شناسه خبر:87038
1403/7/12 17:06:00

پاییز فصلی است که با شنیدن نام آن آنچه در ذهن تداعی می‌شود، رقص برگ‌های هزار رنگ با نوایی آرامش‌بخش است؛ جنگل شاید برای بیشتر مردم آن جایی باشد که آرامش را پس از روزهای طولانی پیدا می‌کنند.


پاییز فصلی است که با شنیدن نام آن آنچه در ذهن تداعی می‌شود، رقص برگ‌های هزار رنگ با نوایی آرامش‌بخش است.
مگر می‌شود پاییز بیایید و شاهد این حجم از زیبایی نبود؛ رفتن به‌سمت دیدنی‌ترین جنگل‌های پاییزی ایران راهی است به‌سوی مقصدهای خاطره‌انگیز برای خلق پاییزی دل‌نشین که همیشه در ذهنتان بماند.
در جنگل‌های پاییزی ایران این فرصت را خواهید داشت تا طبیعتی که در آن عشق موج می‌زند را ببینید.
جنگل راش ساری:
جنگل راش یکی از جنگل‌های هیرکانی بسیار دیدنی استان مازندران است که در بخش دودانگه شهرستان ساری، دامنه توابع سوادکوه و در فاصله 10 کیلومتری روستای سنگده قرار گرفته است، به همین خاطر خیلی‌ها این جنگل را به اسم جنگل راش سنگده می‌شناسند.
به‌طورکلی آب‌وهوای جنگل راش خنک است، چراکه این جنگل در ارتفاعات سوادکوه قرار گرفته و آب‌وهوای نسبتاً کوهستانی دارد.
با همه این صحبت‌ها، پاییزهای جنگل راش چیز دیگری است؛ همه عاشق دیدن برگ‌ریزان پاییزی در دل جنگل هستند، درحالی‌که زمین تا بی‌نهایت با برگ‌های زرد و نارنجی و قرمز فرش شده و مه ملایمی پوست را خنک می‌کند.
همچنین لازم به ذکر است که تفریحات جنگل راش سوادکوه حول محور خود جنگل می‌چرخد و خبری از تفریح‌های عجیب‌وغریب نیست و قرار است چند ساعتی با طبیعت خلوت کنید و استراحتی به روح و روانتان بدهید.
پارک جنگلی النگدره:
در دامنه جنگل‌های انبوه شمال ایران و در نزدیکی گرگان، جنگلی سرسبز و آرام به نام النگدره جای گرفته است. این پارک جنگلی یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری کشور است که در شهرستان گرگان استان گلستان واقع است و 185 هکتار دارد و یکی از جنگل‌های معروف شمال کشور محسوب می‌شود.
همچنین هوای پارک جنگلی النگدره 10 درجه از هوای شهر گرگان خنک‌تر است؛ چراکه در داخل این جنگل آبشار و چشمه‌سارهای متعدد جریان دارند، از وسط جنگل و از قسمت جنوبی تا شمال آن رودخانه ملاشی جریان دارد، در حوالی این رودخانه سه چشمه جاری است و درختانی چون انجیلی، ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی پوشش گیاهی النگدره را تشکیل می‌دهند.
لازم به ذکر است که پارک جنگلی النگدره در استان گلستان یکی از جاهای دیدنی گرگان به شمار می‌رود. این پارک در پنج کیلومتری جنوب غربی این شهر در مسیر جاده ناهارخوران گرگان واقع شده است. در قسمت شمالی پارک جنگلی النگدره محوطه‌ای تاریخی قرار دارد که قدمت آن به دوران اسلامی برمی‌گردد و حائز اهمیت است که این محوطه در بهمن‌ماه سال 1383 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.
پارک جنگلی النگدره طبیعتی چهار فصل و تماشایی دارد و در هر فصل و هنگامه‌ای که به این جنگل سفر کنید، آن را غرق در زیبایی و شگفتی خواهید دید اما با این وجود این پارک جنگلی در پاییز چهره هزار رنگ و رویایی به خود می‌گیرد که بسیار چشم‌نواز است.
جنگل ناهارخوران گرگان:
جنگل ناهارخوران در استان گلستان، 8 کیلومتری جنوب گرگان قرار گرفته و از زیباترین گردشگاه‌های این استان است. ناهارخوران بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال است که قدمتی حدود 40 میلیون سال دارد؛ باورش سخت است که درخت‌هایی بلندقامت و قدیمی، سایه‌ای آرامش‌بخش و خنک را ایجاد کرده‌اند و جایی برای زندگی حیوانات مختلف فراهم کرده‌اند.
همچنین جنگل ناهارخوران در ارتفاع حدود 400 تا 450 متری از سطح دریا قرار گرفته و به همین دلیل هم آب‌وهوایی خنک و دلچسب دارد.
در پاییز زیباترین‌ها را برای عرضه دارد، درخت‌های تنومندی که حالا رخت تازه تن کرده‌اند، برگ‌هایی که دانه دانه و آرام از روی شاخه‌ها جدا شده و نقش زمین می‌شوند و بادی که برگ‌ها را به رقص درمی‌آورد، جذابیت پاییز را بیشتر می‌کند.
جنگل توسکستان گلستان:
جنگل توسکستان در دامنه‌های شمال شرق البرز و حدفاصل گرگان و شاهرود قرار دارد که تقریباً 13 کیلومتر بعد از گرگان، جاده‌ای به‌سمت جنوب منشعب می‌شود که به‌خاطر اولین روستای این جاده 30 کیلومتری، توسکستان یا توسکاستان نام گرفته است.
جنگل توسکستان که از جاهای دیدنی گرگان به شمار می‌رود، بخشی از محدوده پارک ملی هیرکانی است و بیشتر با درختان توسکا، اورس و بلوط پوشیده شده است.
جاده توسکستان یکی از جاده‌های زیبای پاییزی ایران محسوب می‌شود که در مسافتی 30 کیلومتری از میانه جنگل توسکستان می‌گذرد و بهشتی رویایی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد چراکه جوش‌وخروش ابرهای مواج در ارتفاعات منطقه جنگلی توسکستان و خلق اقیانوسی از توده‌های مه یکی از کم‌نظیرترین چشم‌اندازهای طبیعی ایران در جاده گرگان-شاهرود به حساب می‌آید که برای هر بیننده‌ای شگفت‌آور است.

شناسه خبر 87038