تهیه کننده انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» گفت: «از همان روز نخست تلاش مان بر این بود تا فضا به سمت تولید یک اثر سینمایی بینالمللی برود.
»
انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری از پنجم مهر ماه اکران عمومی میشود. این اثر ابتدا در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و دیپلم افتخار بهترین انیمیشن را نیز از آن خود کرد. این فیلم همچنین پس از نخستین اکران بینالمللی خود در کشور قزاقستان، در آذربایجان روی پرده سینما میرود. «ببعی قهرمان» محصول سازمان هنری رسانهای اوج است که با مشارکت مؤسسه «قاب رؤیا» و همکاری شرکت رایمون مدیا تولید شده است.
محمدمهدی مشکوری با بیان این که کاراکتر ببعی جزو شخصیتهای محبوب کودکان است، گفت: «از سال 1396 تا سال 1399 که سریال ببعی به روی آنتن تلویزیون رفت جزو پر مخاطب ترین کارهای شبکه کودک به حساب میآمد و تنها شخصیت محبوب ایرانی از میان 10 کاراکتر برتر بود که توانست رتبه هشتم را به دست آورد. این در حالیست که همیشه این 10 مورد مربوط به شخصیتهای خارجی میشد. در همین زمان بود که این ایده به ذهنمان رسید میتوانیم با کمک این شخصیت یک اثر سینمایی بسازیم.»
او ادامه داد: «به طور معمول ساخت یک فیلم انیمیشنی سینمایی 3 سال طول میکشد از این رو تصمیم گرفتیم به گروه سنی طرفدار شخصیت ببعی توجه ویژه داشته باشیم و چون سن آنها در طی این 3 سال از خردسال به کودک تغییر پیدا میکرد به این نتیجه رسیدیم بهتر است گروه سنی فیلم سینمایی را هم بالاتر ببریم و در گروه سنی کودک قرار دهیم تا همچنان بتوانیم مخاطبان وفادار ببعی را با خود همراه سازیم. لذا ساخت انیمیشن سینمایی برای گروه سنی کودک و با تکنیک سهبعدی (3D) از همان ابتدا شکل گرفت. از این رو به دنبال اتفاقات جدیدتر با پیچیدگیهای بیشتری که مربوط به گروه سنی خردسال میشد رفتیم و ایدهها به این صورت پخته تر شد.»
مشکوری با اشاره به این که ساخت فیلم سینمایی بر اساس آثار تلویزیونی اندک است، افزود: «مدرسه موشها و کلاه قرمزی جزو استثنائات هستند که با استقبال خوبی از سوی مخاطب رو به رو شدند. اما از آن دوران سالهای زیادی میگذرد و تمام آثار سینمایی که تولید شده است،مستقل هستند. با توجه به تجربههای پیشین، پیش بینی ما بر این اساس است که از «ببعی قهرمان» نیز استقبال شود. چون معمولا کودکان مشتاق و پیگیر شخصیتهای محبوب و مورد علاقه شان هستند.»
این تهیه کننده در پاسخ به این که پیام انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» برای بچهها چیست، گفت: «در این اثر بچهها پی میبرند اگر برای رسیدن به هدف تلاش کنند به آن خواهند رسید. تلاش و امیدآفرینی در فیلم حرف اول را میزند و به ترویج کتاب و کتابخوانی نیز توجه شده است. در «ببعی قهرمان» کار گروهی و احترام به والدین بسیار وجود دارد و نقش پدر و مادر در آن بسیار پررنگ است و نشان میدهد پدر و مادر چقدر میتوانند در رشد و موفقیت کودک موثر باشند. از این رو به والدین توصیه میکنیم این فیلم سینمایی را ببینند و فرزندان شان را همراهی کنند.»
مشکوری با بیان این که انیمیشن میتواند بازگشت سرمایه، فروش بینالمللی و ارزآوری داشته باشد، گفت: «از همان روز نخست که ایده ساخت فیلم سینمایی «ببعی قهرمان» شکل گرفت تلاش مان بر این بود تا فضا به سمت تولید یک اثر سینمایی بینالمللی برود. چون به طور معمول موضوعاتی که مربوط به گروه سنی خردسال و کودک میشود در میان تمامی کشورها، ادیان و فرهنگها مشترکاند. لذا تصورمان بر این بود که میتوانیم اثری تولید کنیم که درگیر خرده فرهنگها نباشد و یک تولید سینمایی بینالمللی داشته باشیم. کمااینکه سریال دو بعدی ببعی هم به کشور چین فروخته شده بود.»
