شناسه خبر:70943
1402/4/12 09:44:49

سپهرغرب، گروه ورزشی: ورزش مینی‌بسکتبال این‌روزها با استقبال پُرشور رده‌های سنی پایه در سطح استان همدان دنبال می‌شود و تابستانی همراه با هیجان و نشاط را بین استعدادهای نوآموز سپری می‌کند.

قوانین مینی‌بسکتبال همانند قوانین بسکتبال است؛ با این تفاوت که‌ اندازه‌های لوازم ورزشی بسکتبال مناسب کودکان طراحی شده است و سعی می‌شود تا حد امکان از سخت‌گیری و زیاده‌روی در اجرای قوانین بازی بسکتبال جلوگیری شود تا کودکان بیشتر به ورزش بسکتبال علاقه‌مند شوند.
این ورزش طی سال‌های اخیر در بین خانواده‌های همدانی از محبوبیت خاص برخوردار شده، به‌طوری که بیش از چند هزار بسکتبالیست به‌صورت دائمی در فصول مختلف سال به انجام تمرین و مسابقه می‌پردازند.
   مینی‌بسکتبال، مختص آسمان‌خراش‌های کوچک
ورزش مینی‌بسکتبال برای رده‌های سنی پایه طرح‌ریزی شده و کودک، نونهال و نوجوان در این ورزش فعالیت می‌کنند.
در رشته مینی‌بسکتبال هر تیم شامل 12 بازیکن، یک مربی و یک سرپرست خواهد بود و اندازه زمین 26 در 14 متر است.
خطوط زمین مینی‌‌بسکتبال با آنچه در زمین بسکتبال ترسیم می‌شود، مشابه است؛ با این تفاوت که در مینی‌بسکتبال خط پرتاب سه امتیازی وجود ندارد.
تخته ‌ها به‌طور قائم در انتهای زمین قرار داده شده و با خطوط اصلی موازی و اندازه تخته 90 × 120 سانتی متر است و ارتفاع حلقه تا زمین 260 سانتی‌متر با قطر 45 سانتی‌متر جانمایی شده و توپ نیز با محیط 73 سانتی‌متر و وزن 475 گرم برای مینی‌بسکتبال استفاده می‌شود.
همچنین زمان بازی چهار کوارتر 10 دقیقه‌ای است که زمان استراحت بین کوارترهای اول و دوم، سوم و چهارم دو دقیقه و زمان استراحت بین دو نیمه بازی، 10 دقیقه است.
   همدان پیشتاز در جشنواره‌های مینی‌بسکتبال
همدان در فعالیت ورزش مینی‌فوتبال یکی از استان‌های پیشتاز در کشور است و در طول سال بارها شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلف در این رشته ورزشی بوده‌ایم.
هم‌زمان با روزهای آغازین فصل تابستان نیز جشنواره مینی‌بسکتبال پسران استان با حضور تیم‌هایی از شهرستان‌های اسدآباد، تویسرکان، فامنین و دو تیم از شهرستان همدان و ملایر به میزبانی سالن تختی شهر همدان برگزار شد.
در این جشنواره تیم‌ها به برگزاری مسابقه پرداختند و سکوهای سالن تختی همدان نیز مملو از حضور پُرشور والدین و تشویق‌های بی‌امان فرزندانشان بود.
مسئول کمیته مینی‌بسکتبال هیئت بسکتبال استان همدان با بیان اینکه پسران مینی‌بسکتبال در قالب یک جشنواره بازی کردند، اظهار کرد: در این جشنواره نفرات برتر و مستعد شناسایی شدند.
مرتضی بشیری با اشاره به اینکه در جشنواره‌ها فرم برگزاری مسابقات اجرا نمی‌شود، افزود: هدف از برگزاری جشنواره مینی‌بسکتبال دوری بازیکنان از استرس و شکوفایی آن‌ها در بخش‌های انفرادی و تیمی است.
   مینی‌بسکتبال نیازمند حامی
وی اضافه کرد: از بیستم تیرماه جاری به بعد قرار است مسابقات کشوری مینی‌بسکتبال برگزار شود که از استان همدان دو تیم در جشنواره کشوری شرکت خواهد کرد.
مسئول کمیته مینی‌بسکتبال استان خاطرنشان کرد: در مینی‌بسکتبال با توجه به اینکه نتیجه و مقامی وجود ندارد و برای رده‌های پایه است، کمتر سرمایه‌گذاری مالی صورت می‌گیرد و با همکاری هیئت استان به دنبال یک حامی مالی هستیم.
وی اضافه کرد: با کمک حامی مالی می‌توانیم جشنواره مینی‌بسکتبال با جمعیتی به‌مراتب چند برابر را برگزار کنیم.
بشیری ادامه داد: مینی‌بسکتبال با جذابیت‌هایی که دارد، هیجان و انگیزه بالایی با توجه به حضور خانواده‌ها در مراسم دریبلینگ و بال هندینگ به جشنواره‌ها و استعدادها تزریق می‌کند و ظرفیت توجهات بیشتر را دارد.
وی با بیان اینکه مینی‌بسکتبال نیاز به حمایت‌های سخت‌افزاری همچون توپ و لباس مخصوص دارد، افزود: مینی‌بسکتبال در شرایط فعلی نیاز به پیشرفت دارد و باید روی رده‌های پایه استان برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا تیم‌های جوان و بزرگ‌سال قدرتمندتری در بسکتبال داشته باشیم.
بشیری با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما برای رشد فنی بسکتبال استان همدان است، گفت: توجه به مینی‌بسکتبال و رده پایه آینده درخشان را برای استان رقم خواهد زد.

شناسه خبر 70943