«مُرجفون» چگونه راه نفوذ دشمن را باز میکنند؟
منافقانی که یا خود در بخشهایی از نظام اسلامی نفوذ کرده یا از در میدان کنشگری تن به پروگاندای رسانهای میدهند و وطنفروش میشوند.
مُرجِفون چه کسانی هستند؟ بیشک مراد از این سؤال، فهم معنای لغوی مرجفون نیست، چراکه با جستوجویی ساده در قرآن کریم و تفسیرهای معتبر، میتوان به معنا و شأن نزول این لغت پی برد. مسألهای که سبب شده تا این سؤال طرح شود، کارکرد اجتماعی مُرجِفون است. به راستی افرادی که در آیه 60 سوره مبارکه احزاب، همردیف با منافقان نام برده شدهاند و خداوند نابودی آنها را سنت الهی خوانده است، دست به چه اقدامهایی میزنند که اینچنین مغضوب پروردگار میشوند؟!
نیک میدانیم «سنت الهی» قاعدهای همیشگی است که از سوی خداوند در همه زمانها و مکانها اجرا میشود. گاه این سنت برای نصرت مظلوم است و گاه برای نابودی ظالم. بر این اساس، سنت الهی در مواجهه با مُرجِفون زمانی فهمیده خواهد شد که کارکرد اجتماعی آنان در بستر تاریخ مورد توجه قرار گیرد.
بنابر آنچه در آیه 39 سوره حجر آمده، شیطان قسم جلاله خورده است تا حق و باطل را تحریف کند و انسان را از مسیر سعادت خود دور و او را اغوا کند. اغوا نیز برای فرد و جامعه به یک شکل نخواهد بود. چنانچه اگر فردی در مسیر تهذیب نفس باشد، شیطان، اغوایی متناسب با او را دستور کار خودش قرار میدهد، در حالی که اگر جامعهای به سوی الهی شدن و غالب شدن بر مستکبران رهنمون شود، شیطان به شکل دیگری انحراف آن را تدارک میبیند؛ چرا که استکبار، ابزار عینیت بخشی اراده شیطان در جامعه است.
اهمیت الهی شدن جامعه و عزت مسلمانان در برابر ظالمان به قدری است که قاعده نفی سبیل بر اساس آیه 141 سوره نساء، بر تمامی نظریههای فقهی و اجتماعی سایه افکنده و همواره در پی خودکفایی مسلمانان و اقتدار آنها بوده است. اقتداری که اگر به قله خود برسد، هیچ اغوای شیطانی علیه جامعه اسلامی کارساز نخواهد بود و به تعبیر بهتر، زمان نابودی استکبار جهانی فرا میرسد.
حال شاید بتوان گفت، خوانش پویا در بستر تاریخ اسلام بهترین شواهد را نسبت به کارکرد اجتماعی مُرجِفون در اختیارمان قرار میدهد.
تاریخ، مرجفون را افرادی نشان داده است که به هنگام اقتدار و نزدیک شدن پیروزی مسلمین، میان ایشان رخنه کرده و با ایجاد شایعه مبنی بر قدرت مستکبرین و یا ضعف مسلمین، آنان را از رویارویی و جدال با جبهه باطل بر حذر داشته است. این شایعهسازی تا آنجا مؤثر است که میتواند در برهههای حساسی از تاریخ، پیروزی صد درصدی را به شکستی صد درصدی تبدیل کند. نمونه آشکار ارجاف را میتوان در اُحد و یا صفین دید. اینجاست که جنگ بر سر مرگ و زندگی یا عزت و ذلت معنا پیدا میکند. جنگ و مبارزهای که میتواند مسلمین را به قله برساند و یا مستکبرین را بار دیگر مسلط کند!
مرجفون از سوی دیگر، مسیر را برای نفوذِ منافقان در صحنه نبرد باز میکنند. منافقانی که یا خود در بخشهایی از نظام اسلامی نفوذ کرده یا از در میدان کنشگری تن به پروگاندای رسانهای میدهند و وطنفروش میشوند.
رهبر انقلاب در تفسیر سوره منافقون _ از ص24 تا 26_ ضمن بیان نقشه منافقان در حکومت اسلامی، آنها را همچون افرادی در تاریکی میخوانند که با تبیین و روشنگری، داخل روشنایی شده و رسوا میشوند. با این بیان، میتوان دریافت که مُرجِفون با شایعهسازی در صدد غبارآلود ساختن فضای جامعه هستند تا ضمن ایجاد ترس و ناامیدی در دل مسلمین، قدرت منافقان را افزایش دهند و اسباب شکست مظلومان و مستضعفان را فراهم سازند.
این مسأله سبب میشود تا صحنه نبرد علیه مسلمانان تغییر یابد و پیروزی به شکست مبدل شود. بر همین اساس باید اذعان داشت اگر امروز رهبر انقلاب در سخنرانیها و رهنمودهای خود، به گونهای مستمر سخن از جهاد تبیین بر زبان میآورند، از سر رسواسازی منافقان و خنثیسازی کارکرد اجتماعی مُرجِفون در جامعه جهانی علیه جبهه حق و مقاومت است. جبههای که بر اساس وعده الهی نصرتش نزدیک بوده و به گفته رهبر معظم انقلاب به فتح قله نزدیک شدهایم.
