شناسه خبر:55996
1401/3/9 09:28:37

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته از زمستان سال گذشته، عملیات احداث و آسفالت 340 کیلومتر راه روستایی، با انجام فرآیند قانونی مناقصات و تعیین پیمانکاران در استان آغاز شد.

محمد راشد مدرس گرجی روز یکشنبه اظهار کرد: میانگین شاخص برخورداری از آسفالت راه روستایی روستاهای بالای 20 خانوار در کشور بیش از 80 درصد است که این شاخص در استان با توجه به آسفالت راه‌های روستایی در دو سال اخیر، به حدود 65 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه رسیدن به شاخص کشوری نیاز به احداث و آسفالت 900 کیلومتر از راه‌های روستایی استان دارد، گفت: با انجام اقدامات انجام شده و طبق برنامه تعریف شده دو ساله تا سال 1403 اجرای 340 کیلومتر احداث و آسفالت راه روستایی در دستور کار قرار گرفته است و تحقق این امر نیازمند تأمین و تخصیص حداقل 10 هزار میلیارد ریال اعتبار است.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کردستان یادآور شد: برای رسیدن به شاخص میانگین کشوری، نیاز به اجرای 560 کیلومتر دیگر احداث و آسفالت راه‌های روستایی است و این مهم با توجه به اینکه قسمت عمده باقی مانده پروژه‌ها در مناطق کوهستانی است، تأمین حداقل 20 هزار میلیارد ریال اعتبار است.

گرجی یادآور شد: بزرگ‌ترین مشکلی که این اداره کل در راستای شروع پروژه‌ها در سال جاری با آن مواجه است، عدم استقبال پیمانکاران از مناقصات برگزار شده به دلیل مشکلات اقتصادی است که منجر به تجدید چندین باره مناقصات شده و همین امر دلیل عدم شروع تعدادی از پروژه‌ها در برخی شهرستان‌های استان است و هم اکنون این اداره کل در حال پیگیری و تعیین تکلیف آن‌ها است.

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان 6 هزار و 100 کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و 900 کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل 325 کیلومتر بزرگراه، 888 کیلومتر اصلی و 700 کیلومتر نیز فرعی و عریض است.

شناسه خبر 55996