شناسه خبر:85221
1403/5/6 14:51:18
نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان:

مطالبه‌گری از مسئولین یکی از حقوق مردم در قانون اساسی است

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان با بیان اینکه یکی از حقوق مردم براساس قانون اساسی مطالبه‌گری از مسئولین است، خاطرنشان کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشد تا مردم بتوانند به سهولت مطالبه خود را از مسئولین و دستگاه‌ها بیان و نتیجه آن را نیز در کمترین زمان ممکن دریافت کنند.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی صبح شنبه در جلسه فصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان که به‌مناسبت هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد، ابراز کرد: خداوند متعال در قرآن کریم به مسئله ولایت ولی و ولایت فقیه تأکید دارد و همان‌طور که پدر نسبت به فرزندان خود ولایت دارد، در جامعه ایمانی نیز ولی فقیه بر مردم ولایت داشته و همه باید از او اطاعت کنند.
وی ضمن قدردانی از زحمات ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان و همچنین حمایت‌های بی‌جانبه مسئولین شورای تأمین استان از این ستاد، عنوان کرد: فعالیت این ستاد به‌دلیل پراکنده بودن ساختمان‌ها به‌سختی پیش می‌رفت که امروز با افتتاح ساختمان جدید این مشکل نیز حل‌وفصل شد؛ امید است که شاهد تداوم این مسیر در سطح استان و به‌مراتب در کشور باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان با بیان اینکه افتتاح ساختمان جدید این ستاد از مقدمات کار بوده و نیاز است که به مسائل اصلی جامعه نیز توجه شود، ادامه داد: یکی از این مسائل که البته دستگاه‌های نظارتی نیز بر آن اشرافیت دارند، موضوع گشت ارشاد مدیران است که در بعضی مواقع شاهد نقطه‌ضعف‌هایی نیز در این خصوص هستیم و باید ستاد امر به معروف و نهی از منکر به اصلاح آن توجه کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ضمن قدردانی از راه‌اندازی نرم‌افزار کاربردی مطالبه‌گری «سو» توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر، افزود: امیدواریم این سامانه بتواند در حدی توانمند باشد که در اسرع وقت مطالبات مردم را دریافت کرده و در کمترین زمان ممکن نیز براساس ساختار‌های قانونی و مستندات لازم، به این دغدغه‌ها پاسخ بدهد.

وی یکی از مهم‌ترین وظایف ستاد امر به معروف را تقویت احساس مسئولیت اجتماعی در بین مردم دانست و گفت: مردمی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر زمانی موفق خواهد بود که مردم در کوچه و خیابان احساس کنند این فریضه الهی وجود داشته و روی جامعه نیز اثرگذار است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان با بیان اینکه برخی در جامعه امروزی به دنبال این هستند که جای منکرات را با معروفات تغییر بدهند، اشاره کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این خصوص نیز یک وظیفه اساسی دارد و باید مراقب باشیم منکرات موجود در جامعه به‌عنوان منکر باقی بمانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر صرفاً در حجاب خلاصه نمی‌شود، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بنده این است که هرچه سریع‌تر یک قرارگاه رسانه‌ای با محوریت امر به معروف در استان راه‌اندازی شود تا اقدامات صورت‌گرفته به اطلاع مردم عزیز برسد و باید مسئولین نیز موضوع فضای مجازی را جدی بگیرند؛ چراکه مدیریت افکار در جامعه امروز با رسانه‌ها و فضای مجازی است.

* امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین موضوع حاکمیتی در کشور است

نماینده مردم شریف همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین موضوع حاکمیتی در کشور است، عنوان کرد: بزرگ‌ترین افتخار شیعیان مسئله تاریخی عاشورا است و امام حسین (ع) نیز بزرگ‌ترین آمر به معروف و ناهی از منکر در طول تاریخ هستند.

حمید رضا حاجی‌بابایی در ادامه ضمن قدردانی از زحمات دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان و همچنین اقدامات صورت‌گرفته توسط این ستاد، خاطرنشان کرد: قدم بزرگی که این ستاد برداشته، ستودنی است و در کشور شاهد تحول عظیمی در این خصوص هستیم؛ ان‌شاءالله در سال جدید شاهد رویکرد‌های متفاوتی نیز خواهیم بود.

وی از اختصاص 200 میلیارد تومان اعتبار به ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور خبر داد و افزود: 150 میلیارد تومان از این اعتبار پیشنهاد دولت بود و 50 میلیارد تومان نیز توسط مجلس شورای اسلامی اضافه شد.