مُرجِفون چه کسانی هستند؟ بیشک مراد از این سؤال، فهم معنای لغوی مرجفون نیست، چراکه با جستوجویی ساده در قرآن کریم و تفسیرهای معتبر، میتوان به معنا و شأن نزول این لغت پی برد. مسألهای که سبب شده تا این سؤال طرح شود، کارکرد اجتماعی مُرجِفون است. به راستی افرادی که در آیه 60 سوره مبارکه احزاب، همردیف با منافقان نام برده شدهاند و خداوند نابودی آنها را سنت الهی خوانده است، دست به چه اقدامهایی میزنند که اینچنین مغضوب پروردگار میشوند؟!
نیک میدانیم «سنت الهی» قاعدهای همیشگی است که از سوی خداوند در همه زمانها و مکانها اجرا میشود. گاه این سنت برای نصرت مظلوم است و گاه برای نابودی ظالم. بر این اساس، سنت الهی در مواجهه با مُرجِفون زمانی فهمیده خواهد شد که کارکرد اجتماعی آنان در بستر تاریخ مورد توجه قرار گیرد.
بنابر آنچه در آیه 39 سوره حجر آمده، شیطان قسم جلاله خورده است تا حق و باطل را تحریف کند و انسان را از مسیر سعادت خود دور و او را اغوا کند. اغوا نیز برای فرد و جامعه به یک شکل نخواهد بود. چنانچه اگر فردی در مسیر تهذیب نفس باشد، شیطان، اغوایی متناسب با او را دستور کار خودش قرار میدهد، در حالی که اگر جامعهای به سوی الهی شدن و غالب شدن بر مستکبران رهنمون شود، شیطان به شکل دیگری انحراف آن را تدارک میبیند؛ چرا که استکبار، ابزار عینیت بخشی اراده شیطان در جامعه است.
اهمیت الهی شدن جامعه و عزت مسلمانان در برابر ظالمان به قدری است که قاعده نفی سبیل بر اساس آیه 141 سوره نساء، بر تمامی نظریههای فقهی و اجتماعی سایه افکنده و همواره در پی خودکفایی مسلمانان و اقتدار آنها بوده است. اقتداری که اگر به قله خود برسد، هیچ اغوای شیطانی علیه جامعه اسلامی کارساز نخواهد بود و به تعبیر بهتر، زمان نابودی استکبار جهانی فرا میرسد.
حال شاید بتوان گفت، خوانش پویا در بستر تاریخ اسلام بهترین شواهد را نسبت به کارکرد اجتماعی مُرجِفون در اختیارمان قرار میدهد.
تاریخ، مرجفون را افرادی نشان داده است که به هنگام اقتدار و نزدیک شدن پیروزی مسلمین، میان ایشان رخنه کرده و با ایجاد شایعه مبنی بر قدرت مستکبرین و یا ضعف مسلمین، آنان را از رویارویی و جدال با جبهه باطل بر حذر داشته است. این شایعهسازی تا آنجا مؤثر است که میتواند در برهههای حساسی از تاریخ، پیروزی صد درصدی را به شکستی صد درصدی تبدیل کند. نمونه آشکار ارجاف را میتوان در اُحد و یا صفین دید. اینجاست که جنگ بر سر مرگ و زندگی یا عزت و ذلت معنا پیدا میکند. جنگ و مبارزهای که میتواند مسلمین را به قله برساند و یا مستکبرین را بار دیگر مسلط کند!
مرجفون از سوی دیگر، مسیر را برای نفوذِ منافقان در صحنه نبرد باز میکنند. منافقانی که یا خود در بخشهایی از نظام اسلامی نفوذ کرده یا از در میدان کنشگری تن به پروگاندای رسانهای میدهند و وطنفروش میشوند.
رهبر انقلاب در تفسیر سوره منافقون _ از ص24 تا 26_ ضمن بیان نقشه منافقان در حکومت اسلامی، آنها را همچون افرادی در تاریکی میخوانند که با تبیین و روشنگری، داخل روشنایی شده و رسوا میشوند. با این بیان، میتوان دریافت که مُرجِفون با شایعهسازی در صدد غبارآلود ساختن فضای جامعه هستند تا ضمن ایجاد ترس و ناامیدی در دل مسلمین، قدرت منافقان را افزایش دهند و اسباب شکست مظلومان و مستضعفان را فراهم سازند.
این مسأله سبب میشود تا صحنه نبرد علیه مسلمانان تغییر یابد و پیروزی به شکست مبدل شود. بر همین اساس باید اذعان داشت اگر امروز رهبر انقلاب در سخنرانیها و رهنمودهای خود، به گونهای مستمر سخن از جهاد تبیین بر زبان میآورند، از سر رسواسازی منافقان و خنثیسازی کارکرد اجتماعی مُرجِفون در جامعه جهانی علیه جبهه حق و مقاومت است. جبههای که بر اساس وعده الهی نصرتش نزدیک بوده و به گفته رهبر معظم انقلاب به فتح قله نزدیک شدهایم.
ارسال
نظر
*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد
نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین
(فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر
شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای
نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.