او درباره این که چرا نمادهای شاخص ایران در فیلم مورد استفاده قرار نگرفته است، اظهار داشت: « تلاش برای رسیدن به آرزو، سعی در انجام کارهای گروهی، اهمیت کتابخوانی و خانواده محور بودن از جمله موضوعات فرهنگی است که در این فیلم سینمایی مورد توجه قرار گرفته است و در فرهنگ ایرانی نیز حائز اهمیت هستند. از این رو شاید در انیمیشن «ببعی قهرمان» نمادهای تصویری دیده نشود؛ اما میتوان در لایههای زیرین آن به این باور رسید که به فرهنگهای ایرانی توجه شده است. به همین منظور جای خرسندی دارد که در حال حاضر علاوه بر اکران قرقیزستان رایزنیهایی به منظور اکران در کشورهای دیگر نیز صورت گرفته شده که اتفاق مبارکی است.»
مشکوری همچنین عنوان کرد: «همین که کاری از کشور ایران در کشورهای منطقه برای اکران مورد پذیرش قرار گرفته شده نشان دهنده آن است که استاندارد تصویری در آن رعایت شده، کیفیت و رزولوشن سینمایی را داراست و کشش داستانی هم دارد. رعایت تمامی این پارامترها نشان میدهد انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» ظرفیت اکران بینالمللی را دارد. اتفاقی که نتیجه اش در ادامه ارزآوری خواهد بود.»
او با اشاره به حضور «ببعی قهرمان» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر و دریافت دیپلم افتخار گفت: «چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر یک تفاوت اساسی داشت و آن حضور 4 انیمیشن بود که باعث شد جشنواره در این ژانر سینمایی نیز حالت رقابت به خود گیرد. به جز ببعی 3 اثر دیگر کاراکترهای جدیدی بودند که مخاطب از قبل با آن آشنایی نداشت. با این حال از کم لطفی، سهم فیلم یک جایزه بود آن هم نه سیمرغ که یک دیپلم افتخار. هر چند در انگیزه ما خللی ایجاد نکرد. چون ما برای جشنواره فجر این کار را تولید نکرده بودیم.»
این تهیه کننده افزود: «از آنجایی که پروژههای انیمیشن بلندمدت هستند کارآفرینی آن نیز بیشتر از کارهای رئال خواهد بود؛ اما این حوزه کمتر مورد توجه قرار میگیرد. پیش تر که شاید یک اثر انیمیشنی در جشنواره بود به آن سیمرغ تعلق گرفته بود؛ اما سال قبل که رقابت وجود داشت به دادن یک دیپلم اکتفا کردند.»
مشکوری با اشاره به چالشهای ساخت انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» گفت: «به دلیل شرایط مختلف انجام پروژه ای که 3 سال زمان میبرد و 200 نیروی انسانی در آن مشغول به کار هستند کار آسانی نیست. با وجود تمام برآوردهایی که انجام گرفت و هزینهها با توجه به نرخ تورم برنامه ریزی میشد اما در همین مدت زمان 2 بار به بحران مالی خوردیم. همچنین از دست دادن نیروی انسانی متخصص معضل دیگری بود که با آن دست و پنجه نرم میکردیم. همچنین در انتهای پروژه بخش رندر و خروجی نهایی چالش زیادی داشت.»
او در پایان درباره احتمال ساخت دنباله فیلم گفت: «ادامه دار بودن تولید نسخه سینمایی ببعی بستگی به اکران عمومی و استقبال از آن دارد. به طرح و ایدههای بعدی آن فکر کرده ایم، رایزنیها هم صورت گرفته شده و اتدهای اولیه انجام شده است؛ اما برای آنکه تصمیم نهایی برای ادامه دار شدن آن بگیریم باید صبر کنیم و در انتظار میزان استقبال از آن باشیم.»
انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری از پنجم مهر ماه اکران عمومی میشود. این اثر ابتدا در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و دیپلم افتخار بهترین انیمیشن را نیز از آن خود کرد. این فیلم همچنین پس از نخستین اکران بینالمللی خود در کشور قزاقستان، در آذربایجان روی پرده سینما میرود. «ببعی قهرمان» محصول سازمان هنری رسانهای اوج است که با مشارکت مؤسسه «قاب رؤیا» و همکاری شرکت رایمون مدیا تولید شده است.
محمدمهدی مشکوری با بیان این که کاراکتر ببعی جزو شخصیتهای محبوب کودکان است، گفت: «از سال 1396 تا سال 1399 که سریال ببعی به روی آنتن تلویزیون رفت جزو پر مخاطب ترین کارهای شبکه کودک به حساب میآمد و تنها شخصیت محبوب ایرانی از میان 10 کاراکتر برتر بود که توانست رتبه هشتم را به دست آورد. این در حالیست که همیشه این 10 مورد مربوط به شخصیتهای خارجی میشد. در همین زمان بود که این ایده به ذهنمان رسید میتوانیم با کمک این شخصیت یک اثر سینمایی بسازیم.»
او ادامه داد: «به طور معمول ساخت یک فیلم انیمیشنی سینمایی 3 سال طول میکشد از این رو تصمیم گرفتیم به گروه سنی طرفدار شخصیت ببعی توجه ویژه داشته باشیم و چون سن آنها در طی این 3 سال از خردسال به کودک تغییر پیدا میکرد به این نتیجه رسیدیم بهتر است گروه سنی فیلم سینمایی را هم بالاتر ببریم و در گروه سنی کودک قرار دهیم تا همچنان بتوانیم مخاطبان وفادار ببعی را با خود همراه سازیم. لذا ساخت انیمیشن سینمایی برای گروه سنی کودک و با تکنیک سهبعدی (3D) از همان ابتدا شکل گرفت. از این رو به دنبال اتفاقات جدیدتر با پیچیدگیهای بیشتری که مربوط به گروه سنی خردسال میشد رفتیم و ایدهها به این صورت پخته تر شد.»
مشکوری با اشاره به این که ساخت فیلم سینمایی بر اساس آثار تلویزیونی اندک است، افزود: «مدرسه موشها و کلاه قرمزی جزو استثنائات هستند که با استقبال خوبی از سوی مخاطب رو به رو شدند. اما از آن دوران سالهای زیادی میگذرد و تمام آثار سینمایی که تولید شده است،مستقل هستند. با توجه به تجربههای پیشین، پیش بینی ما بر این اساس است که از «ببعی قهرمان» نیز استقبال شود. چون معمولا کودکان مشتاق و پیگیر شخصیتهای محبوب و مورد علاقه شان هستند.»
این تهیه کننده در پاسخ به این که پیام انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» برای بچهها چیست، گفت: «در این اثر بچهها پی میبرند اگر برای رسیدن به هدف تلاش کنند به آن خواهند رسید. تلاش و امیدآفرینی در فیلم حرف اول را میزند و به ترویج کتاب و کتابخوانی نیز توجه شده است. در «ببعی قهرمان» کار گروهی و احترام به والدین بسیار وجود دارد و نقش پدر و مادر در آن بسیار پررنگ است و نشان میدهد پدر و مادر چقدر میتوانند در رشد و موفقیت کودک موثر باشند. از این رو به والدین توصیه میکنیم این فیلم سینمایی را ببینند و فرزندان شان را همراهی کنند.»
مشکوری با بیان این که انیمیشن میتواند بازگشت سرمایه، فروش بینالمللی و ارزآوری داشته باشد، گفت: «از همان روز نخست که ایده ساخت فیلم سینمایی «ببعی قهرمان» شکل گرفت تلاش مان بر این بود تا فضا به سمت تولید یک اثر سینمایی بینالمللی برود. چون به طور معمول موضوعاتی که مربوط به گروه سنی خردسال و کودک میشود در میان تمامی کشورها، ادیان و فرهنگها مشترکاند. لذا تصورمان بر این بود که میتوانیم اثری تولید کنیم که درگیر خرده فرهنگها نباشد و یک تولید سینمایی بینالمللی داشته باشیم. کمااینکه سریال دو بعدی ببعی هم به کشور چین فروخته شده بود.»