نماینده مردم شریف همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز همواره به موضوع امر به معروف و نهی از منکر تأکید دارند، ادامه داد: مسئله جهاد تبیین در جامعه همان امر به معروف و نهی از منکر است که همه مکلف هستیم برای آن تلاش کنیم.

حاجی‌بابایی یکی از مصادیق مهم امر به معروف و نهی از منکر را بیان دستاورد‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی دانست و گفت: اقداماتی که در دولت سیزدهم توسط شهیدرئیسی انجام شد، در طول تاریخ بی‌نظیر است که گزارشی از این پیشرفت‌ها را باید به اطلاع عموم مردم جامعه برسانیم.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی مدیران تعامل با مردم است، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات موجود در جامعه را کاهش بدهیم، یکی از راهکار‌های آن صحبت کردن با مردم است تا بتوانیم دغدغه‌های ایشان را شنیده و برای رفع آن‌ها تلاش کنیم.

نماینده مردم شریف همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم بعد از گذشت یک‌هزار و 400 سال از واقعه تاریخی عاشورا همچنان باور قلبی به امام حسین (ع) و شهدای این واقعه دارند، ابراز کرد: باید این فرهنگ برای همه ما الگو باشد و بدانیم اگر واقعه عاشورا در اذهان باقی مانده است، باید از راهکار‌های آن عبرت بگیریم و در راستای بیان دستاورد‌های نظام نیز از همین روش بهره ببریم.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه برخی از مردم در کشور مسئولین را ناکارآمد می‌دانند و احساس می‌کنند که در بعضی از دستگاه‌ها اقدامات خاصی صورت نمی‌گیرد، اشاره کرد: متأسفانه بیشترین آسیبی که اکنون در کشور از آن ضربه می‌خوریم، همین است که در بیان اقدامات صورت‌گرفته کوتاهی کرده‌ایم و به اندازه لازم نتوانسته‌ایم آن‌ها را به اطلاع عموم مردم برسانیم.

وی صداوسیما را یکی از ابزار‌های مهم در اشاعه امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: رسانه‌ها نقش کلیدی و اساسی در طول تاریخ داشته‌اند و در زمینه ترویج معروفات و نهی از منکرات نیز می‌توانند اثرگذار باشند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران همواره انتقادهایی به مسئولان و به‌ویژه دولت بوده است، خاطرنشان کرد: باید تعامل با مردم را در همه سطوح مقدم بر هر چیزی بدانیم و اگر این کار انجام نشود، قطعاً آنان این احساس را خواهند داشت که ما از عهده مسئولیت خودمان بر نیامده‌ایم.

حاجی‌بابایی از ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خواست که در زمینه دریافت گزارش اقدامات از مسئولین استان نیز ورود داشته باشد و افزود: باید این کار را با جدیت از همین روز شروع کنیم و از مدیران دستگاه‌ها بخواهیم که گزارش کار‌های خود را به ستاد ارسال کنند و درخصوص موانع موجود در هر دستگاه اجرایی نیز علت‌ها را با مستندات بیان کنند.

وی با بیان اینکه دشمنان این نظام در طول شبانه‌روز به فکر آسیب زدن به کشور هستند، ادامه داد: دشمنان برای اینکه بتوانند جمهوری اسلامی ایران را مورد هجمه خود قرار بدهند، به‌صورت 24 ساعته در تلاش هستند و برای آن نیز با برنامه‌ریزی‌های قبلی قدم برمی‌دارند؛ درصورتی که در مقابل تلاش‌های ما محدود به ساعت کاری و زمان خاصی است و این روش نمی‌تواند عقلانی و درست باشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی حفاظت از جمهوری اسلامی را یک وظیفه شرعی دانست و گفت: هر اقدام و حرکتی که در راستای تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران توسط شخص یا اشخاصی صورت می‌پذیرد، یک منکر است که باید در مقابل آن ایستاد.

حاجی‌بابایی نهی از تخریب نظام را والاترین نهی از منکر دانست و افزود: در استان همدان ظرفیت‌های بسیار بزرگی داریم که باید از وجود آنان در راستای ترویج معروفات و بازداشتن از منکرات استفاده کرد؛ نمونه‌های آن‌ها شخصیت‌های علمی و فرهنگی برجسته‌ای است که در طول تاریخ پُرافتخار این استان شاهد بوده‌ایم.

* حذف امر به معروف و نهی از منکر منجر به فروپاشی کشور می‌شود

استاندار همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه توجه به تمامی جوانب امر به معروف و نهی از منکر ضروری است، عنوان کرد: اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر حذف شود، قطعاً آن جامعه دچار انحلال و فروپاشی خواهد شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی تحت نظارت سازمان‌های نظارتی هستند، ادامه داد: باید شرایط را در دستگاه‌های اجرایی به سمتی پیش ببریم که فعالیت در محل کار برای مدیر آن مجموعه و افراد زیرمجموعه ایشان با مصادیق امر به معروف و نهی از منکر مرتبط باشد.

