شناسه خبر:87912
1403/8/5 12:05:00

یک مسئول صنفی به مناسبت روز ملی زعفران گفت: مشکلات تحریم، چالش جابه‌جایی پول، رفع تعهد ارزی و تفاوت قیمت ارز نیمایی و آزاد موانعی است که بازار جهانی زعفران را تهدید می‌کند.


روز شنبه پنجم آبان 1403 در تقویم کشور به عنوان روز ملی زعفران نامگذاری شده است. زعفران در کنار خاویار، پسته، فرش و… ایرانی در بازار جهانی شهره است. علی حسینی گازار، عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان این که طی 3 روز اخیر جشنواره زعفران در کشور در حال برگزاری است، به مهر گفت: ایران تولیدکننده عمده زعفران جهان است به طوری که 85 تا 90 درصد نیاز بازار این محصول از سوی زعفران کاران ایرانی تولید و تأمین می‌شود.
وی افزود: حدود 4 دهه قبل اسپانیا نخستین تولیدکننده بزرگ زعفران در جهان بود و ایران رتبه دوم را داشت؛ هند و یونان به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار داشتند. به تدریج با توجه به کیفیت زعفران ایران و قیمت رقابتی، بازار این محصول در اختیار ایران قرار گرفت؛ اما اسپانیا دوباره در تلاش است تا تأمین عمده بازار را در دست داشته باشد.
وی با اشاره به فعالیت سایر کشورها یادآور شد: به جز کشورهای دارای پیشینه تولید زعفران، کشورهایی مانند بلغارستان، مجارستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آذربایجان، هلند و آفریقا هم به تولید این محصول لوکس ورود کرده‌اند.
**ایران چگونه می‌تواند جایگاه خود را حذف کند؟
عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران در پاسخ به این پرسش که ایران چگونه می‌تواند سهم بازار خود را حفظ کند، گفت: دغدغه کشاورز باید رفع شود؛ ضمن این که صنایع تبدیلی باید رشد کند.
وی ادامه داد: مشکلات تحریم، چالش جا به جایی پول، رفع تعهد ارزی و تفاوت قیمت ارز نیمایی و آزاد که صادرکننده با ارز آزاد تأمین مواد اولیه می‌کند اما باید ارز حاصل از صادرات را با نرخ نیمایی تحویل دولت دهد و… موانعی است که بازار جهانی محصولات کشاورزی از جمله زعفران را تهدید می‌کند.
حسینی گازار ادامه داد: تحریم و خلأ حضور ایران در بازار سبب شده تا سایر کشورها برای تأمین نیاز این محصول گران قیمت به موضوع تولید آن ورود کنند.
عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران تاکید کرد: ایران باید 3 دهه قبل برای جلوگیری از خام فروشی برنامه ریزی و برای راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی سرمایه گذاری می‌کرد.
این مسئول صنفی با بیان این که زعفران کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد که در ایران دیده نشده است، اظهار کرد: زعفران در کنار صنایع غذایی در صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی نیز مورد استفاده است و دولت باید با ایجاد مشوق‌هایی، سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری صنایع تبدیلی کند.

شناسه خبر 87912