او درباره این که چرا نمادهای شاخص ایران در فیلم مورد استفاده قرار نگرفته است، اظهار داشت: « تلاش برای رسیدن به آرزو، سعی در انجام کارهای گروهی، اهمیت کتابخوانی و خانواده محور بودن از جمله موضوعات فرهنگی است که در این فیلم سینمایی مورد توجه قرار گرفته است و در فرهنگ ایرانی نیز حائز اهمیت هستند. از این رو شاید در انیمیشن «ببعی قهرمان» نمادهای تصویری دیده نشود؛ اما میتوان در لایههای زیرین آن به این باور رسید که به فرهنگهای ایرانی توجه شده است. به همین منظور جای خرسندی دارد که در حال حاضر علاوه بر اکران قرقیزستان رایزنیهایی به منظور اکران در کشورهای دیگر نیز صورت گرفته شده که اتفاق مبارکی است.»
مشکوری همچنین عنوان کرد: «همین که کاری از کشور ایران در کشورهای منطقه برای اکران مورد پذیرش قرار گرفته شده نشان دهنده آن است که استاندارد تصویری در آن رعایت شده، کیفیت و رزولوشن سینمایی را داراست و کشش داستانی هم دارد. رعایت تمامی این پارامترها نشان میدهد انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» ظرفیت اکران بینالمللی را دارد. اتفاقی که نتیجه اش در ادامه ارزآوری خواهد بود.»
او با اشاره به حضور «ببعی قهرمان» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر و دریافت دیپلم افتخار گفت: «چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر یک تفاوت اساسی داشت و آن حضور 4 انیمیشن بود که باعث شد جشنواره در این ژانر سینمایی نیز حالت رقابت به خود گیرد. به جز ببعی 3 اثر دیگر کاراکترهای جدیدی بودند که مخاطب از قبل با آن آشنایی نداشت. با این حال از کم لطفی، سهم فیلم یک جایزه بود آن هم نه سیمرغ که یک دیپلم افتخار. هر چند در انگیزه ما خللی ایجاد نکرد. چون ما برای جشنواره فجر این کار را تولید نکرده بودیم.»
این تهیه کننده افزود: «از آنجایی که پروژههای انیمیشن بلندمدت هستند کارآفرینی آن نیز بیشتر از کارهای رئال خواهد بود؛ اما این حوزه کمتر مورد توجه قرار میگیرد. پیش تر که شاید یک اثر انیمیشنی در جشنواره بود به آن سیمرغ تعلق گرفته بود؛ اما سال قبل که رقابت وجود داشت به دادن یک دیپلم اکتفا کردند.»
مشکوری با اشاره به چالشهای ساخت انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» گفت: «به دلیل شرایط مختلف انجام پروژه ای که 3 سال زمان میبرد و 200 نیروی انسانی در آن مشغول به کار هستند کار آسانی نیست. با وجود تمام برآوردهایی که انجام گرفت و هزینهها با توجه به نرخ تورم برنامه ریزی میشد اما در همین مدت زمان 2 بار به بحران مالی خوردیم. همچنین از دست دادن نیروی انسانی متخصص معضل دیگری بود که با آن دست و پنجه نرم میکردیم. همچنین در انتهای پروژه بخش رندر و خروجی نهایی چالش زیادی داشت.»
او در پایان درباره احتمال ساخت دنباله فیلم گفت: «ادامه دار بودن تولید نسخه سینمایی ببعی بستگی به اکران عمومی و استقبال از آن دارد. به طرح و ایدههای بعدی آن فکر کرده ایم، رایزنیها هم صورت گرفته شده و اتدهای اولیه انجام شده است؛ اما برای آنکه تصمیم نهایی برای ادامه دار شدن آن بگیریم باید صبر کنیم و در انتظار میزان استقبال از آن باشیم.»
شناسه خبر 86804