شناسه خبر:69952
1402/3/18 09:48:25

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: بخش خصوصی این شهرستان برای مرمت پنج اثر تاریخی طی چند سال گذشته مشارکت 500 میلیارد ریالی داشته است.

مشارکت بخش خصوصی به عنوان یکی از راهبردهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است و در نقاط مختلف کشور پیگیری می‌شود.
این روند در شهرستان ساوه که 430 اثر تاریخی شناسایی شده و 130 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد یکی از مسایل حیاتی است که به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه، طی چند سال گذشته پنج نفر از سرمایه گذاران بخش خصوصی در راستای مرمت آثار با این اداره مشارکت داشته اند.
«رضا ایاز» روز چهارشنبه اظهار کرد: این آثار شامل امارت حاکم متعلق به دوره زندیه، امامزاده سید اسحاق متعلق به دوره صفویه و سلجوقی، خانه جوکار و خانه رضوی متعقل به دوره زندیه و آب انبار میرزا حسین عاملی متعلق به دوره صفویه است.
هم اکنون 16 امارت تاریخی در ساوه که در مالکیت بخش خصوصی است به مرمت نیاز دارد
وی با بیان اینکه سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مرمت این آثار حدود 500 میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده اند افزود: برخی از این آثار به صورت ملکی و برخی به صورت اجاره ای در اختیار این افراد قرار دارد که تمام مراحل مرمت بر اساس نظریه‌های کارشناسی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شده است.
ایاز گفت: هم اکنون 16 امارت تاریخی در ساوه که در مالکیت بخش خصوصی است به مرمت نیاز دارد و دولت برای هر کدام با توجه به وضعیت موجود آن تسهیلات ارزان قیمت بالای 10 میلیارد ریال پرداخت می‌کند.
به گزارش ایرنا، براساس سیاست‌های دولت سیزدهم مشارکت بخش خصوصی در مرمت، نگهداری و اداره ابنیه تاریخی بر اساس آیین‌نامه و استانداردهای مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از اولویت‌های این وزارتخانه است.
در این راستا دولت برای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی و میراثی که مالکیت خصوصی دارند، کمک بلاعوض، کاربری مناسب اقتصادی و تسهیلات ارزان قیمت می‌دهد؛ از طرفی مالک خصوصی حق ندارد بنا را به حال خود رها کند و اگر کسی بخواهد این کار را انجام دهد، جرم محسوب و به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.
سال گذشته وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص مرمت آثار تاریخی وقفی با سازمان اوقاف تفاهمنامه همکاری مشترک امضا کرده تا برخی از این آثار که نیاز به مرمت و بازسازی دارند به صورت مشترک بین میراث فرهنگی و اوقاف مرمت شوند که مرمت امامزاده سید اسحاق در نتیجه این تفاهم نامه است.
مجموعه عمارت حاکم ساوه که سال‌ها متروک و تخریب شده بود، با همت و تلاش مالک خصوصی بازسازی و به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده است؛ موقوفه آب انبار حاج میرزا حسین عاملی مربوط به دوره زندیه به شماره ثبت 1191 در سال 1354 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و هم اکنون با کاربری رستوران، خانه تاریخی جوکار با کاربری رستوران سنتی و خانه رضوی نیز با کاربری مجتمع گردشگری در اختیار بخش خصوصی است.
امام زاده سید اسحاق (ع) نیز به عنوان یک مکان زیارتی ساوه از دیرباز مورد توجه دوستداران اهل‌بیت(ع) بوده و یکی از زیارتگاه‌های مشهور استان مرکزی به‌شمار می‌آید؛ نسب شریف این امام‌زاده با سه واسطه به امام هفتم شیعیان امام موسی کاظم(ع) می‌رسد.

شناسه خبر 69952