل اطفا شد.
وی افزود: بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری گردشگران طبیعی و رهگذران در تفرجگاه‌های طبیعی، آتش‌زدن پس‌چر مزارع و سرایت آن به عرصه‌های طبیعی، رهاسازی اشیا مانند شیشه در داخل عرصه‌ها و تابش نور خورشید و عمل به‌عنوان ذره‌بین و به‌تبع آن آتش‌گرفتن مناطق، آتش‌سوزی عمدی و... را از مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی در مناطق برشمرد.
سرپرست محیط‌زیست استان کرمانشاه در ادامه تلاش در جهت فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی و استفاده از همیاران و علاقه‌مندان به طبیعت و اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی عمومی جهت جلوگیری از ایجاد حریق در زیستگاه‌ها و مناطق جنگلی و مراتعی مفید دانست و گفت: ازبین‌رفتن و انهدام پوشش گیاهی، خسارت به گردشگاه‌های طبیعی، آسیب رسیدن به زیستگاه‌های حیات‌وحش و تخریب و ازبین‌رفتن آن‌ها، ایجاد آلودگی هوا و کاهش تولید اکسیژن ازجمله خسارات ناشی از آتش‌سوزی در مناطق هستند.
وی در پایان از عموم مردم و دوستداران طبیعت خواست از هرگونه بی‌احتیاطی و ایجاد حریق در مناطق خودداری کرده و در صورت مشاهده هرگونه دود ناشی از حریق مراتب را به نزدیک‌ترین واحد محیط‌زیست اعلام تا با اعزام نیروها در کمترین زمان ممکن آتش‌سوزی‌ها اطفا و از ادامه خسارات آتش در مناطق جلوگیری به عمل آید.
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۱ هزار ۲۰۰ تا ۱ هزار ۳۰۰ هکتار از مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست دچار حریق شده، اظهار کرد: تنها در فصل بهار ۹ فقره آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست استان با وسعت ۹۵۷ هکتار رخ داد که بسیار کم‌سابقه بود.

شناسه خبر 84924