شناسه خبر:80626
1402/12/24 09:53:04

سپهرغرب، گروه خبر: معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان همدان از برپایی 12 بازارچه و نمایشگاه صنایع‌ دستی ویژه نوروز در استان همدان خبر داد.

محمدرضا خلجی روز چهارشنبه اظهار کرد: درحال حاضر بیش از 15 رشته و زیررشته فعال صنایع‌ دستی شامل رشته‌های سفالگری، نقاشی روی سفال، سفال نقش برجسته، سراجی‌ سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، منبت، معرق چوب، خراطی، مرواربافی، رودوزی‌های سنتی، عروسک‌بافی، گلیم‌بافی، زیورآلات سنتی، قلم‌زنی روی مس و نقاشی روی شیشه در استان فعال است که از ظرفیت شرکت در بازارچه‌های صنایع‌ دستی برخوردار هستند.

وی بیان کرد: در استان همدان، شهر لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال در کنار دیگر شهرهای ملی و جهانی صنایع‌ دستی استان مانند شهر جهانی ملایر، شهر ملی تویسرکان و روستاهای ملی اشترمل و داویجان در تلاش برای رونق کسب‌وکارهای حوزه صنایع‌ دستی و معرفی فرهنگ و هنر مردمان مناطق خود در قالب بازارچه‌های نوروزی و رونق معیشت خانواده هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌ دستی هستند.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه بازارچه‌های نوروزی در ارائه صنایع‌ دستی استان در ایام سفر به‌ویژه عید نوروز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، گفت: در بیشتر شهرستان‌های استان این بازارچه‌ها دایر خواهند شد.

خلجی افزود: این بازارچه‌ها قدرت نمایش و معرفی آثار صنایع‌ دستی استان و نیز طرح نقاط قوت و ضعف در تولید و بسته‌بندی صنایع‌ دستی را خواهند داشت تا بتوان با اجرای برنامه‌ریزی‌های مدون به هنرمندان این حوزه به‌گونه مؤثرتری یاری رساند و اشکالات آن‌ها شناخته و به مرور رفع کرد که این به آراسته بودن در آینده کمک بیشتری خواهد کرد.

وی یکی دیگر از اهداف عمده تداوم دایر بودن بازارچه‌ها را کمک به تولیدکنندگان عرصه صنایع دستی دانست و ادامه داد: این بازارچه‌ها فرصتی فراهم می‌کنند تا تولیدکنندگان بتوانند کالای تولیدی خود را تبلیغ و راحت‌تر آن را عرضه کرده و به فروش برسانند.

شناسه خبر 80626