شناسه خبر:69959
1402/3/18 10:19:58
اندر احوالات سقوط تلخ تیم شهرمان

«خانه از پایبست ویران است»

این روزها همه اهالی فوتبال در شوک اتفاق ناگواری هستند که بی‌شک فوتبال این شهر را سال‌ها به عقب راند و دست کم یک نسل از فوتبالیست‌های همدانی عزادار رؤیاها و آرزوهایشان شدند.

سقوط تیم فوتبال شهرداری همدان به لیگ دو! اتفاقی که دل فوتبال‌دوستان واقعی شهر را سوزاند اما بی‌شک عده‌ای همانگونه که از ابتدا با اشتباهات مکرر مدیریت ورزشی فصل، کمر به نابودی تیم بسته بودند با تصمیمات غیر منطقی مقصر اصلی این اتفاق هستند.
اما کمی فوتبالی و منطقی به موضوع نگاه کنیم. معمولاً در تیم‌های بزرگ دنیا که همیشه در ویترین فوتبال اروپا و جهان می‌درخشند، رُکنی به نام «آکادمی فوتبال باشگاه» وجود دارد که پشتوانه تیم اصلی و کارخانه بازیکن‌سازی آن به‌حساب می‌آید، نظیر «لاماسیا» آکادمی فوتبال بارسلونا که منبع اصلی تغذیه تیم بزرگسالان از نظر نیروی انسانی به‌شمار می‌رود. برنامه‌ریزی منسجم و اصولی این آکادمی‌ها و حضور مربیان متخصص در زمینه فوتبال پایه، تغذیه، روان‌شناسی و... سبب می‌شود که بازیکنانی مثل لیونل مسی در این آکادمی تربیت و به تیم بزرگسالان تزریق شود. گذشته از آن، فلسفه فوتبال باشگاه و چشم‌انداز چند سال آینده باشگاه در آکادمی شکل می‌گیرد.
چرا راه دور برویم؟ در کشور خودمان باشگاه‌های بزرگی که همواره در سطح نخست فوتبال ایران می‌درخشند و اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده‌اند همگی دارای آکادمی‌های بزرگ و قدرتمند هستند. به‌عنوان مثال باشگاه سپاهان یا باشگاه فولاد که به قدری صاحب آوازه و اعتبار شده‌اند که فوتبالیست‌های رده‌های سنی پایه به امید یافتن آینده‌ای درخشان از دورترین شهرها و استان‌ها خود را به این آکادمی‌ها می‌رسانند تا در تست‌گیری آن‌ها شرکت کنند!
بی‌شک مدیریت صحیح و انتخاب‌های آگاهانه در ارکان آکادمی باعث چنین موفقیتی شده و شاهد آن هستیم که تیم‌های مذکور همه‌ساله در بالاترین سطوح فوتبال مملکت حرف‌هایی برای گفتن دارند.
حال به شهر خودمان بازگردیم و نگاهی به آکادمی فوتبال شهرداری بیاندازیم و اینکه آیا توانسته در حد نام یک باشگاه لیگ یکی عمل کند یا خیر؟
نام آکادمی فوتبال شهرداری همدان می‌تواند در کنار «لاماسیا» پرآوازه باشد البته نه به لحاظ فنی بلکه به‌عنوان رکورددار تغییر و تحولات عجیب و غیر فنی! نخستین چیزی که در این آکادمی به چشم می‌خورد عدم ثبات در مدیریت است. با هر تغییری در هر رده از مدیریت شهری، مدیریت آکادمی فوتبال نیز دچار تغییر می‌شود و هر مدیر نیز ترکیب مربیان را به دلخواه و بنابر ملاحظات خود تغییر می‌دهد! حال شما تصور کنید شرایط بازیکن جوانی را که در طول یک سال حداقل باید با تفکرات سه مدیر و چندین مربی مختلف آموزش ببیند!
سال گذشته پس از مدت‌ها آشفتگی و نابسامانی در آکادمی شهرداری، فردی به‌عنوان مدیر آکادمی انتخاب شد که خود سال‌ها تجربه مربیگری در رده‌های پایه در تیم‌های مختلف را در کارنامه داشت و انصافاً در مدتی که زمام امور را به دست گرفته بود توانست اوضاع نابسامان این آکادمی را سروسامان دهد. این تیم با مدیریتی نسبتاً بهتر به آرامش و ثبات رسیده بود و خبری از آن اتفاقات نبود.
اما با گذشت کمتر از یک سال بازهم باشگاه و به تبع آن آکادمی دچار تغییرات شدند! تغییراتی که بی‌شباهت به کودتای ورزشی نبود! شنیده‌ها حاکی از آن است که آن دسته از مربیان که به سبب کارنامه قبلی‌شان از سوی مدیریت آکادمی کمتر به‌کار گرفته شده بودند، مدیر بی‌حاشیه آکادمی و بعضی از مربیان آکادمی را عزل کردند و با حکم مدیر جدید دوباره مناصب سرمربیگری را پس گرفتند!
همان مربیانی که در دوره‌های قبلی، کارنامه کاریشان در زمینه‌های غیر ورزشی سرشار از نکات منفی بود!
این‌ها نمونه‌هایی از اتفاقاتی است که ظاهراً در باشگاه شهرداری می‌گذرد و به‌نظر برای مدیران بالادستی و نهادهای نظارتی امری عادی‌ است یا حداقل از این زاویه دید چشم‌پوشی شده است.
بله این روزها که همه دنبال مقصر سقوط می‌گردند و احتمالاً فقط کادر فنی تیم بزرگسالان مورد هجمه قرار خواهد گرفت، که البته کم مقصر این اتفاق نیستند ولی مدیران مسئولی هم هستند که باید پاسخگوی آنچه در آکادمی اتفاق افتاده باشند و آسیب‌شناسی جدی در این مورد با حضور نهادهای نظارتی صورت گیرد، زیرا تا زمانی که فساد در فوتبال ریشه‌کن نشود نمی‌توان امید به موفقیت داشت چراکه «خانه از پایبست ویران است» و در این میان نونهالان، نوجوانان و جوانان این شهر هستند که رؤیاهایشان یکی یکی بر باد خواهد رفت.
البته از این اتفاقات که بگذریم حیفمان می‌آید که از حمایت و زحمات شهردار محترم و معاون فرهنگی ایشان تقدیر نشود و از برخی از شورای شهرنشینانی که با گلایه‌ها و سنگ‌اندازی‌های اول فصل باعث از بین رفتن انگیزه بین بازیکنان شدند سخن به میان نیاوریم.
در هر صورت رؤیای جوانان و نوجوانان این شهر که بعد از مدت‌ها حتی لیاقتشان بیشتر از داشتن یک تیم دسته یکی بود، از بین رفت، امید آن است که روزی با حمایت صحیح مسئولان امر تیمی در خور شخصیت این شهر در رده‌های بالای فوتبال از همین جوانان بومی شکل گیرد.

شناسه خبر 69959