وی ایران را یک کشور دارای امنیت پایدار در سطح جهان معرفی کرد و گفت: در کنار این موضوع، ایران با استکبار جهانی نیز مقابله کرده و به دادخواهی مظلومان در جهان نیز می‌رسد که مصادیق آن لبنان، فلسطین، غزه، سوریه و غیره است.

استاندار همدان با بیان اینکه دشمنان با برنامه‌ریزی برای تشدید تحریم‌ها به دنبال آسیب زدن به این نظام هستند، خاطرنشان کرد: هیچگاه با وجود همه این دشمنی‌ها کار را تعطیل نکرده و با قدرت در مسیر الهی ایستادگی کردیم و در این مسیر نیز شهدای زیادی تقدیم آرمان‌های انقلاب اسلامی شد.

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه همه خانواده‌ها در تربیت فرزندان سالم و صالح نقش مهم و اساسی دارند، عنوان کرد: مسائل تربیتی و امر به معروف یک رابطه معناداری با همدیگر دارند و همان‌طور که در مسائل تربیتی پدر نباید فرزند خود را در اجتماع و پیش سایر افراد مورد نصیحت قرار بدهد، امر به معروفات و نهی از منکرات نیز باید به‌طور خصوصی انجام شود تا تأثیرات آن روی افراد محقق شود.

وی با اشاره به اقدامات اثرگذار صورت‌گرفته توسط دولت سیزدهم شهیدرئیسی در حوزه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، ابراز کرد: در دولت سیزدهم شاهد اقدامات بسیار بزرگی بودیم که بیشترین آن‌ها با کمترین بودجه انجام شد و همواره شهید جمهور در صحبت‌های خود تأکید بر این موضوع داشتند که عزت و ذلت دست خداست و همه ما وسیله هستیم برای تقرب به خداوند.

استاندار همدان با بیان اینکه شهیدرئیسی در مسئولیت‌های مختلف دارای تجارب ارزشمند و زیادی بودند، ادامه داد: ایشان زمانی که به‌عنوان رئیس قوه قضائیه انتخاب شدند، همواره به دنبال مطالبه‌گری از دولت بودند و می‌دانستند که قرار گرفتن در قوه مجریه یعنی پاسخگویی به مطالبات مردم و دستگاه‌های نظارتی؛ اما با تمام شرایط موجود قبول کردند که مسئولیت دولت را نیز برعهده داشته باشند.

قاسمی فرزاد با تأکید بر اینکه خطوط اصلی امر به معروف و نهی از منکر را دین اسلام و قرآن تعیین می‌کند، اشاره کرد: متأسفانه با تمامی تأکیداتی که در دین اسلام بر موضوع دروغ نگفتن، تهمت نزدن و غیبت نکردن شده است، اما هستند افرادی که این مسائل به نظر آن‌ها عادی باشد.

وی با بیان اینکه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی با تدابیر خاص خودشان به‌خوبی توانستند برگزاری دو دوره انتخابات ریاست جمهوری را به سرانجام مطلوب برسانند، گفت: این موضوع نشان‌دهنده قدرت یک رهبر در کشور است که همواره دشمنان نیز بابت این مسئله نگرانی دارند.

استاندار همدان ضمن قدردانی از تمامی عوامل برگزاری انتخابات در استان همدان، خاطرنشان کرد: سالم‌ترین انتخاباتی که در این استان برگزار شد، مربوط به انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود که جا دارد یاد و خاطره آیت‌الله محمدی را نیز گرامی بداریم و هرجا که کاندیداهای محترم این انتخابات حضور داشتند، به مردم تأکید می‌کردند که به سایر نامزد‌های انتخاباتی رأی بدهند.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه در برخی از قسمت‌ها نیز شاهد ترک فعل‌هایی از سوی مدیران هستیم، ادامه داد: در شرایط کنونی شاهد فعالیت سایت‌هایی هستیم که ظاهر دینی و مذهبی دارند، اما هدف اصلی آنان وارد کردن هجمه‌های بی‌اساس به مسئولین نظام است که نتیجه آن را نیز در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شاهد بودیم.

* حمایت از آمران به معروف از مهم‌ترین رویکرد‌های ستاد امر به معروف در استان است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان نیز با بیان اینکه ستاد چهار رویکرد مهم را در سال جاری مد نظر قرار داده است، عنوان کرد: ترویج فریضه‌های واجب الهی، نظارت بر اجرای این فریضه‌ها، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و همچنین ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری، شامل این مسئله است.

