شناسه خبر:87934
1403/8/5 15:39:00

شهرک‌نشینان صهیونیست‌ با سوء استفاده از شرایط جنگی، نه‌تنها مناطق مسلمان‌نشین، بلکه خانه‌های مسیحیان را نیز مورد هدف قرار می‌دهند.


آلیس کیسیا، زن 30 ساله‌ مسیحی که در حومه بیت‌لحم زندگی می‌کند، با یک سرباز اسرائیلی مشاجره می‌کند؛ خانه‌اش توسط شهرک‌نشینان صهیونیست به غارت رفته و از آن‌ها گرفته شده است.
آلیس به هفته‌نامه «ساندی تایمز» می‌گوید: «آن‌ها منتظر جنگ بودند. بعد فرصت را غنیمت شمردند تا وقتی کسی حواسش نیست، زمین بیشتری بدزدند». دو ماه پیش شهرک‌نشینان یهودی با حمل اسلحه‌های تهاجمی و چاقو به مزرعه یک‌هکتاری خانواده کیسیا که شامل زیتون، انجیر، زردآلو و لیمو بود، یورش بردند و اردوگاه برپا کردند. با حمایت ارتش اسرائیل، شهرک‌نشینان محوطه را محصور کرده‌ و حتی تعدادی از لوازم خانه را نیز به سرقت بردند.
به نوشته ساندی تایمز، در کرانه باختری 50 هزار مسیحی زندگی می‌کنند که خانواده کیسیا نیز جزء آن‌ها هستند.
«جاستین ولبی»، اسقف اعظم کانتربری (اسقف ارشد و رهبر اصلی کلیسای انگلستان) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دولت اسرائیل فراتر از قانون نیست و باید از این عمل خود دست بردارد؛ خانواده‌های مسیحی استوار مانند خانواده کیسیا که زمین اجدادیشان به زور از آن‌ها دزدیده شده، در دعاهای من هستند».
سازمان «صلح اکنون» (یک سازمان غیر دولتی چپ‌گرای اسرائیلی) دولت بنیامین نتانیاهو در سال گذشته همانند سه دهه گذشته زمین‌های زیادی را در کرانه باختری به‌عنوان «زمین دولتی» اعلام کرده است.
ساندی تایمز افزود: «مسئول اصلی این اتفاقات، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل است. او در یک شهرک در کرانه باختری زندگی می‌کند که طبق قوانین بین‌المللی غیر قانونی محسوب می‌شود، او صدها میلیون شِکِل برای ساخت جاده‌های شهرک‌نشینان اختصاص داده است و این مسئله برای او از اولویت بالایی برخوردار است».
طبق این گزارش باغات سرسبز «المخرو» که یک میراث جهانی یونسکو است و دیوارهای سنگی قدیمی آن به زمان عیسی مسیح بازمی‌گردند، در خط مقدم این پیشروی توسعه‌طلبانه قرار دارند.
در این منطقه اسموتریچ ساخت پنج شهرک جدید را تصویب کرده است و تلاش دارد شرایط زمین را به‌نحوی پیش ببرد تا هرگونه فرصت و احتمالی برای تشکیل کشور فلسطینی را تضعیف کند.
در این میان برای مسیحیان فلسطینی، ساخت شهرک «نهال هلِتز» به معنای قطع دسترسی آن‌ها به بیت‌لحم است، جایی که خانواده‌های مسیحی در کلیسای میلاد مسیح دعا می‌کنند.
به نوشته ساندی تایمز، ساخت شهرک‌ها، طرح «اورشلیم بزرگ‌تر» را سرعت می‌بخشد. با محاصره قدس شرقی توسط شهرک‌های جدید و اتصال آن‌ها به شهرک‌های قدیمی‌تر، جمعیت یهودی قدس حدود 250 هزار نفر افزایش می‌یابد.
«یهودیت کاتسُوِر» و «نادیِه مَتَار» دو تن از فعالان جنبش صهیونیستی «حاکمیت» به روزنامه «جیوش نیوز ساندکیت» گفتند: اورشلیم باید به سمت جنوب، شمال و شرق گسترش یابد تا با رشد جمعیت‌ اعراب جلوگیری کند».
در بخش دیگری از گزارش ساندی تایمز، این هفته‌نامه بار دیگر سراغ آلیس کیسیا رفته است. او به این هفته‌نامه گفت: «با ما مثل شهروندان درجه دو رفتار می‌شود؛ دادگاه بازی آن‌ها است. ما را با دادگاه، قاضی و وکیل، بازی می‌دهند».
مادر او نیز به ساندی تایمز گفت: «آن‌ها به برتری یهودیان اعتقاد دارند، آن‌ها فکر می‌کنند که انتخاب شده‌اند».

شناسه خبر 87934