شناسه خبر:69549
1402/3/7 09:08:19

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: انتقال آب سد گاران به تالاب بین‌المللی زریوار در راستای اجرای برنامه‌های کارگروه برنامه مدیریت جامع تالاب و گامی مؤثر در صیانت از آن است ابراز کرد: با پیگیری‌های این اداره کل، حمایت و تأکید استاندار کردستان و اقدامات انجام‌گرفته توسط شرکت آب منطقه‌ای کردستان و حساسیت موضوع در کارگروه‌های استانی و شهرستانی برنامه مطالعات زیست بومی تالاب زریوار مبنی بر برداشت آب از زریبار تحت عناوین شرب، فضای سبز شهری و کشاورزی پایاب تالاب بصورت چاه‌های مجاز و غیرمجاز که در کاهش آب در کاسه آبی تالاب نقش بسیار تأثیرگذاری داشته است.

حمیدی با اشاره به اینکه خبر انتقال آب از سد گاران به تالاب موجب مسرت دوستداران محیط زیست و حافظان منابع طبیعی کردستان شده است، افزود: خوشبختانه پروژه انتقال آب سد گاران به میزان 200 لیتر در ثانیه با صرف هزینه‌ای بالغ بر چهار میلیارد تومان برای احداث 30 کیلومتر کانال روباز و لوله‌گذاری، با هدف آبرسانی به تالاب بین‌المللی زریبار به‌عنوان مهم‌ترین دریاچه آب شیرین ایران به اتمام رسید.

طبق اعلام شرکت آب منطقه‌ای کردستان مقرر شده سالیانه معادل 3.6 میلیون مترمکعب آب از سد مذکور به تالاب زریبار انتقال ‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: تحویل آب از سد گاران و از محل تخصیص حقابه زیست محیطی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای کردستان و در راستای پیگیری از ارگان‌ها کلیدی و بمنظور حذف تنش‌های آبی ناشی از تغییرات اقلیمی جهت احیاء تالاب انجام گرفته است.

گفتنی است؛ تالاب زریوار با مساحت بیش از دو هزار و 400 هکتار به‌عنوان پناهگاه حیات وحش جزء مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان کردستان است و به دلیل جایگاه منحصر به فرد آن، از اهمیت اکولوژیکی، گیاهی، جانوری و هیدرولوژیکی بالایی برخوردار است.

شناسه خبر 69549