شناسه خبر:85713
1403/5/22 16:27:46
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سقز خبر داد:

پاکسازی، مرمت و ضدعفونی چشمه‌ها و آبشخورهای شهرستان سقز

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سقز گفت: 36 آبشخور حیات وحش موجود درمنطقه عبدالرزاق در طول فصل بهار و تابستان ضدعفونی، پاکسازی و سالم سازی شد.

ایوب شریفی اظهار کرد: اقدامات کنترلی و پیشگیرانه از سوی ماموران یگان حفاظت این اداره در راستای جلوگیری از ابتلاء نشخوارکنندگان از جمله قوچ و میش موجود در این منطقه انجام شد.

وی ادامه داد: در راستای کنترل بیماری‌های مشترک دام‌های اهلی و وحشی از جمله بیماری تب برفکی و طاعون مهلک (ppr) و انگل‌های گوارشی و داخلی دام‌های اهلی از جمله زالو و سایر نرم تنان برنامه پاکسازی و ضدعفونی چشمه‌ها و آبشخورها در دستور کار این اداره قرار گرفت.

شریفی تصریح کرد: این اداره کل با آهک‌پاشی مسیرها، ضدعفونی‌کردن و گندزدایی آبشخورها و دفن اصولی و بهداشتی لاشه‌های یافت‌شده، این بیماری را با همکاری اداره کل دامپزشکی کنترل و با حساسیت انجام داد.

وی افزود: منطقه‌ حفاظت‌‌شده‌ عبدالرزاق با وسعتی بالغ بر 43 هزار و 950 هکتار، عنوان سومین منطقه‌ حفاظت‌ شده در استان کردستان را به خود اختصاص می‌دهد، این منطقه زیستگاه 80 گونه از پرندگان، 17 گونه از پستانداران و بیش از 350 گونه از گیاهان مختلف، مخصوصا گیاهان نادر و کمیاب است.

شریفی بیان کرد: در کنار زیبایی‌های طبیعی، وجود آثار تاریخی همچون تپه باستانی زیویه، اهمیت و محبوبیت این منطقه را افزون‌ کرده‌اند.

کبک، قوچ و میش، لک‌لک، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، شغال، و میش مرغ، از جمله حیوانات و کَما، گون، مرزه، بادام وحشی، زنبق، میخک و زول، شماری از گیاهان یافت شده در این منطقه‌ ارزشمند است.

شناسه خبر 85713