شناسه خبر:69024
1402/2/24 00:13:45

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: در راستای سامان‌دهی کوچ عشایر و برخورد با عشایر غیر مجاز ضمن هماهنگی یگان حفاظتی منابع طبیعی و پاسگاه انتظامی مهدویه و زنگنه، از ورود عشایر غیر مجاز به حوزه سد کلان و بخش زند ممانعت به عمل آمد و با آن‌ها برخورد شد.

«جواد زنگنه» روز شنبه اظهار کرد: هم‌زمان با فرا رسیدن فصل بهار و آغاز کوچ بهاره عشایر، گروه‌های ثابت و سیار برای مراقبت از پوشش مراتع و جلوگیری از ورود زودهنگام و غیر مجاز عشایر به این شهرستان مستقر شده است.

وی با تأکید بر اینکه ورود عشایر تا 15 اردیبهشت‌ماه به این شهرستان ممنوع است، افزود: طی روزهای گذشته عشایر غیر مجاز وارد حوزه سد کلان و بخش زند شدند که با همکاری پاسگاه انتظامی مهدویه و زنگنه علیا و حضور یگان حفاظتی اداره منابع طبیعی این شهرستان، از ورود دام‌های عشایر و عشایر غیر مجاز ممانعت شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر ادامه داد: حوزه سد کلان و بخش زند جزء ایل‌راه عشایر نیست و عشایر اجازه ورود به این منطقه و مراتع بخش زند را ندارند.

زنگنه بیان کرد: در این راستا با عشایر غیر مجازی که در ارتفاعات روستاهای تله‌جرد و بیدکُرپه در حوزه سد کلان و ارتفاعات روستای پریان در بخش زند مستقر شده بودند، برخورد و نسبت به ترک هرچه سریع‌تر مراتع این شهرستان تذکرهای لازم داده شد.

وی با بیان اینکه محل اصلی ورود عشایر به شهرستان ملایر از سه‌راهی بروجرد و نهاوند است، تأکید کرد: منطقه سد کلان و بخش زند جزء ایل‌راه عشایر نیست و عشایر مجاز هستند از محل اصلی وارد شوند و ظرف 24 ساعت و یا به مدت سه تا چهار روز این شهرستان را به سمت استان همدان ترک کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر ادامه داد: به همین منظور برای برخورد با عشایر غیر مجازی که از مسیر ایل‌راه حرکت نمی‌کنند، دو گروه به‌صورت ثابت و چهار گروه به‌صورت سیار در منطقه و حوزه سد کلان مستقر شده‌اند و روزانه گشت‌زنی‌های لازم را انجام می‌دهند.

زنگنه اظهار کرد: شهرستان ملایر دارای دو سامانه عشایری مربوط به روستای «علی‌آباد دمق» و «قلعه آقابیگ» است و عشایر مجاز هستند از مسیر ایل‌راه تعیین‌شده حرکت کنند.

210 سامانه عرفی مرتعی در این شهرستان فعال است که از این تعداد 208 سامانه روستایی و دو سامانه عشایری بوده و مربوط به روستای «علی‌آباد دمق» و «قلعه آقابیگ» است.

از 170 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در شهرستان ملایر، 138 هزار هکتار آن را مراتع تشکیل داده است.

شناسه خبر 69024