شناسه خبر:67157
1401/12/22 09:08:02

سپهرغرب، گروه سیاسی: شبکه ایران‌ اینترنشنال که بازوی رسانه‌ای تجزیه‌طلب‌ها در اغتشاشات ماه‌های قبل بود، بعد از انتقال دفتر خود از لندن به واشنگتن، در خطر ابطال مجوز است و به‌نظر می‌رسد کارفرمای سعودی آن شبکه را رها کرده است.

همزمان با انتشار خبر توافق دو کشور ایران و عربستان اخباری نیز مبنی بر محکومیت و ابطال مجوز شبکه ایران اینترنشنال منتشر شد. دفتر مرکزی این شبکه که فعالیت خود را از سال 96 شروع کرده است و در فهرست تروریستی ایران قرار دارد در لندن مستقر بود و در سال‌‌های گذشته به‌رغم آنکه بارها تریبون خود را در اختیار گروه‌های تروریستی قرار داده بود اما هیچ‌گاه از سوی نهادهای ناظر در انگلستان مورد تذکر قرار نمی‌گرفت.
با وجود این، از اواخر بهمن‌ماه این شبکه نه‌تنها دفتر خود را از لندن به واشنگتن منتقل کرده است بلکه گفته می‌شود آفکام (نهاد ناظر بر رسانه‌ها در بریتانیا) احتمالاً مجوز این شبکه را باطل کند، اتفاقی که نشان می‌دهد تاریخ مصرف بخشی از اپوزیسیون با فروکش کردن اغتشاشات در برخی شهرهای کشور، در حال تمام شدن است.
  ایران اینترنشنال؛ شبکه وابسته به سعودی با کارویژۀ ترور!
در گزارش‌های قبلی درباره اینترنشنال با بررسی محتوای این شبکه نوشتیم که این شبکه به‌خلاف دیگر شبکه‌های اپوزیسیون که تلاش می‌کردند ظاهر خود را حفظ کنند، برای تریبون دادن به جریان‌های تروریستی و گروهکی بود. مصاحبه با اعضای سازمان مجاهدین (گروهک منافقین)، تریبون دادن پرحجم به تجزیه‌طلبان در ایام اغتشاشات و قبل از آن و پوشش زنده میتینگ سالانه منافقین در سال 99 نشان می‌دهد ایران اینترنشنال با این هدف‌گذاری به میدان آمده بود.
درباره منابع مالی این شبکه گاردین در سال 97 در گزارشی نوشته بود عربستان سعودی بودجه هنگفت 250 میلیون دلاری شبکه «ایران اینترنشنال» را تأمین می‌کند. مالک شبکه ایران اینترنشنال شرکت ولنت مدیا است که متعلق به عادل عبدالکریم تبعه سعودی است.
مسعود خدابنده عضو ارشد و جداشده از سازمان مجاهدین در مصاحبه‌ای گفته بود با تصمیم عربستان سعودی و مخصوصاً ترکی الفیصل مسئول سابق استخبارات سعودی قرار شده است شبکه اینترنشنال بازوی تبلیغاتی و زبان سازمان مجاهدین شود.
در ایام اغتشاشات چند ماه گذشته، این شبکه تریبون خود را در اختیار تمام گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریستی قرار داد، مسئله‌ای که در فایل صوتی افشاشده از مجری BBC نیز به آن اشاره شده و سرآغاز فصل جدیدی از هویت پشت‌پرده این شبکه بود.
  حملۀ اینترنشنال به BBC و شکایت رحیم‌پور
اواسط آبان‌ماه فایل صوتی از رعنا رحیم‌پور خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی فارسی منتشر شد که در آن به‌نحوی بی‌پرده از هدف تکه تکه و تجزیه شدن ایران خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که هدف پشت‌پرده آشوب‌طلبی‌ها نه دموکراسی، بلکه تجزیه است!
او مشخصاً خبر می‌دهد که در رسانه سعودی ایران اینترنشنال ابلاغ شده است که فقط با رهبران احزاب {تجزیه‌طلب} گفت‌وگو و به آنها تریبون داده شود!
ایران اینترنشنال بعد از افشای فایل صوتی اقدام به پخش گزارشی کرد و رعنا رحیم‌پور و BBC را عمال ایران دانست و برای این شبکه از لقب آیت‌الله بی‌بی‌سی استفاده کرد.
بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال دو رسانه‌ای بودند که همواره و به‌خصوص در ایام اغتشاشات اخیر، تمام‌قد به‌سود تجزیه‌طلبی و آشوب و تکه‌تکه کردن ایران پای‌کار آمدند و با زیرپاگذاشتن تمام اصول حرفه‌ای، عملاً به سازمان‌های تروریستی تبدیل شدند اما انتشار فایل صوتی از رعنا رحیم‌پور موجب شکایت خبرنگار بی‌بی‌سی از اینترنشنال شد.
  کوچ اجباری از لندن به آمریکا
شبکه تروریستی اینترنشنال که مرکز فعالیت آن در لندن بود، اواخر بهمن‌ماه در خبری اعلام کرد که پخش 24ساعته برنامه‌هایش را به واشنگتن منتقل کرده است. این شبکه علت این کار را تهدیدات امنیتی عنوان کرد اما واضح است که بعد از فروکش کردن آشوب‌ها، شبکه امنیتی پشتیبان اینترنشنال به‌دلایل روشن از جمله شکست اغتشاشات، تصمیم و رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده و حتی مسئولیت همکاری با این شبکه را نیز انکار کرده و می‌کنند.
شبکه ایران اینترنشنال وابسته به شرکت ولنت مدیا (متعلق به عربستان) بود اما حالا و در پی توافق میان ایران و عربستان برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک، این شرکت مجوز فعالیت آن را به نهاد ناظر رسانه‌ها در انگلستان (آفکام) پس داد و عملاً از خود سلب مسئولیت کرد و انتقال آن از لندن به واشنگتن برای پیدا کردن صاحب‌کار جدید است.
رعنا رحیم‌پور در توئیتی اعلام کرد "آفکام٬ نهاد نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا به من خبر داد که ایران اینترنشنال دو هفته قبل از انتقال به آمریکا و دو هفته پس از شکایت من از گزارش سراسر دروغش، خودش مجوز پخش در بریتانیا را پس داده بود، احتمالاً وکلایشان٬ مثل وکلای من٬ می‌دانستند خطر محکومیت و ابطال مجوز جدی است."
با توافق انجام‌شده میان ایران و عربستان برای برقراری روابط دیپلماتیک و همچنین رفتار غیرحرفه‌ای و فوق‌رادیکال این شبکه در ایام آشوب‌ها، به‌نظر می‌رسد کارفرمای سعودی سرمایه‌گذاری به‌روی اینترنشنال را رها کرده است و حالا مزدبگیران این شبکه باید به‌دنبال یک کارفرمای جدید باشند.

شناسه خبر 67157