شناسه خبر:69352
1402/3/1 09:08:56
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت خبرداد:

افزایش 14 درصدی بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا در کشور

سپهرغرب، گروه سلامت: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روند ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب و غذا در پنج سال اخیر، 14 درصد افزایش یافته است.

شهنام عرشی افزود: سه هزار و 958 نفر به بیماری‌های منتقله از آب و غذا در کشور سال گذشته مبتلا شدند و طغیان این بیماری‌ها به‌دلیل پدیده جهانی شدن، افزایش مسافرت‌ها، توسعه‌ گردشگری و همچنین افزایش مصرف غذا در خارج از منزل، جابه جایی‌های جمعیتی و گسترش تجارت مواد غذایی در دنیا به‌‌عنوان یک مشکل بهداشتی جهانی مطرح شده است.
وی تصریح کرد: حدود 60 درصد از موارد ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب و غذا مربوط به 6 ماهه نخست سال و حدود 40 درصد موارد مربوط به 6 ماهه دوم سال بوده است.
این مسئول اظهار کرد: در نظام مراقبت بیماری‌های واگیر در کشور ما طغیان بیماری‌های منتقله از آب و غذا در گروه بیماری‌های مشمول گزارش‌دهی تلفنی و فوری است و چنانچه دو نفر یا بیشتر که از یک غذا یا آشامیدنی مشترک استفاده کرده‌اند بیمار شده و علائم بالینی مشترکی داشته باشند، به‌عنوان طغیان بیماری منتقله ازآب و غذا بوده و باید به سیستم سلامت گزارش تلفنی اعلام شود.
عرشی ادامه داد: چنانچه افزایش موارد بیماری‌های با علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ، تهوع، دل درد و سایر علایم همراه مشاهده شود نیز مراتب باید به‌صورت فوری گزارش شود و بر اساس دستورالعمل کشوری و در قالب ارزیابی‌های انسانی (کلینیکی وپاراکلینیکی)، ارزیابی‌های محیطی و نیز بررسی مواد غذایی انجام خواهد شد.
وی، شستن دست‌ها، استفاده از آب سالم و بهداشتی، سالم‌سازی صحیح سبزیجات ازجمله پاکسازی گل و لای، انگل‌زدایی، گندزدائی و شستشو با آب سالم، مصرف غذاهای پخته‌شده در اسرع وقت، نگهداری غذای پخته‌شده در ظرف در بسته در یخچال و دور نگه داشتن ظروف و مواد غذایی از دسترس حشرات، برای پیشگیری از بیماری‌های متقله از آب و غذا ضروری دانست.

شناسه خبر 69352