میثم صابریون ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات غرورآفرین مرصاد و حماسه‌آفرینی رزمندگان همدانی در این عملیات، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در حکمت 374 نهج‌البلاغه بر این موضوع تأکید کردند که تمام کار‌های نیک و حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند آب دهان در برابر دریای پهناور است.

وی با اشاره به رونمایی از نرم‌افزار جامع مطالبه‌گری «سو» که ستاد امر به معروف نیز نقش واسطه‌گری در این نرم‌افزار را برعهده دارد، ادامه داد: قابلیت مهم این نرم‌افزار که در گوشی‌های همراه افراد نصب می‌شود، این است که مردم می‌توانند مطالبات خود را از دستگاه‌های اجرایی استان در آن ثبت کرده و دستگاه‌های اجرایی نیز مکلف هستند که در کمترین زمان ممکن به درخواست‌های ارائه‌شده از طریق همین نرم‌افزار موبایلی پاسخ بدهند که تاکنون اطلاعات 59 دستگاه اجرایی استان در آن ضبط شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه دستور کار جلسه بعدی این نشست با محوریت ارائه گزارش‌های فصلی دستگاه‌ها برگزار خواهد شد، ابراز کرد: در سال گذشته بیش از 121 مشاوره حضوری و 34 مشاوره غیر حضوری و همچنین 55 پرونده قضائی و 62 پرونده غیر قضائی توسط اداره حقوقی این ستاد پیگیری شده است.

صابریون از کسب رتبه برتر کشوری حمایت از آمران توسط ستاد همدان خبر داد و گفت: همچنین این ستاد در سال گذشته موفق به کسب رتبه سوم کشوری در زمینه تشکیل و راه‌اندازی گروه‌های جهادی شد.

وی از فعالیت 50 وکیل در این ستاد خبر و ادامه داد: اگر بر اثر حادثه‌ای فردی در این استان به درجه جانبازی و یا شهادت نائل شود، پیگیری پرونده ایشان در ستاد استانی انجام خواهد شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان از تشکیل شوراهای حاکمیتی در 124 دستگاه استان خبر داد و افزود: همچنین 32 جلسه در زمینه فهم صحیح از امر به معروف و نهی از منکر نیز توسط این ستاد در سال گذشته برگزار شد و مدیران تمامی دستگاه‌های اجرایی استان موظف شدند پنج معروف و پنج منکر مربوط به دستگاه خود را احصا کرده و به ستاد استان اعلام کنند تا موارد در دستور کار قرار گرفته و پیگیری شود.

صابریون از تشکیل هشت کارگروه در سطح دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد و گفت: در سال جاری نیز به دنبال تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان هستیم تا بتوانیم از نظرات و تجربیات افراد متخصص در راستای کار خود بهره‌مند باشیم؛ هم‌اکنون 15 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و اساتید شاخص حوزه علمیه با این ستاد همکاری دارند که با حضور این عزیزان در سال گذشته 35 دوره آموزشی 6 ساعته را در سطح دستگاه‌های اجرایی استان با موضوعات بیان احکام مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، روش‌های مهارتی و مباحث حقوقی برگزار کردیم.

وی از تدوین دستورالعمل نحوه فعالیت اصناف در ماه مبارک رمضان توسط ستاد استان خبر و ادامه داد: تاکنون 15 نفر از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نیز در ستاد حضور پیدا کرده و گزارشی از فعالیت‌های خود را ارائه داده‌اند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان از راه‌اندازی ستاد در تمامی شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: کلیه ستاد‌های شهرستانی نیز دارای دبیر مستقل بوده و از ظرفیت فرماندهان نواحی مقاومت بسیج به‌عنوان قائم‌مقام در ستاد‌های شهرستانی استفاده شده است.

صابریون از شناسایی کنشگران و ایده‌پردازان فرهنگی و اجتماعی توسط این ستاد خبر داد و ابراز کرد: در سال گذشته با مشارکت اداره کل آموزش‌وپرورش استان همدان کرسی‌های آزاداندیشی در سطح مدارس متوسطه برگزار شد و توانستیم 14 برنامه عملیاتی و قابل اجرا در سطح استان را نیز تدوین کنیم.

در پایان این مراسم ضمن رونمایی از نرم‌افزار جامع مطالبه‌گری «سو»، از ساختمان استیجاری این ستاد نیز در شهرستان همدان بهره‌برداری شد و هم‌زمان با این جلسه، دفاتر شهرستانی این ستاد به‌صورت ویدئوکنفرانس در کبودراهنگ، درگزین، اسدآباد و ملایر نیز آغاز به کار کردند.

شناسه خبر 85221