10 درصد تماسها با فوریتهای پزشکی همدان مزاحمت تلفنی است
«محمدرضا شکوهی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: مزاحمت تلفنی یکی از معضلاتی است که گریبانگیر نهادهای امدادی ازجمله اورژانس، هلالاحمر و آتشنشانی شده است.
وی اضافه کرد: با وجود شناسایی افراد مزاحم و تشکیل پرونده برای آنها، اما مجازات پیشبینیشده بازدارنده نیست؛ بنابراین در سطح ملی طی مکاتبهای با دادستان کل کشور خواستار برخورد جدی بازدارنده با مزاحمان تلفنی شدهایم.
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی ابنسینا همدان گفت: یکی از باسابقهترین مزاحمان تلفنی اورژانس همدان یک زن مسن است که بهعلت تنهایی و برای همدردی با عوامل اورژانس تماس برقرار کرده و همه اپراتورها وی را میشناسند.
شکوهی با بیان اینکه 63 هزار و 500 مورد از تماسها منجر به انجام عملیات شد، گفت: بهمنظور پیشگیری از تداوم مزاحمت تلفنی باید تلفن فرد مسدود و فرد مزاحم به روانپزشک معرفی شود؛ در کنار آن نیازمند انجام پژوهشی علمی درباره علل و انگیزه مزاحمت هستیم.
وی اظهار کرد: میانگین زمان رسیدن آمبولانس بر سر مصدوم و بالین بیمار در جادهها 15 دقیقه و درون شهر هشت تا 10 دقیقه است که علت طولانی شدن این زمان، ترافیک در مناطق درونشهری بوده و در مناطق برونشهری احتمال اعزام نیروهای نزدیک به محل حادثه به مأموریت دیگر و حضور تیمهای امدادی از دیگر پایگاههای امدادی در محل حادثه است.
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی همدان گفت: واحد بهبود کیفیت اورژانس روزانه با 20 درصد افرادی که از خدمات اورژانس استفاده کردند، تماس برقرار کرده و نحوه برخورد پلیس و میزان رضایتمندی آنها را جویا میشود که طبق آخرین برآورد 90 درصد افراد ابراز رضایت کامل، هشت درصد رضایت نسبی و دو درصد اعلام نارضایتی کردند.
وی ادامه داد: برخی نارضایتیها و بروز تنشها بین همراهان بیمار و عوامل اورژانس بهعلت ناآشنایی افراد با تکالیف اورژانس رخ میدهد؛ برای نمونه تیم اورژانس باید مصدوم را به نخستین مرکز درمانی منتقل کند، درحالی که همراهان بیمار درخواست انتقال وی به مرکز استان را دارند که این امر خلاف قانون و مقررات است.
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی با بیان اینکه همه خدمات اورژانس رایگان است، اظهار کرد: تنها در بخش اورژانس هوایی هر پرواز 700 میلیون ریال برای دانشگاه علوم پزشکی هزینه در بر دارد و بهطور متوسط ماهانه 10 پرواز برای امدادرسانی صورت میگیرد.
شکوهی تأکید کرد: 12 پایگاه امداد جادهای اورژانس در دست ساخت است که امید میرود خیران مجموعه علوم پزشکی همدان را در تکمیل و تجهیز این طرحها یاری دهند.
وی یکی از مشکلات را ناآشنایی افراد به مسیرها و عدم ارائه صحیح آدرس محل بروز حادثه به اورژانس دانست و گفت: برای رفع این مشکل سیستمی درحال راهاندازی است که پس از تماس فرد موقعیت مکانی او برای اورژانس به نمایش درمیآید و این امکان تا پایان سال ایجاد میشود.