شناسه خبر:70391
1402/3/29 08:30:55
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان:

نخستین بزرگ‌راه فرهنگی کشور به آرامگاه بوعلی‌سینا می‌رسد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: بزرگ‌راه حکمت از زنجان تا همدان، نخستین بزرگ‌راه فرهنگی کشور است که از سهرورد در زنجان آغاز می‌شود و تا آرامگاه بوعلی‌سینا ادامه دارد.

مسعود ویژه با اشاره به اینکه ما سه مکتب فلسفی و فلسفه اسلامی داریم، اظهار کرد: این مکاتب شامل مکتب اشراق مربوط به شیخ شهاب‌الدین سهروردی در سهرورد استان زنجان، مکتب مشاء مربوط به ابن‌سینا در استان همدان و مکتب ملاصدرا یا فلسفه متعالیه در شیراز است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته پیشنهاد مذکور از سوی کارشناسان و از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد، افزود: درواقع قرار شد بین سهرورد استان زنجان و استان همدان در قالب طرحی با عنوان جاده حکمت، ارتباط تنگاتنگ علمی و فرهنگی صورت گیرد و این طرح برای نخستین‌بار در کشور اجرا خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه بر مبنای طرح مذکور قرار است جاده‌ای به‌نام حکمت پایه‌ریزی شود که دستاوردهای ارزشمندی را به همراه خواهد داشت، گفت: بزرگ‌راه حکمت از زنجان تا همدان، نخستین بزرگ‌راه فرهنگی کشور است که از شهرستان سهرورد در زنجان، محل تولد شیخ اشراق آغاز می‌شود و تا آرامگاه بوعلی‌سینا در همدان ادامه دارد.
ویژه با بیان اینکه بزرگ‌راه مذکور از آن جهت اهمیت دارد که یک بزرگ‌راه معمولی نیست، گفت: درواقع این جاده پیوندی میان دو فیلسوف ایرانی است.
این مقام مسئول اضافه کرد: این بزرگ‌راه با داشتن نقاط گردشگری طبیعی و میراثی منحصربه‌فرد، نه‌تنها یک جاذبه گردشگری به‌شمار می‌رود، بلکه مسیری برای توسعه بوم‌گردی‌ها، اشتغال‌زایی و توسعه فرهنگی این دو استان است.
وی افزود: یکی از این دستاوردها ازلحاظ حمل‌ونقل است و با توجه به اینکه جاده‌های مواصلاتی همدان سه راه اصلی دارد، یکی از محورهایی که می‌تواند تقویت شود، محور بین استان همدان و زنجان است.
ویژه با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی ازجمله غار علیصدر در این مسیر، تصریح کرد: با راه‌اندازی جاده حکمت علاوه‌بر حمل‌ونقل مناسب، جنبه فرهنگی و گردشگری هر دو استان نیز بیشتر تقویت می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه طرح خلاقانه مذکور فواید زیادی را برای هر دو استان دارد، گفت: بارها تأکید شده که پروژه‌های عمرانی باید پیوست فرهنگی داشته باشند که این پروژه علاوه‌بر عمرانی بودنش، یک پروژه فرهنگی است که باعث تقویت بین دو مکتب فلسفه و اسلام خواهد شد.
وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه طرح مذکور تأثیرات فرهنگی بین دو استان زنجان و همدان دارد، افزود: به‌لحاظ رویدادها جذب گردشگر و مسافر را نیز به همراه دارد.
ویژه با بیان اینکه پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات در وزارت ارشاد متولی طراحی این جاده و بزرگ‌راه است و طراحی خیلی خوبی انجام شده، گفت: در دیداری که با دکتر زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، تبادل نظر در این خصوص انجام شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: با توجه به اماکنی که در مسیر این جاده وجود دارند همچون مراکز تفریحی، مذهبی و غیره، این طرح مؤلفه‌های فرهنگی تقویت گردشگری را بین دو استان قوت می‌بخشد.
وی با تأکید بر اینکه قسمت طرح و پروژه که مربوط به استان همدان است نیازمند همکاری و حمایت بیشتر بوده و باید روی آن کار شود، گفت: بخشی که مربوط به استان زنجان بوده، تا حدود زیادی کار آن انجام شده است؛ در شورای برنامه‌ریزی استان زنجان طرح مصوب شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در استان همدان اطلاعات اولیه گردشگری و فرهنگی باید هرچه زودتر در شورای برنامه‌ریزی همدان ارائه و نتیجه آن مشخص شود، اذعان کرد: با تصویب طرح در شورای برنامه‌ریزی استان، قطعاً باید در ردیف ملی قرار گرفته و بودجه آن اختصاص یابد تا انشاالله در سال‌های آینده بتوانیم کار را عملیاتی و اجرایی کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه برای کار نیازمند یک‌سری تعریض‌ها هستیم، ابراز کرد: تاحدودی با توجه به اینکه بخشی از مسیر قبلاً وجود داشته است، باید کار را زودتر پیش ببریم تا بتوانیم شاهد این پروژه خلاقانه عمرانی و فرهنگی باشیم.

شناسه خبر 70391