شناسه خبر:81055
1403/1/19 15:39:20

عملیات بازسازی شهر مرزی نفت شهر در قصرشیرین در غرب کرمانشاه که در جریان جنگ تحمیلی به طور کامل تخریب شده بود با پیگیری‌های مسوولان نتیجه داد و اکنون با گذشت ۴۴ سال از جنگ و باز شدن قفل سکونت در این منطقه، ۳۹ قطعه زمین در روستای منصور آباد نفت شهر از توابع بخش سومار به افراد دارای کد بازسازی واگذار شد.

تخریب شده بود با پیگیری‌های مسوولان نتیجه داد و اکنون با گذشت ۴۴ سال از جنگ و باز شدن قفل سکونت در این منطقه، ۳۹ قطعه زمین در روستای منصور آباد نفت شهر از توابع بخش سومار به افراد دارای کد بازسازی واگذار شد.

آلوده بودن بخشی از زمین های منطقه مرزی نفت شهر پس از جنگ تحمیلی به مین و مواد منفجره دلیل عدم سکونت ساکنان و اهالی نفت شهر بود که عملیات بازسازی این شهر با نام امام جواد (ع) شهریور ماه سال ۹۳ با حضور مسوولان استانی و جمعی از اهالی چشم انتظار بازگشت به سرزمین مادری آغاز شد و پس از آن بازهم تا زمان دولت سیزدهم راکد ماند.

با تلاش های دولت سیزدهم اکنون ۱۷۰ قطعه زمین برای واگذاری به افرادی که دارای کد بازسازی هستند جهت سکونت در نفت شهر مشخص شده است که البته طبق آمارهای موجود ۳۲۰ نفر دارای کد بازسازی هستند که تا کنون تنها ۳۹ نفر از متقاضیان جهت دریافت زمین مراجعه کرده اند.

فرماندار قصرشیرین روز یکشنبه در جلسه واگذاری اراضی نفت شهر به متقاضیان با تسلیت شهادت تعدادی از هم وطنان در راسک و جاسک و مستشاران در سوریه از قرعه کشی و مشخص شدن ۳۹ قطعه زمین به افرادی که دارای کد بازسازی هستند جهت ساخت برابر ضوابط و مقررات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد.

«محمد نجفی» افزود: این افراد پس از گذشت ۴۴ سال از جنگ تحمیلی می توانند با دریافت زمین جهت بازسازی واحدهای مسکونی خود در روستای منصور آباد نفت شهر از توابع دهستان سومار بخش سومار اقدام کنند که این مرهون تلاش ها و زحمات افراد زیادی است که در گذشته تاکنون متحمل شده اند تا به این مرحله برسد و در این راه پیگیری های زیادی انجام شده است.

وی اظهار کرد: در مجموع ۳۲۰ متقاضی دارای کد بازسازی هستند که ۱۷۰ قطعه زمین برای واگذاری به افراد دارای کد مشخص و جانمایی شده که با قرعه کشی به افراد متقاضی که کد خود را ارائه و برای ساخت واحد مسکونی در روستا اقدام کنند واگذار می شود که البته باید طبق شرایط و تعهداتی که به بنیاد مسکن می دهند، عمل کنند.

وی با بیان اینکه در واگذاری اراضی اولویت به افرادی است که دارای کد بازسازی هستند، ادامه داد: اکنون این ۳۹ نفر می توانند برای تهیه نقشه و صدور پروانه و دیگر اقدام های لازم و دریافت تسهیلات برای بازسازی واحدهای خود اقدام کنند.

جمعیت نفت شهر قبل از جنگ تحمیلی به هفت هزار تن می رسید و زبان مردم این شهر کرُدی است که از طوایف و تیره های کلهر ایوانی، کله پا، زوله، سنجابی، کرندی و باوند پور تشکیل شده اند.

نفت شهر دارای پالایشگاه نفت بود که به نام شرکت نفت ایران و انگلیس براساس قرارداد دارسی شکل گرفت و بعد از اینکه نفت ملی اعلام شد، شرکت مذکور به نام شرکت ملی نفت ایران نامگذاری شد.

در ۳۱ شهریور سال ۵۹ مزدوران بعثی با هجوم ناجوانمردانه خود نفت شهر را به تصرف در آوردند که با همت و از جان گذشتگی هموطنان باز پس گرفته شد اما متاسفانه جز تل خاکی از آن همه هیاهو و شور حال چیزی باقی نمانده بود و حاصل دسترنج چندین ساله مردم این دیار به یغما رفت و مردم آن منطقه به دیگر نقاط استان کرمانشاه مهاجرت کردند.

اکنون تنها شماری از نیروهای نظامی و کارکنان شرکت نفت در نفت شهر سکونت دارند و پس از پایان جنگ تحمیلی به دلیل شرایط موجود و حضور نیروهای نظامی و وجود میادین مین، بازگشت مردم به این شهر میسر نشد و کاری نیز برای بازسازی آن صورت نگرفت تا این که طرح بازسازی نفت شهر در دستور کار قرار گرفت و اکنون در این دولت با جدیت در حال حصول نتیجه است.

این شهر مرزی که قبل از جنگ تحمیلی به جرات می توان گفت مدرن ترین شهر غرب کشور بود پس از سال ها، با عملیات اجرایی بازسازی، جانی تازه یافت تا بار دیگر احیا شود و این گونه امید را در دل نفت شهری ها زنده کرد که پس از سال ها بازهم شاهد حضور در این منطقه آبا و اجدادی خود خواهند بود.

شناسه خبر 81055